Zoals in het vorige topic aangegeven hebben we al een globaal reisplan. Omdat we natuurlijk al veel adviezen hebben gehad, denk ik zelf dat het behoorlijk realistisch is. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie hierover denken, dus laat het me weten. Denken jullie dat dit een haalbaar reisplan is en niet teveel stressmomenten met zich meebrengt? Uiteraard leggen we niet teveel vast, zodat we flexibel kunnen zijn in geval iets tegenvalt of we ergens graag willen blijven.
bedankt alvast!
Reisplan is:
Dag 1: aankomst Buenos Aires
Dag 2:Buenos Aires
Dag 3:Ushuaia
Dag 4:Ushuaia
Dag 5:Reis Ushuaia – Puerto Natales
Dag 6:Torres del pain
Dag 7:Torres del Pain
Dag 8:Torres del Pain
Dag 9: Reis Puerto Natales – El Calafete
Dag 10: Perito Moreno
Dag 11: Reis Perito Moreno – Puerto Madryn
Dag 12: Peninsula Valdes
Dag 13: Reis Puerto Madryn – San Carlos de Bariloche
Dag 14: San Carlos de Bariloche
Dag 15: San Carlos de Bariloche
Dag 16: San Carlos de Bariloche
Dag 17: Reis Bariloche – Mendoza
Dag 18: Mendoza
Dag 19: Mendoza
Dag 20: Cordoba
Dag 21: Reis Cordoba - Salta
Dag 22: Salta
Dag 23: Salta
Dag 24: Salta
Dag 25: Reis Salta – Foz de Iguacu
Dag 26: Foz de Iguacu
Dag 27: Foz de Iguacu
Dag 28: Reis Foz de Iguacu – Buenos Aires
Dag 29: Buenos Aires
Dag 30: Buenos Aires
Dag 31:Buenos Aires terugvlucht
Ik begrijp dat mensen liefst niet teveel willen vastleggen, maar naar mijn bescheiden mening is dat onmogelijk in Argentinie, zeker als je in het hoogseizoen gaat. De afstanden zijn enorm en het is niet als in NL dat je na iedere 20km weer een ander dorp of stad tegenkomt. Voorbeeld: ik woon in Bariloche en als ik naar een grote stad wil zal ik naar Neuquén moeten rijden, dat kost me zo´n 5 uur zonder dat je onderweg iets noemenswaardigs tegenkomt (ok, Piedra del Aguila halverwege, een gehucht maar wel met tankstation).
Vliegen is dus vaak de beste optie, maar vluchten last minute boeken gaat flink in de papieren lopen. Reken als buitenlander al gauw op 300 euro per persoon per vlucht! Ook de nachtbussen moeten in het hoogseizoen toch wel van tevoren worden gereserveerd, zeker als je in de luxere klasse wil reizen.
Kortom: wil je vrijheid in Argentinië, boek dan op enkele plaatsen een week een hotel/cabaña en leg vooraf wel de vluchten/bussen tussen deze plaatsen vast. Dan kan je deze plaatsen als basis gebruiken voor uitstapjes in de omgeving.
Ik ben het zeker met je eens dat je een bepaalde zekerheid wil. En uit jouw ervaring durf ik gelijk te geloven dat het in het hoogseizoen beter is om alvast zaken vast te leggen.
Zo is het idee om Buenos Aires voor zowel begin als einde van de reis vast te leggen. Ook is het idee om Ushuaia vlucht en hostel vast te leggen en el calafete naar Bariloche.
Hallo Jaap,
Ik sluit me graag aan bij het antwoord van Flipsen.
Wij zijn een aantal jaren geleden van eind oktober tot half december geweest en hebben toen in NL 3 binnenlandse vluchten geregeld. Wij hadden alleen accommodatie geboekt voor de eerste dagen en voor de laatste dagen en het was in de tijd dat wij heen gingen (voorjaar) niet moeilijk om accommodatie te vinden. In Torres del Paine was het echter wel wat lastiger en ik kan me voorstellen dat in het hoogseizoen de hutten al gauw vol zitten.
Puerto Madryn-Bariloche deden wij met de nachtbus (semi cama) en dit is echt heel goed te doen. Wij hadden deze ook pas geboekt in Madryn, maar, nogmaals, in de periode dat wij gingen was het rustig en in het hoogseizoen hadden we het risico waarschijnlijk niet genomen. Nu hadden wij een kind mee en wij kozen ervoor om meer tijd door te brengen op minder plaatsen, zodat het geen rennen en vliegen werd. Ons reisschema was dus ook iets minder uitgebreid, maar wij vonden dit perfect. We komen vast nog wel een keer terug voor het noorden…Veel plezier met de voorbereidingen!
Jaap, Ik sluit me ook aan bij Jack, beter in deze drukke periode je toch behoorlijk strak geplande reis, je vluchten en accomodaties vooraf te boeken. Ik zeg niet dat je niets kunt vinden anders, maar waar wil je je tijd insteken? Dat geeft een hoop rust en zorgt dat je optimaal kunt genieten. Voor flexibel zou je in zo een groot land meer tijd nodig hebben (mijn mening hoor!).
Nog een tip, je hebt er veel steden in staan. kijk even goed wat je daar kunt verwachten of gaat doen, of in de omgeving uiteraard. Gezien de mensen die ik gesproken heb over Torres del Paine zou ik daar wat tijd vanaf halen ten gunste van El Calafate (El Chalten bijvoorbeeld, erg mooi) of de omgeving van Salta (makkelijk een topweek daar in de omgeving door te brengen).
