Mijn vriendin studeert atm aan RMIT University in Melbourne. Samen zijn we een rondreis aan het plannen die zowat ons studentencarrière moet afsluiten. We hebben reeds veel rondgekeken op dit forum en presenteren nu onze ‘planning’ (lees: deze is niet finaal, alle feedback is welkom).
Indien jullie voorstellen hebben / het anders zouden doen / leuke tips hebben / enzovoort, laat het ons absoluut weten. We kijken er enorm naar uit!
Qua accommodatie maken we gebruik van Airbnb’s / hostels / hotels / … . Vervoer zelf, maken we gebruik van een huurauto en binnenlandse vluchten. Ik lees dat heel wat mensen campers huren, maar dit hoeft niet voor ons
Hieronder kan je zowat onze planning (data&bestemming) bezien:
18 december: Melbourne
19 december: Melbourne
20 december: Melbourne
21 december: Tasmania
22 december: Tasmania
23 december: Tasmania
24 december: Melbourne
25 december: Melbourne
26 december: roadtrip
27 december: Canberra
28 december: Canberra
29 december: roadtrip
30 december: Sydney
31 december: Sydney
1 januari: Sydney
2 januari: vertrek Sydney
3 januari: Blue Mountains National Park
4 januari: roadtrip
5 januari: Gold Coast
6 januari: Gold Coast
7 januari: Brisbane
8 januari: Brisbane
9 januari: Fraser Island
10 januari: Great Barrier Reef
11 januari: Great Barrier Reef
12 januari: Great Barrier Reef
13 januari: Darwin
14 januari: Kakadu National Park
15 januari: Kakadu National Park
16 januari: Alice Springs
17 januari: Ayers Rock
18 januari: Coober Pedy
19 januari: Coober Pedy
20 januari: Flinders Ranges
21 januari: Flinders Ranges
22 januari: Adelaide
23 januari: Adelaide
24 januari: Kangaroo Island
25 januari: Kangaroo Island
26 januari: Adelaide - vertrek roadtrip G.O.R.
27 januari: Great Ocean Road
28 januari: Great Ocean Road
29 januari: Great Ocean Road
Laat aub weten wat jullie ervan vinden, en indien jullie vinden dat er iets ontbreekt: shoot!
Dat is nogal wat voor 6 weken. Als je het mij vraagt veel te veel.
De afstanden en reistijden zijn groot. Melbourne - Canberra is meer dan 6 uur rijden. en Bleu mountains - gold coast doe je zeker 2 dagen over. Je wilt toch ook wel een stoppen en wat zien??
Als je perse Tasmanië wilt zien moet je daar minimaal een week voor uittekken. 3 dagen is gewoon te weinig.
In de omgeving van Ayers rock is meer te zien. 1 dag is gewoon te weinig.
Misschien moet je de route eens omdraaien en delen schrappen.
Waarom ga je niet vanaf Melbourne via de GOR en de grampian NP naar Adelaide. Dan omhoog via coober pedy en naar ayers rock, the olgas en kings canyon. Vanaf alice kun je naar Sydney vliegen als je daar met oud en nieuw wilt zijn. Denk er wel aan om een overnachting vroeg te boeken.
Vanuit sydney kun je dan in vier weken omhoog naar cairns. met alle stops die erbij komen. Vanuit cairns kun je dan weer een vlucht naar Melbourne nemen. Ik neem aan dat je van daar terug vliegt??
Wat Mart zegt klopt helemaal.Dit is een schema van veel vliegen en veel overslaan. Zonde van het geld. De naam van het topic, Oostkust en Tasmanië is ook foutief. Die moet zijn ‘Ruim half Australië in zes weken’. Ik ga er eigenlijk al te diep op in, maar als je zoveel wilt, vanwaar dan drie dagen Great Ocean Road en drie dagen Great Barrier Reef en twee dagen Coober Pedy. En Blue Mountains - Gold Coast is 12 uur rijden, exclusief eten, stoppen voor een van de mooie dingen onderweg, op een tweebaans highway. En dan bedoel ik geen twee banen de ene kant en twee banen de andere kant op. En dat allemaal in de grote vakantie met heel, echt heel veel campers en auto’s met caravans. Zoek eens verder op het forum, er zijn zoveel routesuggesties en tijdschema’s te vinden. Jullie zijn nog jong en hebben kennelijk wat te besteden. Al die binnenlandse vluchten zijn in het hoogseizoen extra duur. Spaar dus nu een hoop geld, doe er volgende keer weer wat bij en doe een ander stuk. Dan blijft er ook veel meer van hangen.
Eerst en vooral bedankt voor de reacties Mart & Willem. Dankzij jullie feedback kunnen we tenminste verder sleutelen aan het reisplan :).
Oké te druk staat dus al vast. We bekijken het asap om het wat kalmer te maken.
‘Kennelijk wat te besteden’ is ook relatief; reizen is het enigste waar we geld aan kunnen/willen uitgeven.
Tot nu toe ligt al 100%vast: de dagen in Sydney (toch een kleine droom om er NYE te vieren, natuurlijk kan niet iedereen het met mij eens zijn), Melbourne (bij een gastgezin), en de dagen in Tasmanië.
Zodra we de rest van de planning hebben aangepast laat ik het jullie zeker weten!
Nogmaals enorm bedankt voor de feedback! Het plannen zelf is toch ook een mooi deel van de pret
Dat ‘kennelijk wat te besteden’ slaat op het aantal binnenlandse vluchten. Nog even iets daarover, zo gauw je een definitief plan klaar hebt, boek dan je binnenlandse vluchten. Die worden alleen maar duurder.
Ik ben trouwens benieuwd wat je met huurauto en wat je met het vliegtuig doet. Zoals Kakadu, Alice Springs, Ayers Rock (vergeet de Olga’s niet!!!) naar Coober Pedy is 2700 kilometer. Heb je alle afstanden al eens uitgezet? En al eens gekeken welke mooie dingen er onderweg zijn? Mataranka Hot Springs, Katherine Gorge, Devils Marbles, Alice Springs Desert Park, Lake Hart, een van de mooiste zoutmeren die je tegenkomt. Geen uren rovende wandeling maar een uurtje ben je zo kwijt.
En ten zuiden van Cairns de Atheton Tablelands Waterfall Way, Paronella Park, Kuranda, noem maar op. Op het gevaar af dat je het zeuren vindt, ik wil je het toch meegeven.
Volgens mij is Melbourne - Cairns, via de Snowy Mountains en de Dorrigo Bellingen, Waterfall Route in zes weken al een uitdaging.
Veel plezier bij het plannen. Dat is inderdaad echt leuk.
Succes,
Willem