Daar we op 1 Amazone hebben staan, was het gedacht van in Manaus te vertrekken en daar wat amazone trekkings te doen. Deze mogen liefst basic zijn. Best allemaal te doen vanuit Manaus of zijn er nog andere leuke -de moeite waard- plekken in de “buurt” ?
Daarna verder, maar hoe en wat… Met de 5dagen boot naar Belem? Of eerder airpass nemen en vliegen?
Wat van Belem naar Salvador?
Wij dachten aan een paar dingen :
Lencois Maranhenses
Pipa
Chapada diamantina
Salvador
Carnaval in Salvador of Olinda?
Hebben jullie nog leuke ideetjes of opmerkingen?
Tussenin nog ergens best een vlucht nemen? Of is dit beetje stom?
Heb ooit busritjes gedaan vn 30u, dus zie niet tegen een busreis op, maar daar de prijzen van een vlucht en busreis soms gelijk oplopen… is een vlucht " tijds besparend" denk ik maar.
Vorig jaar het zuiden v Brazilië gedaan vandaar dat we ons nu enkel beperken tot de bovenste helft
Hai N & K,
Ik denk dat jullie een leuk plan hebben.
Als ik tijd had zou ik persoonlijk ook met de bus reizen waar mogelijk, de bussen zijn hier relatief comfortabel en je ziet heel wat voorbij gaan onderweg.
Het is ook makkelijker om links en rechts een tussenstop in te lassen als je op een plek passeert waar je denkt iets te kunnen zien of beleven.
Als jullie terzake zouden bloggen laat dan niet na hier even melding te maken.
Ik wens jullie een aangename reis toe
Ivan
Hee N & K ,
Dit is een mooi plan ! Ik zou zeggen: Vergeet Alter do Chao niet !
Vanuit Santarem (Waar je de encontro das Aguas, “ontmoeting van de wateren” niet mag missen) is Alter do Chao bereikbaar per bus.
Santarem bereik je per boot vanuit Manaus, en heb je Alter do Chao gezien, kun je per boot of vliegtuig vanuit Santarem weer verder.
In 2013 was in nog in Brazilie, en omdat het goed ging met het land kwam ik veel Brazilianen tegen die toerist in eigen land waren.
Ze zijn vriendelijk en open, en dat was zeer welkom. Ik leg uit waarom.
In Brazilie betaal je uitstapjes per voertuig. Hoe groter de groep, hoe minder je betaalt.
Soms is het daardoor lastig of onmogelijk om de uitstap die je gepland had ook daadwerkelijk te maken. Zeker als je budget op basic staat…
Dan ben je blij als mensen vragen, morgen gaan we daarheen, ga je mee ?
Bij Lencois Maranhenses heb ik een prachttijd gehad. Barreirinhas was mijn uitvalsbasis, een prettig stadje.
Vanuit daar kun je dus het National Park bezoeken, maar ook over de rivier naar Atins,
dat is echt het einde van de wereld, maar zo geweldig…
Ik logeerde er in Rancho do Buna, een soort van boerderij, maar met een geweldige keuken.
Verder zou je ook naar Jeri moet gaan, Jericocoara heet het voluit. Waarom ? Dat snap je pas als je er bent.
Jullie zijn jonge meiden toch ? Nou dan ! Dat kost je minstens 5 dagen, je wilt er niet meer weg.
Bedankt voor de tips!!
Ik heb Alter de Chao eens gegoogeld, is precies wel een mooi plaatsje.
Heb je een idee hoelang het ongeveer is met de boot van Manaus naar Santarem? En kan je van Santarem verder bv met de bus naar Belem?
Als je 6 weken hebt zou het dan noodzakelijk zijn om vluchtjes te nemen of is het haalbaar om alles met bus en boot te doen. Op een relaxed tempo…?
Haha je wilt er niet meer weg? Ben benieuwd! Staat op ons “route lijstje” Net zoals Lencois Maranhenes
'Heb er even een oude Lonely Planet bijgepakt, Santarém-Manus is 2,5 tot 3 dagen,
maar dat is stroomopwaarts, stroomafwaarts zou dus korter moeten zijn.
De hygienische omstandigheden op zo’n boot zijn niet je-van-het , ik nam zo’n boot van Santarem naar Itaituba ( 14 uur) ,
het was prachtig, en de Brazilianen waren heel gezellig. De omstandigheden waren echter spartaans,
dwz je sliep met 100 man in hangmatten op een dek.
Later heb ik dezelfde boot nog teruggezien op de BBC: Michael Palin maakte dezelfde tocht, maar dan wat korter.
Hij stapte uit in Fordlandia.
Voor 2 dagen zou ik zo’n bootreis zeker niet aanbevelen, ik vond 14 uur prachtig, maar langer had het ook niet hoeven zijn.
Santarem-Belem kon slechts twee-drie maanden per jaar per auto of bus. Ook hier zit je vast aan de boot of vliegen.
Jullie geluk is dat de reaal heel laag staat op het ogenblik, dus vliegtickets moeten er wel af kunnen.
Hebben jullie wel gedacht aan travellers-cheques ?
Een goed werkende PIN automaat is vaak moeilijk te vinden, er wordt ook vaak mee gefraudeerd,
destijds was er in Santarem niet eens een, en in Belem waren er genoeg, maar 9 van de 10 deed het niet.
Zelfs in een toeristenoord als Fortlaleza was het lastig genoeg.
Ja dat van die boot heb ik inmiddels gezien, missch toch niet zo een aanrader om lang op te verblijven
Je spreekt van traveller cheques, gebruikt men dat tegenwoordig nog? Wij zelf hebben er niet aan gedacht, daar je hoort dat er landen bij zijn die ze zelfs maar met moeite aannemen?
Zou het momenteel daar nog altijd zo moeilijk zijn om een PIN automaat te vinden ?
Iemand hier recente ervaring mee? traveller cheques, problemen met PIN automaten?
In het centrum van Manaus heb je een aantal grote bankfilialen met tientallen machines. Moet toegeven dat mijn Visa in maar heel weinig werd geaccepteerd, maar ach, één is voldoende.