6/7 weken vrijwilligerswerk en rondreizen in Afrika??

Hallo,

Het is nog ver weg maar in de zomer van 2012 zit ik er over te denken om voor ongeveer 7 weken (Heb helaas niet langer vakantie van de Uni) naar Afrika te vertrekken.
Ik zou er graag een combinatie doen van vrijwilligerswerk en rondreizen en het liefst ook nog wat landen combineren.
Via Travel Active kun je bijv. een cultuurweek doen, vrijwilligersweek, strandweek etc…
Zoiets zou ik graag willen alleen is het met een organisatie vaak wel erg duur en dat kan misschien wel goedkoper als je het zelf regelt.
Zijn die mogelijkheden er om dat zelf te regelen?
Ik zelf heb een voorkeur voor Tanzania ( en zanzibar), Mozambique…die kant op…maar opzich sta ik voor alles open en ik kom vast nog wel eens terug om meer te zien want in 7 weken kan toch lang niet alles.
Wie heeft er tips?
Wat voor route?
Organisatie?
Waar zou ik heen moeten?
Welke landen combineren?

Alvast bedankt.
Groetjes,
Jitske.

Dag jitsketje,

Leuk plan! Mocht je vrijwilligerswerk willen doen; kijk dan eens op www.siw.nl . SIW werkt op non-profit basis en draait grotendeels op vrijwilligers; dus geen commerciële tarieven. Ben zelf net terug van een project met SIW in Botswana (Khama Rhino Sanctuary), was een erg bijzondere ervaring, ook door de samenwerking met Botswaanse vrijwilligers.

In ieder geval succes met de voorbereidingen!

groet,
Frank

Jitsketje, begrijp ik dat je in meerdere landen vrijwilligerswerk wil doen en wil reizen tussen die projecten in?

Ja zoiets inderdaad!!
Of eerst een project en daarna reizen.

Ik moet eerlijk toegeven geen expert te zijn in vrijwilligerswerk, maar wat ik ervan weet is dat de projecten zo duur zijn omdat men het meest gebaat is met het geld dat je binnen brengt en minder met je hulp. Uitzonderingen daargelaten.
Dat klinkt heel cru, maar zo zit het vaak in elkaar… Ik vraag me dus af of je het zlef goedkoper kunt doen. Daarnaast is een week dit en een week dat voor vele projecten te kort, vermoed ik. Je hebt vaak een tijdje nodig om ingewerkt te raken en tegen de tijd dat je het onder de knie hebt, vertrek je weer naar een ander project. Ik denk dat je dan meer kans maakt om, bijvoorbeeld, 3 a 4 weken te werken en dan nog 3 a 4 weken te reizen.

Wellicht zijn er projecten waar je tegen kost en inwoning aan de slag kunt?

Hoi Jitske, leuk dat je volgend jaar zomer naar Afrika wilt gaan! Je hebt ondertussen al wat tips gekregen. Op een budget van ongeveer 25 Euro per dag voor o.a. de kosten van je eten en accommodatie moet je wel rekenen als je bijvoorbeeld op één van de ‘social-community’ projecten in Zuid-Afrika aan de slag wilt gaan. Er worden géén extra plaatsingskosten berekend: kijk maar eens op: www.african-backpackers.com/projecten/vrijwilligersprojecten. Ook vind je op deze site leuke tips voor reizen voor jongeren door Zuidelijk Afrika. Hopelijk kan je een geschikte vrijwilligersplek vinden voor je vakantie naar Afrika, succes!

Hoi,

Ik vind oostelijk Afrika helemaal geweldig. Ik heb een keer 4 weken door Malawi en een stukje Zambia gereisd, en een keer 5 weken door Kenia en Tanzania (en Zanzibar). (Beide keren solo.)

