6 Maart tot 4 April Argentinie (miscchien Antarctica) en Paaseiland.

Hai allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in dit forum. En voor mijn globale planning heb ik er veel aan gehad.

Vlucht Amsterdam-Buenos Aires / Santiago-Amsterdam en retourtje Paaseiland zijn geboekt.
Verder ligt alles vrij open. Onderstaand schema is vooral een leidraad, meestal schuif ik nog wat.

Ik zou graag naar Antarctica willen maar daar kan ik niet meer dan 3000 euro aan uitgeven. Ik wil proberen ter plekke een last minute te vinden. Maar ga ook van tevoren verder zoeken naar mogelijkheden. Daarnaast ben ik bang dat ik dan wellicht te weinig tijd over heb om de rest te zien.
Mocht Antarctica het niet worden dan ligt mijn schema weer erg open en voeg ik er misschien nog Mendoza of Salta aan toevoegen of blijf ik ergens wat langer plakken. Kortom keuze genoeg :slight_smile:

Is mijn schema een beetje logisch, kan ik wellicht beter ergens anders langer blijven evt iets overslaan. Igazu falls twijfel ik een beetje over, omdat dat een stuk noordelijker ligt dan de rest van mijn plannen. Ik ben een vrij snelle reiziger en vind lang reizen per bus ook geen probleem. Keuze bus/vlieguig laat ik op het moment even afhangen van het verschil tussen bus en vliegtuig.

[TABLE=“width: 398”]

Day
Date
From
To
Transportation

1
06-mrt
Amsterdam

Plane

2
07-mrt

Buenos aires

3
08-mrt

Buenos aires

4
09-mrt
Buenos aires
Puerto Igazu
Bus

5
10-mrt

Puerto Igazu

6
11-mrt
Puerto Igazu
Buenos aires
Bus

7
12-mrt
Buenos aires
Ushuaia
Plane

8
13-mrt

Ushuaia

9
14-mrt

Antartica?

10
15-mrt

Antartica?

11
16-mrt

Antartica?

12
17-mrt

Antartica?

13
18-mrt

Antartica?

14
19-mrt

Antartica?

15
20-mrt

Antartica?

16
21-mrt

Antartica?

17
22-mrt

Antartica?

18
23-mrt
Ushuaia
El Calafate
Bus

19
24-mrt

El Calafate

20
25-mrt

El Calafate

21
26-mrt
El Calafate
Bariloche
Bus

22
27-mrt

Bariloche

23
28-mrt

Bariloche
Boot/bustocht

24
29-mrt
Puerto Montt
Santiago
Plane

25
30-mrt
Santiago
Paaseiland
Plane

26
31-mrt

Paaseiland

27
01-apr

Paaseiland

28
02-apr

Paaseiland

29
03-apr
Paaseiland
Santiago
Plane

30
04-apr
Santiago
Amsterdam
Plane

[/TABLE]

Iguazu niet overslaan en Antartica uit je hoofd zetten voor max 3000, gaat niet lukken. Met de bus van El Calafate naar Bariloche zou ik ook niet doen, maar dat traject is ook net het duurste stukje vliegen in heel Argentinie, dus je kan dan beter vanuit El Calafate naar Chili doorsteken (ik mis Torres del Paine?) en van Punta Arenas naar Puerto Montt vliegen. Met Sky, maar je hebt ook al vluchten met LAN (naar Paaseiland), dus wellicht is LAN dan ook nog een redelijk betaalbare optie.

Als je naar Bariloche wil, dan kan je bij Puerto Montt weer doorsteken met de bus, of via de Cruce Andino (duur, maar mooi). Dan met de nachtbus naar Mendoza en daar weer doorsteken naar Santiago. Zo steek je dus wel 3x de grens over tussen Chili en Argentinië, maar het is 3x totaal verschillend :slight_smile:

1 like

Ik vind je schema redelijk te doen, maar bijvoorbeeld 2 x 16 uur in een bus zitten om 1 dag Iguazú te doen is mijns inziens gekkenwerk. Ik zou dan vliegen van/naar Buenos Aires en iets langer in Iguazú blijven, minstens 2 volle dagen.

Als Antartica niet doorgaat zou ik minstens proberen Torres del Paine te bezoeken: neem een dagbus van Ushuaia naar Punta Arenas, de volgende dag door naar Puerto Natales & Torres del Paine. Vanuit TdP kun je verder bussen naar El Calafate of terug naar Arenas om te vliegen naar Puerto Montt/Santiago.

Maar er een mooie reis van!

groet,

Jan

1 like

Hai,

Bedankt voor de tips!
Torres del Paine had ik even op de reservelijst staat ivm Antartica. Ik had flink zitten schuiven om Antartica er in te kunnen passen. Maar ik kan inderdaad beter die 9 dagen gebruiken om Torres del Paine en het meest zuidelijke deel van Argentinie wat meer te verkennen.

