Hoi,
In maart ga ik met mijn zoon 9 weken in Australië reizen met auto of camper. Wat is in deze tijd van het jaar de mooiste route? Ik had wel een aantal ideeën maar twijfel nu toch wel erg of we wel genoeg tijd hebben daarvoor. We landen in Melbourne en ik dacht om van daaruit iig meteen (voor een week) naar Tasmanie te varen. Verder willen we graag de outback zien erdoorheen rijden en West- Australië en de daar de NP’s ontdekken. We vertrekken weer vanuit Sydney eind april. Ook Alice Springs willen we niet missen en misschien de Blue Mountains ookniet? Maar kan nog alle kanten op natuurlijk. Daarom graag wat raad. Wat is een realistische mooie route? We houden erg veel van de minder drukke en toeristische routes. Natuurschoon en zo nu en dan een leuke stad. Dieren en groen daar is het ons om te doen;-)
Liefst reizen we met camper lekker vrij. Hoe moet ik de afstanden inschatten?Alvast heel erg bedankt voor de tips!!
Angelique
Een echte RTW trip Angelique. Geweldig. Je bent wel wat laat met de voorbereidingen
NL-AUS-USA-NL.
Een huurauto mag je in het algemeen niet meenemen op de ferry naar Tasmania. Een CV wel dacht ik maar dat moet je even nakijken. Er zijn tal van goedkope vluchten van Melbourne naar Hobart. Wij vlogen Virgin Blue en Jetstar. Dat ging prima. Let op de bagage bepalingen bij het boeken.
Met kamperen kan ik je niet helpen helaas. Wij doen alles met de auto (meestal SUV’s)
1 week voor Tasmania is kort. Zelfs in 2 weken konden wij lang niet alles zien. Met een week zou ik mij vanaf Hobart beperken tot zuid van Hobart, Tasman Peninsula, Freycinet en Mount Field NP. Het wordt een eind rijden om ook nog bv Cradle Mountain NP en Strahan te gaan bezoeken. Cradle Mountain kan al knap koud zijn die tijd van het jaar. Hoogtepunten voor Tassie waren voor ons Tasman Pen en Freycinet NP. Wat jullie ook denk ik wel leuk zullen vinden is Tahune Airwalk ten zuiden van Hobart (wel een eindje rijden…).
Van Melbourne naar WA rijden en dan weer terug naar Sydney zou ik niet willen aanbevelen. Hebben wij wel gedaan, diverse malen zelfs maar het stuk Port Augusta naar Norseman door Nullarbor Plain is wel erg lang en wellicht dat je zoon dat te saai zal vinden.
Mocht je dit toch willen doen lees dan de Tripreports die ik over deze route op Tripadvisor heb geschreven:
A Tripadvisor DE for Road Trips, spends nine weeks in Australia . Here is a collection of fantastic reports from him about his road trip in Australia in 2009.
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-…
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-…
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-…
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-…
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-…
Maar wat dan wel te doen?
Ik weet dat jullie niet opzien tegen lange routes dus bv:
10 dagen Tasmania en dan:
Melbourne-Great Ocean Road-Grampians-Mildura-Riverland-Flinders Ranges NP-Port Augusta-Coober Pedy-Uluru-Alice Springs-Devils Marbles-Tennant Creek-Mount Isa-Longreach-Rockhampton-Fraser Island-Brisbane-Gold Coast-Byron Bay-Sydney.
Een waarschuwing is wel op zijn plaats. Flooding die tijd van het jaar is mogelijk op de routes tussen Port Augusta en Tennant Creek en van Tennant Creek naar Brisbane. Tevens is april een vakantie maand in Australia (Pasen) en wat ik net beschreven heb is een heel lange route door de Outback. Wij reden dit met een auto en dat gaat een stuk sneller dan met een RV. Ik weet ook niet of je RV door bv NT mag rijden. Dat moet je allemaal goed nakijken. Alle wegen die ik genoemd heb zijn verhard.