Ik ben het helemaal eens met Kees_Q. Een project heeft eigenlijk alleen wat aan vrijwilligers die 3 maanden of langer blijven.
Wees eens eerlijk waarom je vrijwilligerswerk wilt doen. Heb jij echt wat te bieden? (En inderdaad, meestal is je geld het meest welkom.) Of is het voor je eigen goede gevoel en omdat het mooi op je curriculum vitae staat? Als dat laatste het geval is, waarom doe je dan niet gewoon vrijwilligerswerk in Nederland, ook hier is zat te doen!! en mensen hebben meer aan je als je lang voor ze werkt… ook in NL kun je vrijwilligerswerk doen ten bate van mensen in Afrika, bv. voor War Child of wat dan ook.
En waarom gebruik je je 7 weken niet om lekker rond te reizen, en geld uit te geven aan lokale winkeliers en marktkooplui?

Als je echt zelf en goedkoop iets wilt regelen, zou je ook gewoon bij schooltjes kunnen aanbieden dat je daar in de les (gratis) eens wat komt vertellen over Europa. Over hoe het leven hier eraan toegaat. Misschien is het dan ook leuk om een opblaasbare wereldbol bij je te hebben.
Ik weet niet of elke school hierop zit te wachten maar sommige zullen er vast blij mee zijn.
Het kan voor die kinderen ook interessant zijn om meer te horen over bv. koud weer, hoge woonlasten, werkdruk, wat voor banen mensen hier hebben, etc… want veel Afrikanen zien natuurlijk alleen maar blanke mensen die op vakantie zijn en geld uitgeven (zelfs een student als jij, is in hun ogen schatrijk want je hebt immers een vliegticket kunnen betalen), maar ze zien nooit de arme Europeanen, en de werkende mensen (dat dat geld ook ergens vandaan komt).
Ik hoorde wel eens dat mensen dan kunnen denken dat blanke mensen vanzelf geld ‘hebben’ en daar niks voor hoeven te doen. In ieder geval heb ik zelf wel duidelijk gemerkt, aan het aantal huwelijksaanzoeken :slight_smile: , dat Afrikanen denken dat Europa het walhalla is.
Het is ook grappig om te vertellen dat in Nederland de mannen ook veel in het huishouden doen, en de vrouwen veel werken en kinderen naar een creche brengen. Dan krijg je misschien (net als ik kreeg) allerlei vragen over hoe dat dan moet met de borstvoeding enzo. :slight_smile:

Verder is het voor Afrika handing om te weten dat safari-dagen (en in Tanzania ook Kilimanjaro-dagen) vele malen duurder zijn dan niet-safaridagen . Vaak wel 6 tot 10x zo duur. Dus aan de hand van jouw budget, kun je bepalen hoeveel safari-dagen jij je kunt veroorloven.
In Tanzania kun je bijvoorbeeld op normale dagen wel rondkomen voor US$15-25 per persoon per dag, als je een eigen kamertje in een goedkoop hotel neemt, bij goedkope restaurantjes en van de markt eet, ongeveer 2-3x per week een lange busrit maakt, en af en toe een souvenirtje koopt.
Maar safari of Kilimanjaro beklimmen zijn veel duurder: minstens US$130 per persoon per dag voor een low-budget kampeersafari. Voor Kili weet ik de prijzen niet zo goed maar ongeveer US$600 of meer voordat je aan de top bent (in een krappe week).
In Zambia en Kenia zijn safari’s nog ietsje goedkoper, kun je volgens mij vanaf US$85 wel wat vinden. Van Mozambique weet ik het niet.

In Tanzania is het Cultural Tourism Programme ook superleuk en leerzaam. Dit zijn een soort culturele trips met gidsen, allerlei verschillende soorten, en het kan een middag zijn maar ook meerdaags. Je kunt het ter plaatse boeken, of eventueel van tevoren. In deze threadlees je er alles over.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en als je nog meer vragen hebt, moet je ze maar hieronder posten.

Succes met alle plannen, en je bent helemaal niet te vroeg met plannen maken.
Cécile