6 Weken Laos/Vietnam

Hallo allemaal,
wij (mijn vrouw en ik) vertrekken 11 januari voor 6 weken naar Laos/Vietnam.
We hebben eerder in Thailand en Cambodja rondgereisd, vandaar dat we die 2 landen overslaan.
Nog niet veel geregeld (aantal vluchten) en staan open voor alle tips en adviezen, we hebben al veel rondgesnuffeld op het internet, maar raken door de veelheid aan informatie soms verward.

Plan is nu:
dag 1/2 AMS- BKK - Luang Prabang (vluchten reeds geboekt)
dag 7 Luang Prabang - Vang Vieng
Dag 10 Vang Vieng - Vientiane
Dag 13 Vientiane - Pakse (nachtbus)
Dag 15/16 Bolaven Plateau
Dag 16/17 4000 eilanden
Dag 18 Pakse -> Saigon (vliegen, nog niet geboekt)
Dag 18-25 Saigon (met 2 of 3 dagen naar Mekong Delta)
Dag 25 Saigon - Hoi An (vliegen, vlucht reeds geboekt via Vietnam Airlines, kan nog gewijzigd worden)
Dag 29 Hoi An - Hue (achterop de motor)
Dag 33 Hue - Hanoi (vliegen, vlucht reeds geboekt via VA, kan nog gewijzigd wordne)
Dag 33-43 Hanoi (3 dagen naar Sapa, 2 dagen naar Halong Bay)
Dag 44 Hanoi - Bangkok
Dag 45 BKK - AMS

Op dag 30 (zaterdag 9 februari) begint de TET periode heb ik begrepen.
Is zondag 10 februari de werkelijke feestdag voor TET??

Is bovenstaand schema realistisch? We houden ervan op het gemak te reizen en rond te kijken.
Suggesties voor uitstapjes in bovenstaande plaatsen?
Tips voor hotelletjes/guesthouses in bovenstaande plaatsen?

Alvast bedankt

Wout & Angele

Mijn vrouw en ik zijn dit jaar met TET in Vietnam geweest. Je moet je voorstellen dat bijna iedereen naar zijn geboortestreek trekt om dit feest te vieren. Ik heb gezien dat TET het volgend jaar van 9 tot 14 februari is. Houd er dan rekening mee dat een aantal dagen voor en na de TET het openbaar vervoer een ramp is. Iedereen gaat nl met de trein, de bus of het vliegtuig naar huis. Mocht je nog gedurende die dagen een hotel of vervoer moeten bespreken, wacht dan niet te lang.
Voor hotelletjes in Vietnam zou ik je wellen aanraden om te zoeken op www. hotelscombined.com

veel plezier met de voorbereiden

groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Zou zeker in Hoi An een dagtochtje per fiets gaan maken. Bij tripadvisor kun je wel een aantal bedrijven vinden die dat aanbieden.

groeten Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

Hallo Wout,

Ik heb je schema bekeken, maar alleen voor Viet Nam spreken.
Is te lang geleden dat ik in Laos ben geweest om aktueel te zijn.

Cor en Wilna hebben je al uitgelegd wat TET inhoud.

Ik zie ook dat je de vluchten kan wijzigen; hebben jullie de flex geboekt, zo ja slimme keuze.
Ja, je schema voor Viet Nam is makkelijk en relaxt te bereizen zoals je wilt.

Volgens mij zijn jullie niet echt strandmensen, zie geen strandlokatie met garantie voor mooie warme temperaturen.
Vind het ook helemaal geweldig dat je 1 week voor mijn favoriete stad uittrekt ( Saigon ).
Wil tips om deze leuk te besteden, laat het even weten.

Ik weet niet of je bewust voorhebt gekozen om in Saigon te beginnen en dan naar het noorden te gaan.
Je gaat dan van hoge temperaturen naar wat mindere; zelf zou ik het andersom doen.

Dus mijn idee is dat het dus makkelijk te doen is volgens jullie schema.

Toch nog even een opmerking voor TET.
Gezien je schema zit je in Hue.
De citalel en de mausoleums zijn te bezoeken , maar wel zullen er wel wat restaurants en bars gesloten zijn.
Omdat je hier 3 dagen bent; aankomstdag + 2 dagen, en dan vertrekken, zou ik het volgende doen.
Bezoek aan de citadel en de tombes uitsmeren over 2 dagen; bezoeken kan 4 uur duren als je er interesse voor hebt in deze (aankomstdag niet meegerekend.
Of dit ook in 2 dagen te doen, maar dan met de ER op de weg van Hoi An de tombes bezoeken.
Dag erop de citadel in de late ochtend en de vroege middag.
Dan dag erop een tour in de DMZ met een overnachting en dan weer volgens je schema.

Op deze manier heb je minste last van TET.
Ik heb dan dus wel het schema zuid naar noord gevolgd.

Hotels
Wanneer je een hotel vooraf wilt boeken zou ik eerst zoeken op google en dan bijv. de tip van Cor/Wilna of een andere.
Dan een keuze maken voor het hotel en dan kijken waar deze het voordeligst word aangeboden en wat referenties vragen op deze site of zoeken op internet en dan je keuze maken.

Misschien ook handig is om even een budget per overnachting te vermelden.
Zo kunnen ook mensen inschatten waar je naar zoekt en wat gedetailleerdere tips geven en hun ervaringen.
Wil je een hostel, dan heb je niet veel aan tips voor een 5 sterren lokatie of omgekeerd.