Als ik heel eerlijk ben weet ik niet of je een 13 jarige hiermee een plezier doet. Je kan bv ook de route via Adelaide en Kangaroo Island (ferry) naar Flinders Ranges NP volgen en daarna door de Outback via Broken Hill, Bourke en Lightning Ridge naar Brisbane gaan en dan zuid naar Sydney. Vele mogelijkheden.
Yeehaw
De links laten zich niet openen. Misschien zo wel (even naar beneden scrollen)
Hoi Yeehaw, ik wilde het je net mailen,schrijven, bedankt weer ! Ik ga ze lezen en even voor de duidelijkheid; we zijn al sinds juli onderweg van afrika naar azie en oceanie en states… ik geloof dat ik niet zo gek ben op plannen lang van te voren kijken of het allemaal ook zo goed uitpakt als ik hoop
Groet, en tot schrijvens. Angelique
Het gaat me niets aan natuurlijk maar ik ben toch wel benieuwd hoe je dat doet met een leerplichtige zoon.
uitgeschreven uit het bevolkingsregister… langer dan 8 maanden is dat hetgeen ze op wijzen … ondertussen zit hij nu met zijn neus in de boeken geleverd door de wereldschool zodat hij wel met zijn leeftijd gelijk op gaat als we terugkomen of ergens anders landen’![]()
Ik vind Australie geloof ik wel het moeilijkste om in te schatten. Misschien dat we ons beter aan oost of west en het midden kunnen houden. Bv Eerst Tasmanie 2 weken en dan vliegen naar Perth rijden tot/met Broome en dan via Alice Springs met trein naar Sydney eo. Ik geloof dat de Oostkust me niet zo trekt… ben het een beetje beu al die toeristische attracties
Ik lees bv ook dat Shark Bay misschien wel mooier is dan GBR? gr. Angelique
Er zijn nogal wat mensen die WA erg waarderen. Daar ben ik ook een van trouwens. Shark Bay is idd prachtig maar onze favorite is Coral Bay. Mooier dan GBR??? Hmmmm dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Ook SW WA is prachtig (Kalgoorlie, Esperance, Albany, Maggies River etc.) Daar kan je gemakkelijk al 2 weken voor nemen en ook 2 weken voor Perth-Exmouth en weer terug. Dan zou je een vlucht naar Alice Springs kunnen nemen en dan een CV huren voor een weekje Uluru. Kata Tjuta, Kings Canyon en Alice zelf en dan vliegen naar Sydney. Mis Sydney niet!
Naar Broome rijden, naar Katherine en dan naar Alice? Dat zijn hele afstanden. Het kan allemaal wel natuurlijk. Je moet ook erg letten op de dropoff kosten. Die kunnen aanzienlijk zijn. Flinders Ranges NP behoort ook tot onze topfavorieten. Ik zou zeker een bezoek aan de SE hoek van Australie overwegen zoals ik al schreef in een eerdere post. Je hebt daar nog veel meer mooie routes zoals de kust zuid van Sydney (Sapphiire Coast) en de Alpine hw en langs de Murray River. Genoeg om je 7 weken te vermaken als je ook nog naar bv Brisbane en Adelaide wil.
En nogmaals, houd rekening met de paasvakantie. Zeker richting Exmouth zal alles snel volzitten (Cervantes, Geraldton, Kalbarri, Shark Bay/Monkey Mia, Coral Bay, Exmouth)
Het is een beetje een kris-kras-route: Tassie, WA, Alice en Sydney. Vooral Sydney en WA liggen mijlenver uit elkaar. Een rondje zuidoosten, zoiets wat Yeehaw voorstelt, lijkt mij ook niet zo gek. Staan te heen-en-terugvluchten al vast? Anders zoiets als: Sydney, Melbourne, Tasmanië, via GOR en Grampians naar Adelaide, dan via Flinders Ranges naar Alice. Eventueel een heel rondje maken door weer terug te gaan richting Flinders en dan via Broken Hill (outbackroute) terug naar Sydney.
De oostkust is inderdaad erg toeristisch, hoewel je de toeristen ook wel een beetje kunt mijden.
