60e verjaardag

(origineel bericht op be-more.nl)

60e verjaardag

Hallo lieve en beste volgers van ons,

Gisteren, 7 december mijn 60 verjaardag gevierd hier in Port Elizabeth.
Nu weten wel heel veel mensen mijn <em><strong>echte</strong></em> leeftijd!
Bedankt voor jullie felicitaties.

Toch wel anders dan wat je gewend bent, maar ik had het 10 jaar geleden ook al een keer meegemaakt, alleen waren we toen met z’n tweeën en voor de eerste keer in dit prachtige land.

Vorige week zongen de kinderen nog: We love you bawo, more than chocolat, maar toen ik gisteren chocolade taart voor de staf en voor de kinderen mars, milky way e.d. trakteerde was er niks van te merken en sloeg niemand deze traktatie af.
Het is ze natuurlijk van harte gegund, want zoveel chocolade krijgen ze niet of nooit in een jaar.
Na afloop van de traktatie zijn we met de kinderen die volgend jaar naar Grade 1 gaan naar een soort van Zeeman (hier heet het PEP) gegaan om uniformen te kopen.
Iedereen was opgewonden, omdat ze voor het eerst een uniform zouden krijgen. Met z’n allen, de inmiddels bekende bus in en ze hebben zich onderweg helemaal schor gezongen. Bij aankomst natuurlijk in één rij op stellen en zo naar binnen.
Zie you tube: <a rel=“external” href=“Be-more HDC 071211/2 - YouTube”>Be-more HDC 071211/2 - YouTube;

Het personeel van de winkel was van te voren door Diane al ingelicht dat we zouden komen, maar goed ook. De meeste kinderen waren gelijk van verbazing weer helemaal stil toen ze binnen kwamen, omdat sommigen nog nooit nieuwe kleren hebben gekregen.
We hebben, de hele klas, 15 meisjes en jongens kunnen voorzien van uniformen en schoenen. Dit is de groep, van onze eerste week, van de graduation.
Aan de ouders was ’s morgens tijdens een bijeenkomst door het hoofd van de school, verteld dat wij met deze kindjes, schoenen en sokken zouden gaan kopen, applaus, maar we konden van de vele donaties die we van jullie ontvangen hebben, complete uniformpjes kopen!! Geweldig!

De ouders of verzorgers natuurlijk ook weer blij, want dit scheelt hun een hoop geld wat ze anders zelf op hadden moeten brengen. De moeders en verzorgsters waren in het HDC, omdat er groentepakketten werden uitgedeeld. Peter heeft de groep toegesproken en ze tot 2 keer toe hardop laten beloven, dat ze de kinderen niet meer zomaar thuis houden.
Slecht weer of niet, gewoon naar school! Alles werd vertaald door Sandile, omdat velen geen Engels spreken.

]Het geld van jullie donaties was nog niet op. Vanmorgen voor de school kopieerpapier gekocht. Ze copieren nu dubbel, wel milieubewust trouwens.

Het hoofd van de school was al blij als we 3 of 4 pakken papier zouden kopen, want dan waren ze voor een tijdje uit de brand.

Toen we met 3 dozen papier aan kwamen zetten, vielen zijn ogen bijna uit van verbazing en hij kon zijn geluk niet meer op. Van zijn kant natuurlijk ook weer vele malen dank en die brengen we bij deze natuurlijk ook aan jullie over.
De koks nog 2 lange roestvrijstalen opscheplepels en een garde gegeven en we kregen een dikke omhelzing. Oh ja, ook nog WC borstels gekocht.

Ze zijn met een klein cadeau al heel tevreden en waarderen dat zeer zeker. Dat geeft ons veel voldoening en wij vinden het leuk om het aan onze donateurs te kunnen vertellen.

Het is toch wel leuk als je op 60e verjaardag zoveel mensen blij kunt maken

Vanmiddag hadden we een kerstbijeenkomst voor de staf (leraressen, enkele daklozen, die voor het HDC helpen, de koks en vaste personeelsleden) van de organisatie, ongeveer 20 personen. We waren ook uitgenodigd en daar stond op dat het budget voor de maaltijd 55 Rand (± € 5,-) pp was inclusief drankje en het meerdere zou voor eigen rekening zijn.

Iedereen bij binnenkomst natuurlijk de menukaart uitvoerig bestuderen en rekenen om maar niet boven het budget uit te komen. Ik zat bij de daklozen en de meesten wilden geen drankje bestellen, hadden liever een beter stukske vlees.

Tijdens het bestellen zei ik tegen de ober, zet dit rondje maar op mijn rekening. Daardoor konden deze mannen er toch een drankje bij nemen.
Diane en Derrick, helemaal blij, door de lage rekening, maar ook de anderen, omdat niemand hoefde bij te betalen. Bij ons zou ik er nog een nachtje over slapen om voor 20 man consumpties te betalen, maar hier kun je dat best doen en de prijs valt heel erg mee, zo’n €19,-.

Morgen gaat de school sluiten en de leraressen kijken al dagen uit naar de dag van morgen.
Ze zijn heel erg moe en zijn hard aan vakantie toe zeggen ze. Kan ik me niet voorstellen, na wat ik gezien heb.

Gisteren heeft Els nog een filmpje gemaakt.
Het heet: Afmars naar het leslokaal na de pap ’s morgens.

Het is iedere dag een ander tafereel. Als jullie dit zien, begrijpen jullie dat dit ons wel aansprak.

<a rel=“external” href=“MVI 0110 - YouTube”>MVI 0110 - YouTube;

Ik heb nu ook mijn bijdrage geleverd aan de weblog. Kon Els even bezig zijn met strijken en Wordfeud.

We kijken weer uit naar de dag van morgen. Rapportuitreiking en meeting met moeders in de Township.
Veel leesplezier.

Groetjes van Els en Christ

(origineel bericht op be-more.nl)