2maand Thailand/Cambodja: route-hulp nodig

Hallo
Dit jaar gaan mijn vriend en ik 2 maanden naar Thailand.
Het is de eerste keer dat we zo ver, en ook zo lang op reis gaan.
We zijn op dit moment volop over onze route aan het plannen, en we willen wel vrij veel gaan bekijken (duh ^_^) maar we weten niet zo goed of het haalbaar is.
We vertrekken eind juli, en door een promotie hebben we 3 nachten Bangkok ineens meegeboekt.

Wat we dus al weten is het volgende: *(en ik heb ook de reisdagen hierin meegerekend) *
Bangkok (3,5 dagen)
nachttrein naar Chiang Mai (5 dagen)
Pai (2)
trein terug naar Phitsanuloke (3)
Sukhothai (3)
Ayutthaya (3)
Kanchanaburi + Erawan (4)
(+/- 3 weken; nog +/-5 weken over)

Is dit al realistisch? Of hebben jullie tips om ergens langer of minder lang te blijven? Daarna zitten we een beetje in de knoop. We weten wel waar we nog heen willen, maar we weten niet goed in welke volgorde, hoeveel dagen ervoor uit te trekken en of het haalbaar is.

We hebben in totaal vanaf onze aankomst 53 dagen, en de laatste 2 dagen zouden we weer in Bangkok willen zijn, kwestie van ons niet te moeten haasten om de vlucht terug te halen. We zouden zowiezo gaan doorreizen naar Cambodja, om Siem Reap en Phnom Penh te bezoeken, en graag hadden we dan via Kampot/Bokor Hill naar Sihanoukville gegaan.
Ook Ko Chang en Pattaya hadden we er graag bijgenomen, en we wouden eindigen met Ko Tao en Ko Samui. Maar omdat Ko Chang, Pattaya, Ko Tao, Ko Samui en Sihanoukville allemaal eilanden/badplaatsen zijn, hadden we ze niet allemaal achter elkaar willen doen. Hebben jullie misschien nog ergens een tip voor een plaats in het zuiden, die niet meteen badplaats-gericht is? En is het de moeite om ze allemaal te doen?
Alle tips om onze route te vervolledigen en in elkaar te puzzelen zijn welkom!

Als laatste hadden we eigenlijk ook wel graag toch nog geweten of er mensen zijn met ervaring in de periode augustus/september, in verband met het weer eigenlijk. het is de periode met het meeste neerslag, maar we gaan ervan uit dat het toch draaglijk is? :slight_smile: we kiezen bewust niet voor de Andamanse kust, voor de reden dat er die periode meer kans is op meer regen en storm dan aan de Thaise Golf. Dat is toch zo he? :smiley:

Ruwe planning:
Bangkok - Chang Mai - Pai - Phitsanuloke - Sukhothai - Ayutthaya - Kanchanaburi - Pattaya - Siem Reap - Phnom Penh - Sukhanouville - Ko Chang - Ko Tao/Ko Samui (duiken) - Bangkok

Sorry voor de vele vragen! maar alvast heel erg bedankt om ons te helpen!

Lie

in Sukhanouville en koh chang zijn in deze tijd de natste plaatsen van je reis en het kan daar dan ook echt behoorlijk regenen verder klopt het wel dat deze tijd ko samui en ko tao minder regen kans hebben dan de andaman kust echter kan het goed zijn dat het anders om is en de andaman kust droger zal zijn (het blijft moeilijk te voorspellen)

de route die je beschrijft om te beginnen is goed te doen zo ziet er goed uit in het zuiden zou je het kao sok national park kunnen gaan bezoeken een mooi natuur park net ten noorden van phuket

groet dirk :chin:

als je gaat duiken zou ik naar ko tao gaan ipv samui want vanaf samui gaan ze met een speedboat naar koh tao.

voor duiken is koh tao inderdaad een aanrader en van de plaatsen waar jullie naartoe willen de beste locatie om te duiken

groet dirk :chin:

eerst 3 daagjes in Philoke en dan nog weer 3 in Suk lijkt me veelsteveel (ik ben NLer). en dito voor Ayut, tenzij je helemaal gek bent van nog meer tempelruines of geen genoeg krijgt van die vliegende groentes op de nachtmarkt van Philoke. 3 dagen in Roeselare of Doornik lijken mij nog interessanter.
je kan veel sneller per BUS Cmai-Suk (5 uurtjes) dan trein (als je dat dan nog steeds wilt-die treienn worden veel mooier afgeschilderd als ze in feite zijn) trein of bus naar BKK-of waarheen dan ook.
je moet je verdiepen in de visa-regels-zowiezo denkt de airline dat je langer als 30 dgn in Thaild bent-dus die willen ticket out zien indien niet. anders visum aanvragen-dat staat allemaal hierboven uitgekauwd.
en tot slot: je HOEFT helemaal niks al dat zo precies te plannen-als je bekpek low budget reist vindt je altijd een slaapplaats, plexat, en je kan elke morgen besluiten of je blijft of doorreist. is eigenlijk een veel betere manier om dit leuke land te doorkruisen.

vragen over Camb stel je beter bij dat land-landenforums
Bokor is AFGESLOTEN-er wordt een nieuw superdeluuks resort (ik meen zelfs iets als ClubMed-die Fransozen die alles verpesten) gebouwd-dus die omweg heeft weinig zin meer.
een rondje Camb-grens Aran-Siemreap3,4 dgen-PnPn-Sihanouk -terug Thaild grens =Haad lek kan je in 7-8 dagen goed doen-langer mag ook. visum Camb koop je aan de grens-maar ALS je zo terugkomt in Thaild =overland, krijg je maar 15 dgn in je pas als permit-dus dat wel goed plannen dan! had je eerder een visum-helaas, speculaas, dat is al vervallen bij uitreis.

eerst 3 daagjes in Philoke en dan nog weer 3 in Suk lijkt me veelsteveel (ik ben NLer). 
en dito voor Ayut, tenzij je helemaal gek bent van nog meer tempelruines of geen genoeg krijgt 
van die vliegende groentes op de nachtmarkt van Philoke. 3 dagen in Roeselare of Doornik lijken mij nog interessanter.

We hebben hiervoor een hele ruwe planning gemaakt (inclusief reistijden). Gaat mss nogal saai worden om elke keer opnieuw dezelfde soort van uitstappen te maken (tempel ruines). Dus waarschijnlijk blijven we telkens maar 1dag ter plekke waarna we doortrekken. Naar een volgende bestemming. Het zijn zowiezo plaatsen die we willen bezoeken. (eerste keer Thailand)

je moet je verdiepen in de visa-regels-zowiezo denkt de airline dat je langer als 30 dgn in Thaild bent-dus die willen ticket out zien indien niet. anders visum aanvragen-dat staat allemaal hierboven uitgekauwd.

We zijn idd van plan om een visum aan te vragen in Belgiƫ. (voor 60dagen) Wat we nog niet wisten is dat dit visum niet meer geldig is wanneer we het land verlaten om naar Cambodja te gaan. We doen het dan mss best als volgt: Visum voor Thailand (on arrival en dan 3-4weken in Thailand blijven) 1-2weken Cambodja. En de laatste 15dagen Thailand. (Wanneer we Thailand terug binnen willen krijgen we een visum van 15dagen?)

Alvast bedankt voor de info.