Als je inderdaad naar zowel Sydney als WA wilt, zijn binnenlandse vluchten bijna niet uit te sluiten. Dit alles met de auto doen, is bijna ondoenlijk. Je ziet de prachtige natuur dan vooral vanuit het autoraam. Jammer, lijkt mij. Ik reis zelf liever een klein stuk en zie dan alles goed, dan dat ik hele afstanden bereis en veel vanuit de lucht moet zien. Ik zou me dan ook concentreren op alleen Tasmanië en bijvoorbeeld de Westkust en Alice en Sydney laten zitten, maar dat zijn persoonlijke keuzes natuurlijk.
Twee weken Tassie lijkt mij wel een minimum. Het is een groot eiland, ook al bungelt het als een klein eilandje onder het enorme Australië.
Een kleine week (zo’n vier dagen) voor Sydney én omgeving (Blue Mountains) zou voldoende moeten zijn. Dan kun je de belangrijkste hoogtepunten van de stad bekijken zonder te verzanden in de drukke winkelstraten en je hebt een dag of twee voor de Blue Mountains.
Er rijden redelijke treinen van Alice naar Adelaide en van Adelaide naar Sydney. De treinreizen zijn weer leuke ervaringen (vond ik). Je komt weer heel andere mensen tegen en ze hoeven niet heel duur te zijn. Ik boekte gewoon een slaapstoel, maar mogelijk willen jullie meer comfort? Geen idee of jullie een (internationale) NOMAD, VIP of YHA (of mogelijk nog andere kortingskaarten) kaart hebben? Deze geven flinke kortingen op de treinreizen, tot wel 50%. Kijk dit wel even na. In elk geval vind ik zelf treinen en stuk leuker dan vliegen (je waardeert de afstand en je ziet nog eens wat - brumbies, kangaroe’s, dromedarissen, wedgetailed eagles).
Treinreizen duurt natuurlijk wel langer dan vliegen.
Alice + Sydney + treinreis heb je denk ik een week of twee voor nodig. Blijft er een week of vijf over voor WA.
Ik ben het heleaal met Yeehaw eens dat WA prachtig is. De zuidwesthoek kan ik ook zeker aanraden! Prachtige wandelmogelijkheden ook, mooie bossen, idyllische stranden (Esperance!).
Coral Bay is inderdaad prachtig om te snorkelen! Vanaf het strand kun je zo het water in. Met een bootje kom je verder en kun je ook zwemmen met mantaroggen, rifhaaien en schildpadden. Onderweg kun je ook nog walvissen zien. Vanaf het strand kun je op een andere plek dan de snorkelplek veel kleine haaien (natuurlijke shark nursery) zien zwemmen.
Ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of je bij Shark Bay erg goed kunt snorkelen, moet ik eerlijk zeggen. Ik denk dat je sowieso met een bootje moet?
Er zijn wel veel leuke plekken daar. Let wel op: Monky Mia is megatoeristisch! Blijf er niet langer dan een dag om de beroemde dolfijnen te zien als je dat wilt. Je kunt er ook een tocht maken om zeekoeien te zien (die vroeger voor zeemeerminnen werden aangezien). In het achterland kun je een mooie wandeling maken of zeer rode, stoffige weggetjes. Ik kan je aanraden om verder in Denham te verblijven. Minder druk. Vandaaruit kun je een wandeling maken naar small lagoon (of little lagoon, ik weet de naam niet meer precies) en een autotocht naar bijvoorbeeld eagle buff (om onder je tientallen grote haaien te zien zwemmen!) en de stromatolites.
Van Broome doorrijden naar Katherine en dan naar Alice zou ik in die paar weken dat jullie hebben, niet doen. Dat is echt een behoorlijk eind! De afstanden zijn enorm.
Misschien moet je uberhaupt even nadenken of je tot aan Broome wilt (wel mooi, ook de weg er naar toe) of dat je het zuiden doet, dan rustig aan omhoog en al eerder doorvliegt naar bijvoorbeeld Alice Springs.
Heel veel plezier in elk geval!
