Een vakantie verhaal over zuid Afrika werd beschreven door een collega. Geweldige ervaring, schitterend land, spannende Game Drive en ervaring met de plaatselijke “politie”
Tijdens een rit nabij Cape Town werd het busje met ca 6 personen al rijdend geseind om te stoppen door 2 mannen die zich legitimeerde met een vaag pasje. Waaruit zou moeten blijken dat ze in dienst waren van de politie. De inzittende werden gesommeerd hun portomonnee af te geven en werd vervolgens gecontroleerd op cash geld. Identiteit laten zien was niet nodig. De ander “agent” begon ook te fouilleren. Er ontstonden bange momenten. Gelukkig viel er weinig te halen.
Men is ook gewaarschuwd mbt autosleutel hack. Personen kunnen de sleutel van de auto hacken zodat het lijkt dat je hem op slot doet. Niet dus, terwijl jij van je lunchpauze oid geniet, blijkt de auto gewoon open…gereed om geplunderd te worden. Geadviseerd wordt om altijd de auto te checken of de boel goed is afgesloten.
Is er iemand ook bekend met deze wild west praktijken in de omgeving van Cape Town?
Dit zijn verhalen die overal ter wereld voorkomen. Ik denk dat je vaker over ‘overvallen’ hoort in de omgeving van Barcelona dan Kaapstad. De autosleutel hack komt ook in Europa voor zowel als in Zuid Afrika. Maar dit zijn dingen waar je je overal bewust van moet zijn.
Laten we zeggen dat het niet onveilig is om in en rond Kaapstad rond te rijden, doe het liefst niet in het donker, vooral als je de omgeving niet kent. Ik woon in Kaapstad en zoals elke grote stad ter wereld moet je voorzichtig zijn en bewust van je omgeving, maar ik voel me niet onveilig. 
Ja komt overal voor en ja ook in Zuid Afrika en niet alleen in de Kaap. Maar daar moet je echt niet bang voor worden.,ons persoonlijk is dit nooit overkomen in de jaren dat we er wonen.
en ja als je auto automatisch afsluit, altijd voelen of je auto inderdaad is afgesloten, maar dat moet je in thuis ook doen toch?
politie, is altijd in uniform, als ze je aanhouden, nooit contant een boete betalen, mag niet wettelijk, laat ze maar een bon uitschrijven en beloof de smoezen niet,om het niet te doen. Netjes blijven, en lachen, maar wel tegengas geven, en sterk over komen, dan houden ze wel,op.
en een busje daar rijden toeristen niet mee,dat zijn taxi’s zijn voor de localen, dus gebruik ze niet.
het is een heerlijk land om er rond te reizen… Wil je meer weten, neem dan contact op met me, als een " local" kan ik jullie helpen.
Dank je wel Thatch en Moonrise.
Groepje toeristen waaronder collega hadden zelf een busje gehuurd. Natuurlijk gebeuren dit soort dingen overal. Het is echter handig om te weten of de politie je ook in burger aan kunnen houden. Maar je porto af moeten geven gaat wel erg ver.
Hopelijk schrikt me postuur die gasten een beetje af.
Palenque, je moet echter denken, waarom zou je in eerste instantie stoppen voor een aantal burgers die je doen stoppen. Politie in burger moeten zich ook identificeren vooraleer ze je doen stoppen (oa zwaailicht,…). In Nederland en Belgie (en Europa) is dat toch ook zo. Je gaat toch niet stoppen voor iemand in burger, en al zeker niet in Zuid Afrika.
En zoals Tatch al aangaf, je mag officieel geen boete betalen direct aan de politie. Je krijgt een bon, die je dan nadien moet betalen. Dus als iemand je portefeuille vraagt geef je hem toch gewoon niet af. Niemand heeft het recht om zomaar je portefeuille te vragen (behalve bij een overval natuurlijk
).
Wat ik me afvraag bij je collega, dus zijn hebben braaf hun portefeuille afgegeven en zich laten fouilleren. Maar is er nu eigenlijk een overval geweest? Met wapens of niet?
Enfin, niet te veel laten beinvloeden door deze verhalen. Toeristen zijn zeker en vast niet degenen die geviseerd worden door bendes. Als er al een overval plaatsvindt is dat vaak opportunistisch (op de verkeerde plaats op het verkeerde moment). Al bij al is Zuid Afrika een veilig land om te reizen voor toeristen (mits het in acht nemen van de ‘normale’ veiligheidsnormen).
Dus je zal er wel van genieten!!
Als wij door het land toeren, hebben wij in het handschoenvakje altijd een portemonnee met maximum 200 Rand en wat kleingeld liggen. Het is al voorgevallen dat we die aan de politie lieten zien toen men ons een hoge boete wou laten betalen. Ze hebben ons meelijdend laten gaan. Naar een andere portemonnee hebben ze trouwens niet gevraagd…
Portemonnee afgeven zou ik NOOIT doen, zelfs paspoort of rijbewijs houdt mijn man in ZIJN handen als er politiecontrole is. Ze mogen er naar kijken, maar niet meenemen!
Jammer genoeg bestaan er in Zuid-Afrika heel wat corrupte politieagenten, die maar al te graag het boetegeld in eigen zak steken. Dat is de hoofdreden waarom men een boete nooit contant mag betalen.
Groetjes
Toetske
boets nooit contact betalen, wettelijk verboden.