@Jaap: ik sluit me aan bij Jack en Hans en houd het daarom kort. Ik vroeg me alleen af waarom je naar Peninsula Valdes wilde, want als het is voor de walvissen dan kom je in januari mooi bedrogen uit… die zijn dan allang vertrokken.
Zou je niet liever in Puerto Iguazu (Argentinie) overnachten i.p.v. Foz do Iguazu?
Volgens mij is het best te doen om vanuit Puerto Iguazu gedurende de dag naar de Braziliaanse kant van de watervallen te gaan en dezelfde dag weer terug te keren naar Puerto Iguazu.
Persoonlijk had ik de Braziliaanse kant al in een halve dag bekeken terwijl ik voor de Argentijnse kant eigenlijk aan één dag nog niet genoeg had…
Tenzij je natuurlijk ook de Itaipu dam wil bekijken en inkopen wil doen in Ciudad del Este, dan is Foz misschien wel de beste keuze…
Ah, Grietzen heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar ik had het over het hoofd gezien dat je Foz do Iguacu in je lijst hebt staan ipv Puerto Iguazú. Absoluut kiezen voor Puerto Iguazú in Argentinie, dit is een veel gezelliger stadje vergeleken met Foz do Iguacu, dat veel groter (en misschien ook wel onveiliger) is.
De watervallen aan de Braziliaanse kant zijn goed te combineren met Itaipu inderdaad, het eenvoudigst is om een taxi/remis te nemen en de chauffeur te vragen te wachten tot jullie terugkomen uit het park. Kost omgerekend tussen de 40 en 60 euro en dan heb je geen problemen met uitzoeken (en overstappen) van bussen.
Dank voor deze tip, al had ik die al wel gelezen. Heb die in onze planning ook al zo staan om niet in Foz maar in Puerto Iguazu te verblijven. Maar desalnietemin, bedankt voor deze tip.
We wilden graag naar Peninsula Valdes omdat ik gelezen heb dat het naast walvissen ook indrukwekkend is qua natuur en er een hoop dieren te bezichtigen zijn. Klopt dat of valt dit tegen?
Ik weet dat er in Januari geen walvissen meer zijn, heb begrepen dat dit tot eind November het geval is. Maar eventueel Orka’s spotten, is dat ook geen optie meer in Januari?
Geef me graag feedback over deze locatie, omdat dit zeker het overwegen waard is het te laten om ons reisschema iets meer rust te geven.
Het is inderdaad een mooi stuk natuur, rond de Peninsula Valdes en de Golfo San Matías, met veel “marine life”. Dat van orca´s in januari weet ik echt niet, misschien dat een ander op het forum hier een antwoord op heeft?
De orca´s zijn minder goed te ´voorspellen´. Soms zijn ze er, soms zijn ze er niet. Van de 4x dat ik hier geweest ben heb ik 2x orca´s gezien (in december en februari). Dus, 50% kans Maar ook zonder walvissen/orca´s is het zeker de moeite waard om te bezoeken in december. Je kan na een bezoek aan de pinguins bij Punta Tombo in Puerto Rawson een tochtje per zodiac maken op zee om de grappige zwart-witte kortsnuit-dolfijnen te spotten. Lijken erg op mini-orca´s overigens, dus dat is dan weer mooi meegenomen als je geen gewone orca´s ziet :chin:
Orka’s zijn er het gehele jaar, maar de kans om ze te zien is in tegenstelling tot de walvissen behoorlijk klein. In maart april vangen ze jonge zeeleeuwen op een strandje bij Punta Norte, maar ben je ook afhankelijk van tij en weer (wind). Meest interessant zijn de pinguins in deze periode, zij hebben jongen en is beslist indrukwekkend. Daarvoor moet je naar Punta Tombo, iets zuidelijker dan de Peninsula. Absoluut een aanrader.
Kwa natuur, ik vind het wel indrukwekkend daar, de stilte, de ruimte en de wind, maar sinds het wereld erfgoed is wordt alles voor toeristen gereguleerd, zodat je meer het gevoel hebt in een grote zoo te lopen… Succes met je afwegingen, we maken het wel leuker maar niet makkelijker lol2
voor dag 2-3 en 10-11 zou ik lekker het goedkope vliegtuig LAN nemen, te boeken in buenos aires stad, contant betalen, een paar dagen van te voren, scheelt heel veel tijd voor die grote afstand
Wanneer was jij voor het laatst in Argentinie? lol2
But seriously, goedkope vluchten bestaan dit jaar niet meer. En ter plekke contant betalen levert ook al geen voordeel meer op tegen (bijtijds) vooraf regelen, omdat alle relatief goedkope stoelen al weg zijn.
Tussen El Calafate en Trelew vliegt LAN niet, alleen Aerolineas Argentinas en daar betaal je de hoofdprijs voor… Minimaal 200 euro pp, maar dan moet je geluk hebben, vaker 300 tot 350 euro per persoon!
Overigens is het tegenwoordig iets eenvoudiger met de bus tussen El Calafate en Puerto Madryn, via Rio Gallegos kwam ik gisteren achter en dan bespaar je flink wat geld natuurlijk. Kijk op www.plataforma10.com voor meer info.