Hoi Francine en Yeehaw,
Bedankt voor de uitgebreide info. Helemaal te gek om zo je reis te kunnen plannen.
Ik kom er net achter dat ik niet kan rekenen, we hebben maar 8 ipv 9 weken, dus nog minder tijd.
Ik vraag me nog een paar zaken af; hoe onmisbaar is Tasmanie in onze context? We gaan de maand voor OZ namelijk een maand lang door NZ reizen. Dus komt de vraag in mij op of Tas en NZ misschien erg veel van hetzelfde zijn? Of is dat toch niet zo? Als het wel zo is kan ik Tasmanie beter laten vallen en hebben we weer 2 weken meer voor OZ.
Wat is nu het uniekste aan OZ ? De Outback. Aboriginals. Kangaroos.
Is er een mooie route van Melbourne waar we aankomen de 1 maart naar Adelaide naar Alice Springs en dan Exmouth en Perth?
Hebben we een 4x4 nodig in dit gebied? We houden wel van de onbekende wegen en ik zou het jammer vinden als ik die niet kan begaan wegens bep. regels.
Dan nog de vraag over de afstanden; als ik ervan uit ga dat we 200 km per dag rijden dan is het toch niet heel lastig van Perth naar Melbourne te rijden om daar de camper weer in te leveren en dan de trein naar Sydney waar we de 27 ste vliegen. Daar zouden we dan toch 15 dagen over kunnen doen uitgaande van zo’n 3000 km afstand. Maar hoe is die route dan weer? Kan er niet veel over vinden en dat geeft waarschijnlijk al wel aan dat het niet bijzonder is?
Hartelijke groet uit Goa,
Angelique
Zit me ook niet lekker;-)) Waarschijnlijk kan ik om het zo makkelijk mogelijk te houden beter gewoon een camper huren in Melbourne. Van daaruit kan ik al zo veel kanten op en het zijn per slot maar 8 weken die we hebben…Dan blijven we idd in de ZO hoek met misschien toch een zijsprong naar AS. Is het nodig al een dagplanning te hebben en op voorhand te boeken? Zoals de campsites etc? Als het goed is zijn we (met toilet) toch ook toegestaan om wild te kamperen? Ik weet spring van de hak op de tak maar het wordt me wel steeds helderder. Ik wil graag alles zien maar dat gaat toch niet dus beter lekker relaxed beetje rondbanjeren dan te moeten jakkeren;-).Toch? Het is zoveel dat ik niet meer weet wat te doen. Ik wil liever ook niet vliegen. Te duur en ook niet leuk ben je toch ook weer een dag aan kwijt enzo. Treinreis gaan we zeker proberen er tussen te regelen misschien vanaf Melbourne terug brengen van Camper en dan met trein naar Sydney. Dat klinkt idd goed. Tips zijn nog steeds meer dan welkom however. Enige wat ik echt wil vermijden is verkeersdrukte etc. Groet! Angelique
Het uniekste aan Australie. Lastig en persoonlijk, denk ik. In elk geval niet de steden. In europa zijn de steden echt mooier (en ouder). Ik vind de uitgestrektheid van Australie het meeste bij Australie passen en het allermooiste. Maar daar moet je ook van houden; die uitgestrekte velden met niets…ik vind het prachtig! En altijd de verrassing of er een emoe staat, een kangoeroe voorbij hupst, een wedgetailed eagle opvliegt van een aangereden dier op de weg, een vlucht papegaaien je opeens verrast of een goanna plots de weg oversteekt. Het kan allemaal, als je je ogen maar een beetje open houdt.
‘Even’ naar WA is best ver. Volgens mij heeft Yeehaw meer ervaring met de wegen daar naar toe, maar het zijn flinke afstanden! En je moet kijken of je je huurauto er mee naar toe kunt nemen en sommige van die wegen zijn inderdaad 4x4.