Andere optie is om Antartica er in te houden, Bariloche over te slaan en door Torres del Paine toe te voegen.

Ik heb wel het idee dat als ik bepaalde vluchten wil nemen dat ik dat nu al moet boeken omdat het hoe dichter je bij de vliegdatum komt hoe duurder het wordt.
Dus dilemma ga ik inderdaad voor minder flexibiliteit in reisroute door nu de vluchten al te boeken of voor vooral busreizen en wellicht wat last minute vluchten om flexibel te blijven.

Een aantal keren de Chileense grens te kruisen spreekt me ook erg aan.
Kortom ik ga vrolijk verder met reisroutes bouwen en Antarctica kan altijd nog als ik later groot ben :-).
Vind het al supergaaf dat ik naar Paaseiland ga en een mens moet wat te dromen hebben.

In sommige hostels hebben ze last minute aanbiedingen voor reizen naar Antartica.

Ik vind dat je misschien een dagje te veel in El Calafate bent. Vond het erg toeristisch, in El Chalten hangt een betere vibe. Of misschien een dagje extra in Bariloche.

Nu Antarctica niet haalbaar blijkt te zijn ben ik wat gaan schuiven.
In dit schema heb ik Bariloche er uit gehaald en vervangen door Mendoza.
Kans is dat ik Bariloche och weer terug schuif en dan van Puerto Montt naar Santiago vlieg.

Vliegen op het traject El Chalten/Puerto Madryn en Puerto Madryn/Mendoza is met 500 euro per vlucht mij echt te gortig, dus waarschijnlijk worden dat heeeele lange busreizen. Aangezien ik het middengedeelte van mijn reis vooral ga bussen heb ik nog veel flexibiliteit om in mijn schema te schuiven.

Tot nu toe zijn alleen mijn retourvlucht vanuit NL en de vlucht naar Paaseiland geboekt.

[TABLE=“width: 367”]

Day
Date
From
To
Transportation

1
06-mrt
Amsterdam

Plane

2
07-mrt

Buenos aires

3
08-mrt

Buenos aires

4
09-mrt
Buenos aires
Puerto Igazu
Plane

5
10-mrt
Puerto Igazu
Puerto Igazu

6
11-mrt
Puerto Igazu
Puerto Igazu

7
12-mrt
Puerto Igazu
Buenos aires
Plane

8
13-mrt
Buenos aires
Ushuaia
Plane

9
14-mrt
Ushuaia
Ushuaia

10
15-mrt
Ushuaia
Punta Arenas
Bus

11
16-mrt
Punta Arenas
Puerto Natales

12
17-mrt
Puerto Natales
Torres del Paine

13
18-mrt
Torres del Paine
Torres del Paine
Bus

14
19-mrt
Torres del Paine
Torres del Paine

15
20-mrt
Torres del Paine
El Calafate

16
21-mrt
El Calafate
El Calafate
Bus

17
22-mrt
El Calafate
el Chalten

18
23-mrt
El Chalten
El Chalten

19
24-mrt
El Chalten
El Chalten

20
25-mrt
El Chalten
Puerto Madryn
Bus

21
26-mrt
Puerto Madryn
Puerto Madryn

22
27-mrt
Puerto Madryn
Mendoza
Bus

23
28-mrt
Mendoza
Mendoza

24
29-mrt
Mendoza
Santiago
Bus

25
30-mrt
Santiago
Paaseiland
Plane

26
31-mrt

Paaseiland

27
01-apr

Paaseiland

28
02-apr

Paaseiland

29
03-apr
Paaseiland
Santiago
Plane

30
04-apr
Santiago
Amsterdam
Plane

[/TABLE]

Verdiep je eerst nog even in de afstanden en uren in de bus :slight_smile: Nu wil je bussen nemen naar een plaats, daar 1 dag blijven en dan weer de bus naar een volgende plaats. Dat zijn echter afstanden van 20+ uur met de bus! Dus dat wordt lastig…

El Chaltén naar Puerto Madryn met de bus gaat niet, je zal eerst terug moeten naar El Calafate. Dan met de bus naar Rio Gallegos en daar overstappen op de bus naar Puerto Madryn. Vervolgens ben je er maar 1 dagje en dan wil je met de nachtbus naar Mendoza? Dat gaat ook niet rechtstreeks, ik denk dat je via Neuquen zou moeten. Ook een hele lange reis.

Persoonlijk zou ik 1 of 2 dagen langer in Vuurland blijven en dan Puerto Madryn overslaan. De walvissen zijn al weg, pinguins kan je ook in Vuurland zien (uiteraard veel minder) en ook bij Punta Arenas (kies dan voor Isla Martillo en niet voor Seno Otway).