7-8 weekjes Thailand

Hallo allemaal,

In 2014 zijn ik en mijn vriendin van plan om voor 7/8 weken naar Thailand te gaan.
We hebben al veel berichten op het forum doorgelezen maar toch blijft het lastig om een goede trip te plannen.

Is het reëel om in deze tijd bijv. Ko Tao/Ko Chang, Bangkok en nog 1 of 2 andere landen zoals Cambodja en Laos te bezoeken?

En wat is ongeveer een normaal reisbudget voor 2 maanden reizen??

Groetjes Yde en Denise

Hee Yde,

Een goede planning zou kunnen zijn:

Bangkok- SiemReap-Phnom Penh- Sihanoukville-Koh Kong-Ko Chang+ ander eiland van de archipel - Bangkok

Je slaat dan wel Ko Tao over, maar in de Ko Chang archipel kun je ook prima snorkelen en duiken.
Budgettair is Cambodja gunstig, 20 dollar visum (Laos 40 euro) . Verblijf is ook goedkoper dan in Thailand.
Bangkok en Ko Chang zijn 500 en 700 baht om netjes te kunnen slapen. (12 en 17 euro) , in Cambodja slaap je in Siem Reap en Phnom Penh makkelijk voor 10 dollar, in Sihanoukville iets meer.

Reken per persoon op 20 euro per dag, dan kom je altijd uit, en houd je wellicht wat over om op het laatst in BKK te kunnen shoppen.

Hans.

klinkt goed inderdaad.

Als extra nog via Laos te gaan zou dat kunnen of wordt het dan te krap qua tijd??

Hee Yde,

Vanuit Laos kom je helaas niet zo makkelijk in Cambodja, beter en sneller eerst terug naar Bangkok.
Maar het zou wel kunnen, al zou je dan het beste eerst naar Chiang Mai kunnen gaan, dan naar Chiang Kong (Dat is nog Thailand) , Huay Xai, Luang Prabang, Vang Vieng, en dan Vientiane, dan zou je weer terug naar Bangkok moeten, om het snelst weer ri. Cambodja te kunnen.

Je moet het ongeveer zo bekijken:
Je zet een aantal keer een “basiskamp” op, om van daaruit dingen te zien/te ondernemen. Bangkok met tempels, paleizen , fietstocht, khlongtour, en op de laatste dagen shoppen, je kunt je er in totaal makkelijk een week vermaken. Als je je verveelt, dan kun je bijv. een dagtocht doen naar Ayutthaya, naar de tempelruines. Of een dagtocht naar Kanchanburi.

Tussen Bangkok en Siem Reap kun je eventueel als tussenstop Battambang plannen, dan ben je alsnog een uur of zes aan het reizen.
In Siem Reap bekijk je natuurlijk Angkor Wat, samen met Phnom Penh zeker een week.
In Sihanoukville duurt het zeker vijf dagen om alle stranden te bekijken, als uitstapje kun je evt. naar Kampot en Kep.

Koh Kong gebruik je als tussenstop, anders duurt de reis naar Koh Chang een uur of twaalf.
Tevens kun je daar met alle mogelijke middelen (dollar, riel of baht ) betalen. Ideaal om van je overbodige valuta af te komen.

Op Koh Chang ben je ook wel een week bezig om alle stranden en de waterval te zien. Vanaf de Bang Bao pier op het zuidpuntje van het eiland kun je naar zes verschillende andere eilanden. Ik koos voor Ko Maak, en heb vijf geweldige dagen gehad.
Ko Kood is wat groter, en schijnt net zo leuk te zijn, maar ligt wat verder weg.

Hans.

:chin:Wat een heerlijk voor uit zicht 8 weken Thailand met eventueel een uitstap naar de buurlanden
Mijn idee 1 week Bangkok 2/3 weken noord Thailand 2 weken Cambodja en als afsluiter nog 2 weken lekker luieren bij 1 van de mooie strand/eilanden van Thailand:vak02:

Bedankt voor de tips:zon02:

Blijft toch lastig onecht een goede planning te maken. Er is zoveel te zien en te doen en je hebt maar 8 weken de tijd!

Mijn vriend had ook nog een ander idee. Van Bangkok naar Kuala Lumpur (Maleisië) reizen. Vanuit daar met het vliegtuig naar Phnom Penh (Cambodja), en zo weer richting Bangkok. Maar ben een beetje bang dat dit iets te krap wordt met de tijd.

Hee Yde,

Andere insteek: Jij noemt jouw highlights , wij proberen te plannen ?

:chin:Alles kan maar ik zal het bij 2 landen houden ,ik denk dat vele jaloers zijn 8 weken daar te mogen zijn.
:dag:

We houden het toch maar bij 2 landen inderdaad. Dan later maar eens terugkomen voor de rest:wub:
Kan bijna niet wachten tot februari!

Is het ook verstandig om de padi in Nederland te gaan halen? Of is het aan te raden om dat bijvoorbeeld op ko chang te gaan doen?

beter in Koh Chang, er zijn er 101 en een pak goedkoper dan in Belgie of Nederland

Super! naar mijn mening is 3 landen wel haalbaar…wij doen er vaak 2 in 4 weken (maar hebben al wel veel gezien). met name cambodja is echt heel goedkoop, maar in de steden wordt je wel gek van de tuktuk drivers…

Anyway, heel veel plezier!

Hee Tobias,

Wat enigszins kan helpen, zeker op drukke wegen, is het volgende:

Je neemt het voetpad wat NIET aan je kant ligt, en loopt zodoende tegen het verkeer in. De tuktuks moeten dan stoppen om je aan te spreken, en dat lukt moeilijk of niet, want er is weinig gelegenheid om te stoppen. Als ze al stoppen, dan ben jij al voorbij, omdat je van hem af loopt.

Hans.

Als je Thailand vanuit Cambodja of Laos over land binnenkomt houdt er dan rekening mee dat je visum nog maar 2 weken geldig is.

Persoonlijk zou ik de volgende route zon beetje doen.

Bkk met uitstap kanchanaburi, erawan en three pagoda pass
Chiang mai en chiang rai met vooraf een stop in sukhothai.
Terug naar bkk om vanuit daar naar arayanprathet te reizen en hier de grens met Cambodja over te gaan naar Siem reap.
Weekje siem reap met angkor wat, door naar PP voor een dag of 4
Terugvliegen naar bkk en vanuit daar naar het zuiden voor de laatste 3 weken.
Padi halen op koh tao, lekker luieren op koh phangan of samui.
Naar khao sok voor het nationaal park en daarna dag of 3 ao nang met een dagtrip naar de eilanden.

Laatste 4 dagen Bangkok voor wat shopping, fietstocht, tempelbezoek, markten, etc.

8 weken, fantastisch!