Ik denk dat het niet zo gek is om je te concentreren op de ZO hoek met inderdaad mogelijk een uitstapje naar Alice/Uluru. Mocht je toch nog wat regenwouden willen zien (en dus een ander landschap dan veel in de ZO hoek), dan zou je ook vanaf Sydney een stukje naar het noorden kunnen reizen naar de wouden rond Dorrigo.
Mocht je die acht weken de ZO hoek aanhouden, dan zou ik Tasmanië wel lekker meepakken. In the Grampians NP heb je grote kans op roo’s op de camping. Erg leuk. En pak ook in elk geval de Flinders Ranges mee. Prachtig gebied en leuke wandelmogelijkheden, mochten jullie daar voor in zijn.
Ik heb nooit vantevoren een camping geboekt en kon altijd terecht. Met een camper kun je niet altijd op een powered site terecht, dan zou je wel vantevoren moeten bellen, maar ik reis eigenlijk altijd op de bonnefooi en dat gaat altijd goed (al moet je dan soms genoegen nemen met een wat minder prettige plaats).
In acht weken kun je onmogelijk heel Australië zien. Ik ben er nu bij elkaar (meerdere reizen) ruim anderhalf jaar geweest en heb nog steeds lang niet alles gezien! Liever rustig aan en bepaalde plaatsen goed zien, dan overal langs jakkeren. Ik blijf liever een week op een bepaalde plaats en maak allemaal wandelingen in de omgeving dan dat ik steeds in de auto zit. Maar dat is mijn mening.
Ik geef toe, het is wel even doorbijten , maar heb je mijn tripreports op Tripadvisor gelezen? South Australia part 1,2,3,4 en Nullarbor Plain. Daar staan ook minder bekende gebieden als Riverland, Flinders en Eyre Peninsula in. Ik wil niet opscheppen maar door Aussies zelf wordt vaak verwezen naar deze TR’s omdat over deze gebieden betrekkelijk weinig details te vinden zijn. Ik heb ze ook op verzoek van het Australia forum gemaakt want ik ben helemaal niet zo’n verslaggever en houd details liever voor ons zelf. Dergelijke TR’s had ik voor vele regios kunnen maken maar heb dat niet gedaan.
Ik zou altijd op de verharde wegen blijven tenzij korte stukjes naar National Parks. Op Kangaroo Island zijn ook veel onverharde wegen maar de hoofdroutes zijn sealed. Een unieke ervaring op KI is in de Hanson Bay cabins. Mooiste plek op KI imo. Geen luxe. En een korte dirtroad er naar toe. Niet ver van de Southern Ocean Lodge. Een van de duurste hotels in Australia (en van de cabins heb je mooiere uitzichten…)
Coffin Bay is nog zo’n hidden gem. Prachtig National Park ook. En Esperance in SW WA heeft een van mooiste stukjes kustroute in de wereld over de Ocean Drive. Je kan een loop maken en ook nog naar Pink Lake (niet erg pink overdag) gaan. We hebben er ook gegolft maar dat zal voor jou niet interessant zijn.
Op Tasmania hebben we alleen off road gereden naar Styx Valley. Een gemakkelijke route. In Freycinet kan je naar Wineglass Bay. Je kan ook een penquin toer maken maar misschien heb je dat al in Oamaru NZ gedaan. Kan ook op Philip Island maar als je er een gezien hebt heb je ze allemaal gezien imo.
Als je denkt dat Australia al moeilijk plannen is, wacht dan op de USA waar je ook nog naar toe gaat.
Eyre Hw, zeg maar de weg door de Nullarbor Plain is helemaal verhard en goed te rijden.
De vergelijking NZ en Tasmania gaat niet op. Wildlife is totaal verschillend en ook de natuur. Bergen in NZ zijn veel hoger en op Tasmania heb je ook geen Rotorua met zijn geysers.
Yeehaw
Het kraakt er hier op los, tis lastig heb me eerlijk gezegd niet zo goed voorbereid als andere continenten… Mijn nieuwe plan ziet er als volgt uit en ik hoop weer op aanvullende kritiek;-).
Melbourne naar Tasmanie en daar camper huren. 2 weken.