Wil je een dagtochtje maken in Hoi An met wat voor vervoersmiddel dan ook kan je deze ook vinden op deze site.
Even de zoekfunktie gebruiken of deze vraag stellen.
Komt vanzelf antwoord.

Veel succes met het uitvogelen van je trip en misschien tot de volgende keer.

gr.
Ton.

Bedankt voor de tips alvast (de site hotelscombined kende ik nog niet, gebruikte tot nu toe altijd booking.com)
We hebben bewust gekozen om van Zuid naar Noord te gaan om zo de meeste kans op aangename temperaturen te hebben in Hanoi/Sapa.
Is het medio februari zinvol om naar Sapa te gaan of zijn de rijstvelden in die periode meer modderpoelen?
We gaan ervan uit dat de temperatuur in die periode s’ nachts tot tegen het vriespunt kan dalen (of is dit zeer uitzonderlijk).

Qua budget voor hotels hebben we meestal hotels van 20 - 25 Euro /nacht (zolang we een eigen badkamer hebben zijn we al tevreden).

Het hele schema is nog in ontwikkeling. Mogelijk zijn de 2 periodes in Hue en Hoi An te lang? De tip om de DMZ te bezoeken zullen we zeker ter harte nemen. Is een uitstap naar My Lai mogelijk via een dagtrip?

We zijn geen echte strandmensen, we zijn wel beide fervente duikers (maar hebben/hadden het idee dat Vietnam hier geen echt geschikte plaatsen heeft). Geven Hue of Hoi An hiertoe nog mogelijkheden?

Voor Saigon hebben we nog geen concrete plannen behalve de tunnels en een 2 of 3 daagse trip naar de Mekong Delta. Ideeen voor Saigon/omgeving zijn zeker welkom.

m.vr.gr.

Wout

Ik weet niet of jullie zelf excursies willen boeken maar wij hebben in de Mekong delta goede ervaringen bij HUNGHOMESTAY. Je kunt hem zelf via de mail benaderen en boekt vervolgens een busreis vanuit Saigon naar Can Tho. Hung komt je dan op het busstation ophalen en brengt je naar zijn woning. Je gebruikt met de eventuele andere gasten in de avond een gezamenlijke maaltijd en vertrekt de volgende ochtend om 6 uur met hem in een prive boot naar de floating market. Op de boot wordt door hem het ontbijt verzorgd. Na de boottocht kun je nog besluiten om in Can Tho te blijven of je gaat weer met de bus terug naar Saigon. Mocht je nog verdere informatie willen stuur mij dan even een PB dan kan ik wat meer vertellen. Hungshomestay kun je ook bekijken in tripadvisor en dan zoeken naar wat te doen in de mekong delta. Je vindt hem dan na enig zoeken.

groeten en succes met de voorbereiding>>>:wereld::zon02:

In Hue zou ik gaan voor het Jade Hotel. Daar krijg je uitstekende waar voor je geld. Zie JADE HOTEL (Hue, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor. Op dit moment kun je bij booking.com nog kamers voor die periode reserveren.

Met jullie budget zit je in Hanoi heel goed in het Hanoi Charming hotel. Als je bij het hotel zelf boekt en minstens 3 nachten blijft, dan halen ze je gratis op van de luchthaven. Zie voor reviews HANOI CHARMING HOTEL (Hanoi, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor en boek eventueel via http://www.hanoicharminghotel.com/Charming1.html

In Hoi An verbleven wij in het Sunflower Hotel. Zie BED STATION HOSTEL & POOL BAR (Hoi An, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor. Dit hotel is prima voor ca. 20 euro per nacht incl een heerlijk ontbijtbuffet. Het ligt even buiten de stad in de richting van het strand. Je kunt direct naast het hotel fietsen huren voor 1 $ per 24 uur. Er zijn ook electrische fietsen. Boeken kan soms het goedkoopste zijn via hostelbookers.com

Als Hung te duur mocht wezen, dan kun je ook nog overwegen om met een goedkope dagtour de Mekongdelta te bezoeken en in Ben Tre af te haken. Wij zijn van daaruit met een motortaxi naar het Oasis Hotel gegaan. Dat was echt gezellig. Zie OASIS HOTEL (Ben Tre, Vietnam) - foto's en reviews - Tripadvisor

Nadien zijn we met de bus doorgegaan naar Can Tho en hebben daar overnacht in het Nam Mon. Zie NAM MON HOTEL (Can Tho, Vietnam) - foto's, reviews en prijsvergelijking - Tripadvisor

Hallo woudt,

Ik denk dat je in Sapa in februari niet echt meer onder de nul komt.
Kans is wel heel erg groot dat je geen rijstvelden ziet in bloei, maar het blijft een mooie omgeving.

Denk dat je van Cor/Wina en Nunu leuke tips hebt gekregen voor hotels.

Voor Saigon laat even weten wat je leuk vind; ik denk dat ik je daar echt wel mee kan verder helpen.
Zit hier gemiddeld 25 dagen per jaar in de afgelopen 10 jaar…

Duiken
Ik ben geen duiker, maar ben afgelopen januari naar Con Dao geweest en daar waren vele duikers omdat dit de beste plek was in Viet Nam; volgens hen.
Ook kan je hier de echte tigercages bekijken, heel indrukwekkend.
Via deze site wat meer informatie

http://www.dive-condao.com/

My Lai
Is te doen via een 1/2 dagtrip van een ochtend- of middagtrip.
Vind het echt de moeite waard en emotioneel.

gr.
Ton.