We zijn in juli 2012 acht dagen naar Side geweest. We kwamen 's avonds laat op het vliegveld van Antalya aan. We reisden via oad-reizen en bij aankomst op het vliegveld konden we naar zo’n loket van oad en via hen naar een taxibusje die meerdere mensen naar Side zou vervoeren. We hebben een uur in dat busje gezeten en dat was goed te doen, ook al reed ie wel flink door.
Bij aankomst in hotel Park Side kregen we een bandje om onze pols, zodat men wist dat we bij dit hotel hoorden en gebruik konden maken van het all inclusive arrangement. De kamer was oke en schoon, maar rook wel naar rook en dat is die hele week eigenlijk zo gebleven. Het eten was oke. Vrij veel keus, maar wel iedere dag hetzelfde. En aan het eind van de week had ik wel last van mijn buik. Personeel was vriendelijk en ze werkten hard. Het strand was net te ver om te lopen, maar het hotel liet een paar keer per dag een dolmustaxi rijden. We hebben dagjes strand afgewisseld met dagjes weg.
Tijdens één van die dagjes weg hadden we ter plekke bij oad (er was af en toe een reisleidster bij het hotel) een soort excursie geboekt. Die vonden we erg leuk. We werden rond gereden in een open bus en zijn daarmee rond gaan rijden (er werd Duits en Engels gesproken. Maar er zijn ook dagen dat er Nederland gesproken wordt): naar een sinaasappelen boomgaard, een monument, een soort oud vervallen dorpje, vervolgens met de boot een tochtje gemaakt en aangemeerd op een plek waar je wat kon zwemmen, ezel kon rijden en vissen. We kregen er ook te eten en gingen daarna weer verder met de bus naar een kleine dierentuin en daarna natuurlijk de Manavgat watervallen. Voordeel daarvan was dat we aan de andere kant van de waterval waren dan het toeristische deel. Aan de overkant waren veel meer mensen. De Manavgat waterval is echt een must. De tocht werd afgesloten met een bezoek aan een moskee. De dag was echt de moeite waard.
Manavgat hebben we ook apart nog een keer bezocht. Met een dolmustaxi is dat heel goed te doen. Je betaalt 1 of 2 euro en je wordt erheen gebracht. Een grote markt zit er ook en we hebben ook de waterval nog een keer aan de toeristische zijde bezocht.
Ook Side zelf is leuk voor een dagje weg. Onderweg naar het centrum zie je veel oude, vervallen gebouwen. Eenmaal in het centrum veel winkeltjes, vooral veel souvenierwinkels. Je kunt er flinke stukken langs het water lopen. Tussen het land en het water zitten grote blokken steen. Rotsen. Kijk daar vooral uit, want ik wilde gaan pootje baaien en heb me flink opengehaald aan mijn voet door in het water op een gladde rots te staan waar ik tussen schoot. Gelukkig was er een vriendelijke man die een restaurant op een boot had die wat eerste hulp kon bieden, terwijl mijn vriendin op pad ging om bij een apotheek verband te halen.
Ondanks dat hebben we ook nog een prive-boottochtje gemaakt. We waren de enigen die nog interesse hadden, maar ze lieten de boot alleen varen als we 20 euro ervoor wilden betalen. Voor een boottocht met ondergaande zon met z’n tweetjes hebben we dat toch maar gedaan.