Terug in Melbourne camper huren en dan via oostkust naar GBR in 3 weken.
Van GBR naar Broken Hill en Alice Springs en weer terug naar melbourne in 3 weken.
Is dat lekker reizen of moet ik midden beter helemaal schrappen en voor een volgende keer bewaren? Dan kunnen we via outback Broken Hill Adelaide en GOR terug naar Melbourne. Vliegen van melbourne naar Sydney.
Please your opinion;-)
Thanks,
Angelique
Twee weken Tasmanië klinkt goed.
Daarna hou je nog zes weken over. Ik zou volgens mij het midden schrappen. Ik vond Uluru echt superindrukwekkend, maar ook zeer toeristisch. Mogelijk bewaren voor een volgende keer?
Dan zouden jullie vanuit Melbourne de GOR kunnen doen, dan omhoog naar Broken Hill (en Silverton, ga daar 's morgens heen als het nog niet druk is en maakt de wandeling die ruim om het dorp heen gaat, leuke ervaring en veel kans op leuke vogels en kangoeroes) bijvoorbeeld (4WD!) via Mungo NP. Als je flink kunt doorrijden, zou je ook nog naar de Flinders Ranges kunnen, maar je moet daar minstens 1 dag nemen om een mooie wandeling te maken. Alleen heen-en-terug zou zonde zijn.
Dan richting Sydney (die weg rijdt best snel aan). Vanaf Sydney naar het noorden en daar mogelijk de auto weer inleveren (als dat mogelijk is). Dan heb je ook meteen redelijk de tijd voor de oostkust.
Aan de oostkust zijn best wat minder toeristische plekken te vinden. Zeker als je wat meer wandelt dan de gemiddelde Australiër of andere vakantieganger:
- De nationale parken rond Dorrigo zijn niet zo heel erg druk en wel erg mooi. Ik was erg gecharmeerd door New England NP. Prachtig en hele wandelingen lang geen mens te zien!
- Coffs Harbour: kustplaatsje met aardige botanische tuinen en leuke boardwalks. Het leuke van coffs is echter Muttonbird Island. Volgens mij zitten de vogels er tot eind april. Het is een schiereiland waar ieder jaar duizenden wedgetailed shearwaters broeden (grote zeevogels). Tegen de avond, net na zonsondergang komen de ouders met duizenden (echt waar!) tegelijk naar het eiland om hun jongen te voeren. Het is echt waanzinnig om dat mee te maken. Ik heb hier meerdere keren in mijn eentje gezeten. Geen mens die dat doet. Echt bizar. Vanaf het uitkijkpunt kun je ook dolfijnen en walvissen zien, maar dan moet het wel de goede tijd van het jaar zijn (volgens mij is maart te vroeg)
- Brisbane zou ik vrij snel aan voorbij rijden. Ik vond dat niet echt een heel interessante stad.
- Noosa is wel een toeristisch kustplaatsje, maar als je het Nationaal Park inwandeld en van de hoofdroute af gaat, is het weer rustig. De hoofdroute (langs de kust) is wel mooi. Grote kans om dolfijnen te zien. Bij het bezoekerscentrum staat een bord waarop staat waar die dag koala’s zijn waargenomen. En vergeet niet te lunchen op het picknickterrein, want grote kans dat er een goanna (grote varaanachtige) langs loopt (meerdere keren gehad)
- Carnavon NP schijnt ook erg mooi te zijn. Ik ben er zelf nooit geweest, maar het schijnt niet druk en wel erg mooi.
- Great Keppel Island was tien jaar terug toen ik daar was erg mooi en niet heel druk (snorkelen vanaf het strand met grote kans op schildpadden! en kanoën over het koraalrif naar nabijgelegen eilandjes), maar toen ik in 2010 weer wilde gaan, werd gezegd dat het een stuk toeristischer was geworden. Ik ben uiteindelijk wat anders gaan doen, eigenlijk had ik het toch wel weer willen zien.
