bezoek pantanal + Manaus

Dag iedereen!

Mijn vriend en ik vertrekken begin januari richting het mooie Brazilie, we zullen daar 2 maanden blijven.
We landen in Sao Paulo waar we enkele dagen verblijven en nemen dan een binnenlandse vlucht richting iguassu falls. Daarna willen we naar Pantanal. Deze tocht willen we met de bus doen.

Weten jullie of we best tot in Campo Grande reizen? Of raden jullie ons aan om door te gaan naar Cuiaba?
Na enkele dagen Pantanal zullen we richting Manaus vliegen, maar weten dus niet vanwaar we onze vlucht best boeken.

Zijn er onder jullie ook die ervaring hebben met de boottocht van Manaus tot Belem? Is dit te doen? Of kunnen we vanuit Manaus ook best vliegen als we naar de kust willen?

Alvast bedankt!
Vele groetjes
Eline

De boottocht van Manaus naar Belem is erg goed te doen, maar ik zou wel een paar boeken meenemen. Op een gegeven moment heb je al het water en het oerwoud wel gezien :wink:

Je eerste vraag snap ik niet helemaal…

Gr Ramon

Hoi,
Ik ben vanuit Iguasu naar Campo grande gegaan met een nachtbus. Je kunt van hieruit prima meerdaagse tours boeken naar de Pantanal. Je vertrekt dan vanuit Campo grande en wordt daar weer terug gebracht. Ik denk dus niet dat het nodig is om door te reizen naar Cuiaba.

Je kunt er ook voor kiezen om ipv. je af te laten zetten in Campo grande je te laten afzetten naar Bonito. Dan wordt je naar een kruispunt gebracht waar de bus stopt. In en rond Bonito is ook veel te doen.

Veel plezier!

Eline, dan moet je uitzoeken of je noord Pantanal (cuiaba) of zuid Pantanal wilt bezoeken (campo grande). Allebei moerasgebied maar er zijn wel degelijk verschillen.

http://www.journeylatinamerica.co.uk/papagaio/Articles/Brazil/The-Pantanal--An-Insider-s-Guide.aspx
http://tripreports.co.uk/2009/12/16-day-brazil-pantanal-and-amazon-july-2009-trip-review-by-serko-boonstra/

Mij leek Manaus - Belem te lang en ben daarom met de boot tot Santarem gegaan. B$100 (40 euro). Wel een hangmat en een dekentje kopen op de markt bij de boten. Touw kun je ook los kopen bij de boten om de hangmat aan de haken te bevestigen. Water is er aan boord en ook een bar met bier/frisdank en tosties. Het eten aan boord is niet echt verfijnd. Je kunt ook een cabine nemen maar dat is 4 keer zo duur en heel heet. Manaus - Santarem is ongeveer 30 uur (1 nacht). Van Santerem vlieg je voor 120 euro naar Belem. Santarem is overigens heel erg aardig, veel gemoedelijker en vriendelijker dan Manaus. Santarem - Belem is met de boot nog eens 44 uur.