Hallo,
ik ben Stephanie en ben 27 jaar.
ik heb in de zomer 6 weken vakantie en ik zou graag 5 weken naar Australië willen. Alleen nu hoor ik dat 5 weken te kort is.
Zijn er nog meer mensen die rond begin juli tot half augustus naar Australië gaan om samen de reis mee te beginnen. Of mensen die ervaring hebben met een kortere tijd Australië?
Hoi Stephanie,
Ik ben in de zomer van 2011 naar Australie geweest voor 4 weken en ik vind dat ik erg veel gezien heb in de korte tijd dat ik er was zonder te haasten. Maar dan zijn binnenlandse vluchten wel cruciaal. Ik heb ook besloten om niet echt de oostkant te doen met alle stranden e.d. omdat juli daarvoor niet echt ideaal was en ik al genoeg stranden had gezien dus het voor mij ook niet echt een prioriteit was.
Ik ben begonnen in Darwin, daar iets van 5 dagen gebleven, ook uitstapje gemaakt naar Arnhemland. Toen gevlogen naar Brisbane en gebleven voor 5 dagen. Ook 2 daags uitstapje gedaan naar Fraser Island en daarnaast naar Lone Pine Koala Sanctuary geweest (echte aanrader!). Vervolgens gevlogen naar Sydney, ben ik ook iets van 5 dagen geweest met uitstapje naar Blue Mountains. Toen gevlogen naar Melbourne voor 4 dagen, met een uitstapje naar de Great Ocean Road. Vervolgens gevlogen naar Alice Springs en daar een 3 daagse trip naar Uluru Rock gemaakt. En toen met de bus weer terug gegaan naar Darwin.
Het valt dus wel echt te doen! Maar nogmaals dan moet je wel binnenlandse vluchten nemen want anders ben je te lang onderweg om van A naar B te gaan. Daarnaast had ik alle hostels enz. al vantevoren geboekt en ook de meeste grote tours al geregeld (Uluru, Fraser).
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel 
Hallo Stephanie,
Vorig jaar heb ik ook de stap gezet om in Australie rond te trekken. Ik heb er 7 weken geweest en het was zeker de moeite.
Ik ben begin april in Sydney toegekomen en heb daar een week gezeten ook met dagtripje naar Blue Mountains.
Van daaruit een binnenlandse vlucht genomen naar Alice Springs om daar ook een weekje te verlijven.
Waarschijnlijk heb ik dezelfde 3 daagse trip naar Uluru als de vorige poster gedaan in die week. Was dat ook met 2 nachten in openlucht slapen in een swag bag, Vatrine?
Na die week ook weer een binnenlandse vlucht genomen naar Cairns om daar wederom een week te zitten. In die week ben ik voor 3 dagen gaan snorkelen in het “Great Barrier Reef”.
Vanuit Cairns ben ik dan met een bus naar Airlie Beach gereden. Ik heb daar een zeiltocht rond de Whitsunday Islands gemaakt. Na die zeiltocht ben ik 's avonds weer vertrokken voor een busrit van 23 uur naar Byron Bay.
Vanuit Byron Bay ben ik dan vertrokken naar Nimbin om het Mardi Grass festival te beleven. Ik heb daar een muzikant leren kennen die in zijn busje woonde en met hem heb ik een waanzinnige roadtrip gemaakt.
We reden langs de grens van Queensland en New South Wales naar South Australia, en dan verder door naar Port Augusta.
Via de Stuart Highway zijn we dan helemaal tot in Darwin gereden.
Onderweg hebben we ook nog een dagje in Coober Pedy besteed.
In Darwin heb ik nog 4 dagen gezeten en van daaruit een binnenlandse vlucht naar Sydney genomen om terug naar huis te kunnen gaan.
Afbeelding hieronder toont de gehele reisroute. De rode lijnen zijn met het vliegtuig, de blauwe zijn op de baan.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/43691483/reisroute.png
op dit youtube kanaal kun je enkele filmpjes zien van mijn reis.
Van de laatste 3 weken heb ik echter weinig materiaal - wat ik heel jammer vind- omdat ik mijn fotocamera niet kon opladen.
In die tijd heb ik mensen ontmoet en die vertelde me dat ik meer had gezien op enkele weken dan hun die er al 2 maand zaten. 't hangt er vanaf hoe lang je op 1 plaats bent natuurlijk.
Zoals de vorige poster al zei kan je beter binnenlandse vluchten nemen om ergens snel te geraken. De laatste 3 weken toen ik met die Australier rondtrok is niet echt voor iedereen. Je rijdt dagen aan een stuk zonder enige vorm van beschaving tegen te komen. om de 200km ongeveer kom je enkel een roadhouse tegen wat eigenlijk niet meer is dan een tankstation met hotel/restaurant en campeerplaats. Voor de rest uren aan een stuk eindeloze vlakte, zalig gewoon.
Voor die roadtrip heb ik in hostels geslapen wat redelijk betaalbaar is en zeker aan te raden is als je alleen reist. Je leert er makkelijk andere mensen kennen van over de hele wereld. Tijdens de roadtrip sliep ik in een tentje, wat soms toch wel koud was 's nachts.
Als je met een bus wil reizen kan je bij “Greyhound Australia” een km pas kopen, hoe meer kilometer je koopt hoe goedkoper. Wat ook een voordeel is dat je kilometers kan omwisselen om bepaalde tours te maken.
Ik zou zeggen, twijfel er niet aan en maak de reis, het zal zeker de moeite zijn.
Nog een laatste tip, koop de “Rough Guide Australie” dit boek staat vol met nuttige info en kan je helpen je reis te plannen.
Hoi Stephanie,
Ook werkzaam in het onderwijs zeker?
Ik vlieg 7 juli via Singnapore naar Perth en ben 9 aug weer in NL. Ik (v, 36)maak de reis met een reisgenootje (v, 34) die ik ook via een forum heb gevonden, maar we zouden het gezellig vinden als er meer mensen mee reizen.
We zijn momenteel een campertje aan het boeken, voor de route Perth-Darwin, maar verder ligt er nog niks vast. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel!
Groetjes Petra