We gaan straks 7 weken naar Thailand, waarvan ongeveer een week in Kuala Lumpur en omstreken. Hebben al wat dingen ‘gepland’ maar ook een boel nog niet. Nu willen we ook niet alles plannen maar ik ben wel erg benieuwd of jullie nog tips hebben wat we absoluut niet moeten missen!
21-07 - Aankomst eind van de middag in Bangkok in Hotel Rambuttri Village Inn (iemand ervaring mee eigenlijk?). Daar blijven we sowieso 3 nachten. Dat wordt wat rondlopen in Bangkok etc. denk ik, even wennen enz.
22-07 - Smorgens fietstocht bij Andre Breuer van 08:00-13:00. Rest van de dag wat in Bangkok rondlopen, fietsen, tuk-tuk’en, geen idee wat nog precies.
23/25-07 Staat nog open. Wil wel graag naar Ayatthaya en Lopburi maar of dat handig is vanaf Bangkok heen en weer?
26-07 - Vertrek naar het zuiden van Thailand. Doel is veel duiken, nationale park(en) bezoeken. Ik las net dat de Similan Islands ‘dicht’ zijn van mei tot november dus das erg jammer. Aantal eilanden bezoeken waarschijnlijk, Koh Tai / Samui / Phuket. Tips heel erg welkom, wat zijn de beste duikplekken/centers? We hebben beide ons Padi Open Water Brevet en willen evt. Padi Advanced halen in Thailand.
16-08 - Vertrek van Phuket Airport naar Kuala Lumpur. Daar blijven we circa een weekje rondhangen. Uiteraard even op de Petronas Towers staan. Voor de rest nog geen idee wat we allemaal gaan doen. Tips welkom!
+/-23-08 - Vertrek van Kuala Lumpur naar Chiang Mai. Nog weinig gepland, wellicht zo’n jungle tocht van een aantal dagen, dat lijkt ons iig vrij geweldig.
01-09 Vertrek ‘langzaam’ richting Bangkok met trein etc. Met een aantal dagen voordat we weggaan nog mogelijkheden om onderweg wat plekken aan te doen. Tips ook heel erg welkom hier
06-09 Vertrek van Bangkok naar Schiphol met daarna waarschijnlijk een enorme dosis Thaiwee!
als je in bangkok bent is het toch wel bijna verplicht om het koninklijk paleis, wat arun, wat po te bezoeken deze liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar en zou je kunnen doen na de fietstocht, als je dan zorgt dat je tegen zon’s ondergang aan de overkant van de rivier bij wat arun bent zie je deze tempel op zijn mooist (temple of dawn) ayuthaya is goed te doen vanaf bangkok, kan als dagtocht of met een overnachting, en als je dit echt leuk vind kan je aan het eind van je reis als je vanaf chiang mai naar bangkok afzakt ook naar sukothai gaan, dit lijkt op ayuthaya maar is iets kleiner en iets groener, persoonlijk vind ik dit mooier dan ayuthaya, als je dit wilt doen dan de trein uitstappen in pitchanulok en van hier met de bus verder
ook zeker kanchanaburi aandoen en dan naar erawan national park prachtige natuur met hele mooie watervallen
duiken is het mooist in phuket, ko tao of ko chang, Steven een lid hier heeft een duikschool op phuket en zal je hier zeker meer over kunnen vertellen
je wil verschillende eilanden bezoeken maar wat zoek je op z’n eiland? rust of juist feest, luxe of een hutje enz, enz
Koninklijk Paleis en Wat Arun zaten gelukkig ook al in m’n hoofd, die gaan we dan ook zeker even meepakken, thanks for the reminder Temple of Dawn, kan je dan niet beter voor zonsopgang gaan? Maakt in de praktijk waarschijnlijk weinig uit gok ik Iets ander licht 's morgens dacht ik, dat wel.
Sukhothai ziet er goed uit en ligt aardig op de route vanaf Chiang Mai, thanks!
Kanchanaburi was inderdaad ook nog een optie. Erawan ziet er leuk uit, wellicht Bridge over River ‘Kwai’ nog even meepakken als we er zijn. Is dat uberhaupt te doen beide op 1 dag? Geen idee hoe groot Erawan National Park is en of we beter de hele dag daar kunnen blijven. Tiger Temple gaan we in ieder geval uit principe niet heen, leek ons wel erg tof maar aangezien die beesten niet normaal worden behandeld gaan we dat natuurlijk niet aanmoedigen.
Op eilanden lekker native, luxe is niet erg uiteraard maar zeker geen must. Vooral rust, natuur, duiken.
Wat zoek je ? Strand, oerwoud, watervallen, tempels, niet toeristisch of wel toeristisch ? Hoe lang mogen of moeten de etappes zijn ?
