95% over land naar Australia!

In een ander topic van mij, ben ik opzoek naar mensen die met mij mee willen op wereldreis. Op die reis zouden we van plek naar plek hoppen per vliegtuig, maar ik ben nu toch iets anders van plan. Iets dat tegenwoordig heerlijk simpel te regelen is, namelijk: “Over land (grotendeels) naar Sydney, Australia”.

Deze reis zou in ik half 2010 willen starten en het lijkt me wel gaaf om dat te doen met een paar reisgenoten. Ik kan me zo voorstellen dat je wilt weten hoe de reis eruit ziet, dus hier een korte impressie:

De reis begint in Amsterdam, waarna we naar Londen vliegen. Hier stappen we op de zogenaamde “Ozbus”. Deze bus gaat via de kanaaltunnel naar Frankrijk en dan naar Belgie. De landen die volgen zijn: Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk, Hongarije, Roemenie, Bulgarije, Turkije, Iran, Pakistan, India, Nepal, Myanmar, Thailand, Maleisie, Indonesie, Oost-Timor en als klap op de vuurpijl natuurlijk Australie, alwaar wij dwars door de outback zullen karren.

Waarom over land? Omdat de reis naar de bestemming inderdaad even indrukwekkend moet zijn als de bestemming zelf!

De reis naar Sydney duurt alles bij elkaar ongeveer drie maanden en kost rond de €4000,- inclusief overnachtingen en ontbijten. Bij 1/4 van de reis in het diner ook inbegrepen! De korte vlucht van Timor naar Darwin is niet bij de prijs inbegrepen, net als de eventuele vlucht van India naar Myanmar (politieke redenen), maar deze vluchten kosten bijna niets. Daarnaast moet je natuurlijk wat visa’s regelen, maar als we met een groepje gaan, wordt dat geregel al een stuk leuker.

Goed, als we eenmaal in Sydney zijn aangekomen, lijkt het me heel cool om Australie en Nieuw-Zeeland wat verder te gaan verkennen en als er dan nog geld over is, misschien nog enkele landen in Zuid-Amerika. Ik doel dan op Peru, Bolivia en Chili. Dat Zuid-Amerika verhaal zou een extraatje zijn hoor, maar hoeft niet zo heel nodig.

Het lijkt me leuk om met een groepje van 3 of 4 mensen deze epische reis te ondernemen. Als jou dat ook wel aardig lijkt, laat het me dan weten!

Meer info over de Ozbus: Gates Of Olympus lit.link(リットリンク)

Cheers,

Anand

Slecht idee? Suggesties?
Hieronder melden s.v.p. :slywink:

Heej Anand,
Ik wist niet eens dat er een OZ bus bestond… Het lijkt me iig erg interressant om alle landen door te kruizen. Ik was van plan om met de trein naar China te reizen omdat voor mij hetzelfde geldt: de reis moet even indrukwekkend zijn als de bestemming. Gezien mijn vaste lasten (alleen staand, hoge uitgaves) zal ik het niet redden om het hele bedrag voor die tijd, bijelkaar te sparen. Volgens mij moet je voor deze reis op z’n minst 6000-8000 euro nodig hebben. zeker wanneer je nog naar zuid amerika wilt gaan.
Je hebt mij wel aan het nadenken gezet, misschien dat ik hiervoor ga sparen… (ipv China)

Gr.Raf

ongelovelijk gaaf idee, ik ben zowiezo van plan om het grootste deel van mijn leven reizend door te brengen haha, maar het is inderdaad best prijzig, waarom wil je niet gaan liften? scheelt een hoop kosten en je ontmoet bijzondere mensen aan aangezien je een jongen bent is het toch iets minder gevaarlijk:P
groetjes ilona

Ik heb wat informatie gevraagd via email en ik had binnen een dag antwoord terug van een Ozbus medewerker. In mijn mail vroeg ik o.a. naar het minimale geldbedrag dat mee zou moeten tijdens de reis van drie maanden en hoe het nou eigenlijk met het fenomeen Ozbus gaat (om te weten te komen of we in de toekomst ook nog gebruik kunnen maken van de bus. Hier volgt het uitgebreide antwoord.

*Hi Anand,

Thanks for your message and interest in Oz-Bus.

You are absolutely correct in the respect that the trip is truly an adventure and would leave you with some fabulous memories. …if you like adventure travelling that is.

With regards to your questions then we are happy to answer your points and give you some guidance.

Firstly, OzBus is very much here to stay. It is a new business and has in fact got new management and investors who intend to not only increase the number of routes between London and Sydney but also intend to develop soem new routes for 2010/11. The details will be annouced before the end of 2009.