- Eungella NP (bij Mackay) is ook niet supertoeristisch en hier heb je ook goede kans op vogelbekdieren. Finch Hatton gorge daar vlakbij is ook wel aardig, maar ik hoorde dat hele delen niet meer toegankelijk waren door de stormen. Mogelijk alweer gerepareerd.
- Paluma NP had een paar mooie wandelingen en bijzondere vogels
- Edmund Kennedy NP heeft een paar kleine, maar leuke wandelingen.
- Mission Beach is toeristisch, maar de wandeling in het regenwoud (ben even de naam kwijt) is vrijwel mensloos. Ook langs de kust heb je nog een aardig wandelpad met aan het eindpunt kans op duizenden ‘soldiercrabs’. Vraag even bij de plaatselijke VVV.
- Wil je grote kans hebben op cassowary’s (enorme loopvogel) dan moet je beslist even langs Etty Bay. Hier is verder niets aan, maar de vogels lopen er over het strand (door bijvoeren na storm)
- Neem de tijd voor de Atherton Tablelands en doe zo ongeveer elke wandeling uit het VVV-gidsje. Veel mensen rijden alleen naar bepaalde punten. Ga je wandelen, dan ben je alleen. Dit geldt trouwens voor heel veel plekken in Australie
- Mossman Gorge, neem ook hier de wat langere wandeling en je komt veel minder mensen tegen
- Cape Tribulation: wel wat toeristisch, maar ook hier geldt: bij de wat langere (en hier trouwens ook de kortere) wandelingen weer geen mens te zien.
Mogelijk heeft Yeehaw nog goede aanvullingen?!
Ik lees nu trouwens pas dat jullie lessen volgens via de Wereldschool. Wat leuk. Ik werk namelijk als docent bij de Wereldschool:-)
Beste Francine, Je hebt alvast de groeten van mijn zoon hij volgt geschiedenis bij je. Zijn naam is Moby …
Wat een toeval niet te geloven toch?
We zijn nu in Madurai en vliegen overmorgen naar Bali daar zal Moby weer 2 weken flink doorwerken dus contact hebben.
Ik vind je mails geweldig, mis alleen nog een plekje om te duiken thv GBR /White Sunday Islands. Ik heb idd al een zo goed als het idee laten varen om het midden te bezoeken.
Groet, Angelique Smol
Nou, wat een toeval. Wat ontzettend leuk. Doe Moby in elk geval de hartelijke groeten terug! Ik was net mijn leerlingenlijst al even aan het langsgaan. Ik heb namelijk meer reizende families in mijn leerlingenbestand.
Duiken kan ik zelf niet (ik zou er buisjes voor moeten nemen, en dat heb ik er niet voor over), maar snorkelen heb ik meerdere keren gedaan aan de oostkust:
- bij Cairns: maatschappijen weet ik niet meer helemaal zeker. Zorg dat je naar het ‘outer reef’ gaat en betaal liever iets meer voor een snelle boot zodat je meer tijd hebt op het rif. De laatste keer ben ik met seastar (geloof ik) geweest. Die gingen ook naar een vogeleilandje (michalmas cay). Die vogels kon je gewoon praktisch aanraken. Best bijzonder naast je snorkelervaring.
Ik ben ook ooit twee dagen geweest. Dan blijf je 's nachts op het rif en kunt een nachtduik maken. Erg bijzonder. Opeens zie je heel andere vissen, je ziet vissen slapen en opeens is de bodem bedekt met enorme kreeften en zeekomkommers. Erg bijzondere ervaring en sterk aan te raden - Bij Mission Beach: ik vond het koraal hier kleurige en meer in leven
- Bij Great Keppel Island: snorkel in je eentje vanaf het strand. Het koraal is niet heel bijzonder (dus snorkel zeker niet alleen hier!!), maar alleen zijn met een enorme zeeschildpad is erg leuk. Ook rifhaaitjes en dolfijnen om mee te zwemmen (als je geluk hebt, neem ik aan)
Heel veel plezier nog!