Ik heb het stuk BKK-Phuket-Krabi meermalen gedaan, meestal met de trein, en onderweg is er veel leuks te beleven.
Er is zelfs een plaats bij waar de trein stopt , maar dan zonder station. Daar sta je dan ! Maar toch heb ik het daar ook heel erg naar mijn zin gehad.
Eigenlijk van alles wat, aangezien het onze eerste keer daar is. Toeristisch is niet altijd erg, maar willen ook graag wel wat met de locals doen oid. Krijg je toch een beter beeld van het land en vooral de mensen dan dat je alleen de trekpleisters afwerkt.
Maar als we toch prioriteiten moeten stellen zou duiken op 1 staan, jungle/parken op 2 en cultuur/lokale bevolking op een 3e plek. Tempels etc. ook erg tof maar daar hoeven we er geen 100 van zien zeg maar. Wat Rong Khun (White Temple) in Chiang Rai ziet er wel geweldig uit en lijkt me dan ook super om daar eens langs te gaan als we in Chiang Mai zijn.
Ik ben geneigd om te zeggen niet-toeristisch maar de bekende plekken zijn natuurlijk wel erg de moeite waard. Als er ‘betere’ plekken zijn die niet bekend zijn heeft dat sowieso onze voorkeur
als je alleen al alle (7) trappen van de erawan waterval wilt zien moet je al op een wandeling van een paar uur tellen, dit kan mischien wel sneller maar als ik een nieuwe trap bereik wil ik ook even kijken en mischien zelfs wel even zwemmen, 1 dag om dit te combineren is dus vrij weinig ik denk 1 dag erawan en 1 dag reizen naar kanchanaburi en de brug bezoeken
wat arun ligt aan de west kant van de rivier enals je dus bij zon’s ondergang is hij vanaf de andere kant van de rivier op z’n mooist (naam is verwarendlol2)
over de eilanden moet ik even na denken om een mooie combinatie te maken, zal ik late nog wel melden
mischien is si satchanalai ook wel leuk om te gaan bekijken ipv ayuthaya of sukothai
ook kan je naar de amphawa floating market gaan een neit zo bekende drijvende markt en daar in de buurt kan je laat in de avond of 's nachts met een bootje de rivier op om bomen te bekijken welke geheel verlicht worden door vuurvliegjes
De Similan Eilanden zijn inderdaad gesloten op het moment, maar desondanks biedt de Andaman Zee het mooiste duiken van Thailand. Het enige is dat met de westenwind de golven wat hoger kunnen worden.
Duikplekken als de Racha Eilanden, Shark Point gebied en Bida Eilanden bieden heel mooi en gevarieerd duiken. Krabi, Phi Phi en Phuket zijn, zeker in de deze tijd, de plaatsen van waaruit je de meeste goede plekken kunt bereiken en waar de duikscholen etc. gewoon open zijn.
Erawan watervallen zijn zeker de moeite waard. Je kunt het als een dagtripje boeken vanaf Kanchanaburi, met bijv. Death Railway en Hellfire Pass.
Wil je een hele dag naar de watervallen, dan zijn bus/scooter en/of taxi de beste oplossing. Overnachten in het Erawan Park is ook mogelijk, maar redelijk prijzig. Als je van kamperen houdt, ben je wel voor een koopje klaar natuurlijk.
Ayutthaya kun je vanaf Bangkok en Kanchanaburi bereiken. Jammer genoeg zijn er weinig goedkope ‘rechtstreekse’ opties vanaf de River Kwai naar Ayutthaya.
Nu moest je ergens aan Ayuttaya verblijven dan kan je met de bus,10km verder in het noorden Lopburi bezoeken.Lopburi wordt vaak door reizigers als tussenstop aangedaan op weg naar Noord Thailand of Zuid Thailand. Deze sfeervolle Thaise stad is zeker de moeite waard voor een bezoek. Er zijn vele historische bezienswaardigheden:oa:Het paleis van de koning van Narai,Wat Phra Prang Sam Yot; deze tempel is een bekend heiligdom gelegen op ongeveer 200 meter vanaf het station van Lop Buri.Natuurlijk mogen de apen niet ontbreken in het stadsleven van Lopburi(makaken)wel oppassen dat ze niet met je handtas op de loop gaan,tijdens het voederen.Lopburi is heel, gemakkelijk te bereiken Marc!!Met de bus naar Lopburi: elke dag vertrekken van het noordelijke Bus Terminal Bangkok (Mochit 2 Bus Terminal) bussen naar Lopburi. Reistijd 3 uur. Hier vandaan vertrekken bussen met airconditioning en (lokale) bussen zonder airconditioning elke 20 minuten van 05:30 uur - 20:30 uur.