In terms of spending money this is a question we are regularly asked
and in truth it really depends upon the individual. For day to day spending we previously sugegsted perhaps £12 per day but experince now tells us that this fugure is probably between £15-£20. This would cover drinks and extra measl where they are not provided. The cost of excursions is always difficult to estimate as no everyone wants to go balloon rides but some people would prefer a flight around Mount Everest. It really is down to the individual but we would say that around £500 would ensure that you can go on many excursions and not miss out. Some people will get by with £120 as they just wish to visit Mosques and go on River Cruises.

Hopefully this helps Anand but if you would like to know anything else thenn please just ask.

Hope to see welcome onto one of our trips one days.

Kind regards*
Het bedrag dat genoemd wordt, lijkt mij ietwat aan de lage kant, maar ze spreken uit ervaring dus wie weet vallen de kosten inderdaad erg mee als je eenmaal met ze meereist.

Tot slot: Ik heb nog steeds geen reisgenoten, maar ook geen haast (nog niet). Laat je niet afschrikken door mijn foto. Ik ben niet zo eng als ik eruitzie :wink:

Groeten,

Anand

wauw dat lijkt me echt heel gaaf!
Ik heb besloten een sabbatical te nemen van juni 2009-september 2010

voor het grootste deel van het jaar staat het vast wat ik ga doen, maar vanaf april tot september nog niet, dit klinkt erg leuk!
welke maanden was je precies van plan te gaan?

gr Melanie

he hallo,

Ik loop al geruime tijd met soortgelijke plannen, ik wil zo’n reis echter niet alleen maken en ik heb net als jij blijkbaar nog steeds geen reisgenoten kunnen vinden, de meeste mensen willen niet zo lang van huis en al helemaal niet daarheen.

Ik had nog niet van de "OZ bus"gehoord maar wiet weet??? mischien moeten we een keer wat afspreken of zo???

groeten,

Ditmar

Wauw, de reacties beginnen binnen te stromen. Ziet er goed uit!

@ Mel17

Het was mijn bedoeling om juli 2010 te vertrekken, maar omdat de Ozbus dan niet vertrekt, denk ik dat ik het vertrek een maand naar achteren verplaats. Dat betekent dat we laat november in Australië aankomen. Daarna wil ik dus nog een flinke periode rondreizen door Australie en Nieuw-Zeeland (en eventueel ook nog een deel van Zuid-Amerika). Je moet er dus op rekenen dat we van augustus 2010 tot maart/april/mei 2011 op pad zullen zijn. Helaas komt dat niet helemaal lekker uit met jouw vrije jaartje, maar misschien kun je een bus eerder nemen? Die vertrekt namelijk in de maand mei en komt aan in augustus. Mocht je in september nog vrij zijn, dan heb je dus nog een dikke maand om wat van Australie te zien. 'T is maar een idee. :wink:

@ Ditmar

Het zoeken naar reisgenoten ging langzaam, maar er begint nu eindelijk schot in te komen.

Meeten is inderdaad een goed idee. Zeker als er een groepje met soortgelijke plannen is. Ik wacht nog heel even met afspreken om te zien of er nog meer lotgenoten zijn. I’ll keep you posted.

ooh dat is te laat voor mij idd,
naja ik zoek weer lekker verder:D genoeg mogelijkheden:)

Oké, updatetje. Ik heb waarschijnlijk een reisgenoot gevonden (studiegenoot) alleen neemt hij na een rondreis door Australië en Nieuw-Zeeland afscheid. Het lijkt me wel leuk als er nog twee reisgenoten bij komen, die ook nog een maand of vier met mij door Zuid-Amerika willen reizen.

Dus nogmaals: het gaat hier om een reis over land, naar Sydney. Vervolgens een rondreis door Oceanië en daarna een rondreis door Zuid-Amerika. Vertrekken wil ik in augustus 2010 en terugkomen half 2011.

Hou rekening met:

• Reis van 3 maanden naar Sydney (grootste deel over land)
  • Rondreis van 4 maanden door Australie en Nieuw-Zeeland
  • Rondreis van 4 maanden door Zuid-Amerika

Mail me maar bij interesse: a.vanoostveen@hotmail.com

klinkt wel heel vet! kun je onderweg GPS waypoints zetten? Kunnen andere de route met de auto doen :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Het ziet er echt heel leuk uit! Ik heb even op de site gekeken.

Egt een supervet plan heb je! Ik had nog nooit van de Ozbus gehoord maar dat is handig zeg!!
Ik ben ook van plan om midden 2010 een ‘wereldreis’ te maken maar jou idee is zker vet!
Heb je inmiddels al reisgenootjes gevonden?
Groetjes Tamara