Hola!
Ik zit nu bijna 3 maanden in Argentinie. Eerst een maand spaans geleerd in BsAs en nu bijna 2 maanden hier in Cordoba voor vrijwilligerswerk. Over 2 weken komt een vriendin over vanuit Nederland en hebben we nog bijna 5 weken om samen door Argentinië te reizen. Globaal hebben we nu deze planning:
Vanuit Cordoba naar Salta
Salta-Mendoza
Mendoza-Bariloche
Bariloche-El Chaltén
El Chaltén-El Calafate
El Calafate-Puerto Madryn
Puerto Madryn- BsAs
BsAs-Amsterdam
Is dit te doen in 5 weken of lopen we de hele tijd te stressen om alles te zien?
We willen in principe alles met bussen doen. Vinden het beide niet erg om lang in de bus te zitten (en zeker niet in de luxe bussen hier!), maar zijn er overal goede verbindingen? En ik weet dat het walvis seizoen over is, is Puerto Madryn dan nog steeds wel de moeite waard om te bezoeken?
We kunnen/willen geen auto huren in Salta, iets wat vaak aangeraden wordt als ik het forum zo lees, kunnen we dan alsnog wel de mooie plekken in de omgeving bezoeken?
Verder willen we graag ergens iets van de Gaucho cultuur proeven, door bijv. een ranch te bezoeken. Waar kunnen we dit het beste doen?
En de laatste vraag. We willen hier in Cordoba graag een paardrijtocht doen. Iemand tips wat een mooie plaatst is of een goede organisatie waar we dit kunnen doen?
Alle tips en opmerkingen zijn verder welkom! =)
Alvast bedankt!
Groetjes,
Janna
Hi Janna, even snel alleen over Salta waar ik nu ben, het is hier super!!! Ik logeer in Casa Hernandez, echt geweldig, een warm bad zeg maar…excursies doe ik hier per touroperator, ook geregeld door Casa Hernandez, dus je hebt echt geen auto nodig. Ik heb al allerlei leuke tripjes gedaan. Vooral de excursie naar Cafayate, met de Quebradra de las Conchas was onvergetelijk!
Het is te doen in 5 weken als je in de bus slaapt maar veel tussentijd ’ op locatie’ heb je niet. Hou er rekenng mee dat in februari hier de zomervakantie losbarst voor de meeste mensen en de bussen dan overvol zitten.
puerto Madryn zelf is een badplaats waar je kunt duiken met op 6 km ( taxi) een zeeleeuwenkolonie is. Peninsula Valdez is interessanter want dar is in PUnta Norte een veel grotere en stabiele zeeleeuwenklonie die net hun jongen hebben gehad. Dat is echter zo’n 120 km ten noorden van Puerto madryn te bereken via dagtoer of een dag een auto huren (zou ik doen, meer vrijheid). Onderweg daarnaartoe ligt op Estancia La Elvira een zeeolifanten kolonie en met heel veel geluk kun je er Orca’s spotten.
Van el calafate kun je misschien nog vliegen naar Comodoro rivadavia met Lade ( Fokker F50, lekker laag zie je veel) de eigen vliegmaatschaopij van de Argentijnse luchtmacht en van daar met de bus naar BsAs en die stopt in Puerto Madryn. Lade ticket informatie kun je het beste op een vliegveld bij hun desk vragen.
LADE alléén nemen als je geen tijdsdruk hebt zou ik zeggen, ze vliegen intussen vaker niet dan wel (en in ieder geval vertraagd). Een betere optie mijns inziens is dan SOL (www.sol.com.ar), ook betrekkelijk kleine propellorvliegtuigen, maar veel betere service en gewoon online te boeken. Lijkt erop dat ze een beetje de LADE connecties in Patagonie aan het “overnemen” zijn. Ga er binnenkort zelf ook maar eens een stukje mee vliegen 
Even los an de SOL / LADE verschillen: SOL vliegt niet vanaf of op El Calefate. SOL is een nieuwe maatschappij die primair is opgericht om de provincie Santa Fe te verbinden met de rest van het land, zonder via BsAs.
Een noord zuid verbinding met SOL door o.a. het noordelijke deel van Patagonie is mogelijk: Cordoba - Mendoza - Neuquen - Comodoro Rivadavia. V.v.
el Calafate is echter nog veel zuidelijker en aan de voet van de Andes, Comodoro ligt echter ook nog aan de Atlantische Oceaan…
El Calefate - Puerto Madryn per vliegtuig, any, is beter dan met de bus en met de bus is het zeker 1200-1500 km met iig 1 overstap.
Idd LADE ( bijnaam LA DEmora - de vertraging, is een. Tja… Avontuur… Maar als je de kans krijgt: doen!
Ik heb ooit eens de driehoek Comodoro Rivadavia - El Calafate (Fokker F27) , El Calafate - Usuhaia (Fokker F28) en terug naar CRD gemaakt. We vlogen laag en sportief zeg maar.
SOL vliegt wel vanaf Trelew (Puerto Madryn) op Rio Gallegos (met een tussenlanding in Comodoro Rivadavia geloof ik), van daar is het nog 4 uur met de bus naar El Calafate.
Dankjulliewel voor de reacties!
Heb de site van casa hernandez bekeken en ziet er inderdaad erg mooi uit! Zullen eens even overleggen waar we gaan overnachten in Salta. En over het vliegtuig, is het nodig om dat ver van te voren te regelen? Denk dat we dat tijdens de reis willen beslissen. Of ons budget het toelaat en of we de bussen inmiddels al zat zijn. Als er nog meer tips zijn, dan hoor ik die natuurlijk graag!
Groetjes, Janna