Weinig meer toe te voegen aan de geweldige posts van Francine. Je zal je handen al vol hebben om in 6 weken op deze manier van Melbourne naar Cairns te rijden met een CV. Wij zijn niet van die eiland bezoekers. Hebben alleen Tasmania, Kangaroo Island, Rottnest en Fraser Island bezocht. Geen Whitsundays. Trok ons niet aan. Maar Fraser Island is een must. Dagtrip vanaf Hervey Bay. Wij hebben ook een whalewatchcruise gedaan vanaf Hervey Bay maar dat was in october. Een geweldige ervaring maar ik denk ook dat je te vroeg in het jaar daar voor bent.
Australia is vogelparadijs maar dat zal je wel merken. Adembenemd!
Op Tasmania kan het al knap koud zijn. Een heel verschil met het vaste land.
Carnarvon NP ligt een heel stuk in het binnenland en neemt veel tijd. Om die reden hebben we het ook overgeslagen alhoewel we er niet eens zo ver vandaan waren.
New England is een prachtig gebied. Een oase van rust in vergelijking met de drukke kust. Byron Bay is ook geweldig en dan heb je nog Nimbin met zijn hippies.
Gold Coast (Surfers Paradise) vinden wij verschrikkelijk maar met een jongen van 13 kan dat heel anders zijn. Er zijn nogal wat amusement parks daar.
In Brisbane is de ride met de City Cat en een bezoek aan South Bank een must. Neem daar een volle dag voor. En met shopping en strolling in Queen street is ook niets mis. Wij vonden Brisbane een mooie stad.
Ten noorden van Brisbane is Australia Zoo van wijlen Steve Irwin. Ik zou beslist een bezoek willen aanraden.
Noosa is upmarket. Vonden we ook heerlijk. We hadden een penthouse aan Sunshine beach gehuurd voor 5 dagen Wow, maar op een reis zoals die van jullie zou ik geen reden weten hier te blijven.
Mission Beach is fantastisch en omdat we op school goed hebben opgelet konden we ons ook hier iets duurs permiteren. Ik zou Mission Beach zeker niet overslaan.
Townsville heeft een heel goed aquarium dat een bezoek waard is en een wandeling langs de promenade is ook aan te bevelen.
Cairns is ook net kwaad maar voor onze bezoeken aan Far North Queensland bleven we in Trinity Beach en Port Douglas.
Er is natuurlijk nog veel meer op je route, bv Eungella NP ten noorden van Airlie.
Silverton mag je niet missen bij Broken Hill. Je kan daar de kromming van de aarde zien. Gewoon stilzitten en genieten (even buiten Silverton) en dan heb je nog Bourke, Lightning Ridge, de dierentuin in Dubbo (fiets huren) etc etc etc.
Yeehaw
Ik heb nog even opgezocht hoe dat bos bij Mission Beach ook alweer heet:
Je kunt in het Tam O’Shanter state forest de ‘licuala walk’ doen. Het is one way, maar je kunt vaak wel iets regelen met een hostel/campingbeheerder oid. Ik ben er zelf een keer 's morgens vroeg met een schoolbus heengereden. Ook een leuke ervaring.
Verder kun je in South Mission Beach de ‘Edmund Kennedy walk’ doen. Ook wel aardig. Zeer rustig stuk strand, mudskippers en gekke krabbetjes bij de mangrovebomen.
Als je inderdaad langs Broken Hill komt is het misschien leuk om de ‘school of the air’ te bezoeken. Je kunt meekijken tijdens een les en ze geven allemaal informatie. Als het rustig is, vertellen ze je de oren van je hoofd! De school of the air is het afstandsonderwijs van Australie. Hoewel de leerlingen allemaal in Australiè wonen, wonen ze in een omtrek van honderden kilometers van de school af (soms een reis van meer dan acht uur!). Best interessant. Die docenten daar hebben het wel goed voor elkaar: ze mogen hun hun leerlingen in elk geval één keer per jaar bezoeken. Mocht ik dat ook maar;-)
Ik Broken Hill is ook een aardig museumpje over de Flying Doctors. Ook interessant.
Ik ga hier weer mee verder … bedankt Yeehaw en Francine.