Met de trein naar Lopburi : vanaf Bangkok vertrek er vijf keer per dag een snelle trein. Op de gewone noordelijke route (Bangkok - Chiang Mai) vertrekt vanaf Bangkok’s Hua Lamphong Railway Station om 07:05 uur en 08:30 uur, dit zijn 3e klasse treinen. Reistijd 2,5 uur
Allemaal heel erg bedankt! N.a.v. jullie opmerkingen en het weer vooral in t noorden hebben we nog wat (grote) aanpassingen gedaan. Uiteindelijk ervoor gekozen om Noord Thailand te skippen omdat we dan maar 1 wk in Maleisië zijn en dat ook wel zonde vinden, ipv Noord Thailand gaan we dan naar Borneo
Komt er nu ongeveer zo uit te zien:
21-07 - Aankomst Bangkok laat in de middag. Acclimatiseren
22-07 - Fietsen, Royal Palace, Wat Pho, Wat Arun
23/24-07 - Lopburi en Ayutthaya. Wellicht in 1 van beide overnachten de 24ste
25-07 - Vertrek richting Zuid Thailand. Wel wat zien onderweg maar ook geen tijd ‘verliezen’ om op tijd aan te komen bij Dive Resort op Koh Tao.
27-07 - Koh Tao. PADI Advanced Open Water brevet halen, en wellicht na de ‘verplichte’ 5 duiken nog wat extra duiken doen. Duiken bij Reefriders, Nederlandse mensen en verblijven in het Tropicana Resort.
31-07/1/2-08 - Afhankelijk van hoelang we op Koh Tao Blijven nog even langs Koh Samui, eventueel nog wat duiken meepakken daar.
09-08 - Khao Sok National Park. 3 nachten/4dagen Tour (http://www.treetops.co.th/files/rainforestexperience.php)
12-08 - Richting Phuket. Geen idee wat we precies gaan doen daar nog, sowieso weer wat duikjes meepakken.
16-08 - Vliegtuig naar Kuala Lumpur. Oa. naar Petronas Towers, Cameron Highlands, Malakka, wellicht Taman Negara nog als t schikt qua tijd.
23-08 - Vliegtuig naar Maleisisch Borneo. e.e.a nog plannen waar we heen gaan precies. Sowieso monkeys kijken. Mt. Kinabalu lijkt me erg vet maar twijfel of we daar aan toe komen qua tijd.
03-09 - Vliegtuig naar BKK. Paar dagen in BKK blijven, wat shoppen, chillen enz.
06-09 - Huiswaarts
Je weet niet wat je mist in het noorden van Thailand,Marc!!Tsja misschien staat het de volgende keer op je programma?
Nog veel suc6 met je reisplannen!
Ghehe ja t wordt allemaal wat te haastig dan, wellicht inderdaad de volgende keer, dan ook lekker lang zodat we er ook echt van kunnen genieten Dank je!
Jup bijvoorbeeld, en Ankor Wat ook zeker meepakken want die ligt nu eigenlijk tever van de route af. Zou dan evt de ‘standaard’ route kunnen pakken van Thailand > Cambodia > Vietnam > Laos > Thailand.
Maar dat zien we dan wel weer Vriendin wil ook nog erg graag nog een keer naar Mexico en aangezien ik er nog niet ben geweest lijkt me dat ook erg vet
Ik zie dat je de laatste dagen in Bangkok verblijft Marc,wat ga je allemaal bezichtigen terplaatsen?Ik zou als ik van jou was,ff 1 dag spenderen aan eventueel Ayutthaya of Lopburi?
Om eerlijk te zijn nog geen flauw idee, de laatste paar dagen pakken we waarschijnlijk een wat luxer hotel om helemaal tot rust te komen die laatste paar dagen. Als we de eerste paar dagen in BKK toch niet aan lopburi/ayuthaya toekomen doen we dat.
Maar like I said, geen idee nog eigenlijk. Nog must-see’s in BKK die we echt moeten zien/doen?
De Chao Phraya Express Boat is een prima manier om Bangkok vanaf het water te zien. Deze waterbus is een uitstekende en goedkope manier om van het ene punt naar het andere te komen. Er zijn diverse pieren (o.m. bij het Koninklijk Paleis en Wat Arun) met duidelijke aanwijzingen in Engels. Er is ook een speciale toeristenboot, maar die is duurder. Het enige verschil is dat u Engelstalige uitleg krijgt.
Een van de mooiste kanalen is Khlong Bangkok Noi, die ten westen van de Chao Phraya loopt vanaf Thonburi Railway Station,daar kan je een longtailboot afhuren. Hier vaart u langs houten huizen op palen, eetstalletjes en tempels. Twee tempels - Wat Suwannaram en Wat Nai Rong – zijn beroemd om hun kleurrijke muurschilderingen.
gegroet:georgessiam.