k ben al een tijdje een actieve lezer op dit forum. Ik weet dus dat er vele topics bestaan zoals de mijne, maar ik hoop toch dat jullie hier even naar willen kijken en advies willen geven. Iedere reis is weer anders, dus ik ben op basis van de eerdere topics nog steeds wat onzeker over de planning van mijn reis.
Ik ben van plan om samen met mijn vriend zo rond eind februari 2014 te vertrekken richting zuidoostazie. We willen daar 5 maanden blijven en we willen in ieder geval graag naar het noorden van Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisisch Borneo en Indonesië ( Tot nu toe trekt Java ons hier het meest, maar andere tips zijn natuurlijk welkom!!) Als we hierna nog tijd en geld hebben willen we misschien nog langs de Filipijnen.
Waar ik me vooral zorgen om maak is geld. We houden er wel van om een beetje snel te reizen en snel reizen is duur reizen, natuurlijk. Hier eerst onze planning van tijd per land en budget per dag voor ons 2 erbij…
Thailand (2 weken): 50 euro p.d.
Laos (3 weken): 45 euro p.d.
Cambodja (2 weken): 45 euro p.d.
Vietnam (4 weken): 45 euro p.d.
Indonesie (4 weken): 40 euro p.d.
Borneo ( 2 weken): 100 euro p.d.
Overig (Fillipijnen/langzamer reizen) (4 weken): 50 p.d.
Kom ik voor het budget daar op ongeveer 7000 euro uit voor ons twee. Hiernaast nog tickets voor ongeveer 1500 euro, kom ik uit rond 8500 euro. De meeste spullen hebben we al of vragen we voor ons slagen/verjaardag en malariapillen en prikken zitten in onze zorgverzekering. We willen ongeveer 10.000 euro sparen voor de hele reis, zodat we ook nog wat speling hebben.
Denken jullie dat dit qua geld realistisch is? En denken jullie dat de tijd die we van plan zijn in elk land te verblijven een beetje te doen is?
Qua geld zit je behoorlijk ruim. Ik zit nu in Azië en heb voor de uitgaven hier 1000 euro per maand en dat red ik prima. En dan doe ok het niet allemaal alleen maar super goedkoop maar heb ik ook binnenlandse vluchten.
Thailand twee weken lijkt mij aardig kort, ik denk dat je je daar veel langer kunt vermaken.
Verder is sumatra het mooiste deel van Azië dat ik heb gezien. Heel veel mooie natuur. Bukit lawang (paar uur vanaf medan) vond ik echt een aanrader.
Zijn de budgetten uit de eerste post niet voor 2 personen? Een budget van 50 euro is dan 25 euro per persoon per dag, dus 750 euro per maand. Dat vind ik niet veel als je er ook nog visa van moet betalen en af en toe een vliegtuig neemt. In Indonesie reizen voor 20 euro per persoon per dag lukt niet als je af en toe de luxe wilt dan een (eigen) douche in plaats van een mandi-bak.
Ben het met Jenny eens, is niet echt een groot budget, en goed dat je het al wat opgehoogd hebt.
Spreek even over Viet Nam.
Dat ga je met deze 45 euro pd voor 2 personen niet redden, of veel overnachtingen in de bus.
Vervoer kost je ongeveer al 7 dagen budget, ga uit van 45 euro voor 2 personen.
Bus op zeg 120 euro pp, + transfers ( taxi ed ) 50 euro.
Halong Bay + Sapa , ga je waarschijnlijk doen, is samen zo’n 250 euro pp.
Dan het eten + water erbij , 28 x 10 euro pppd, overnachten 25 ( heb 3 dagen bus gerekend ) x 20 euro voor 2 personen ( is basic ).
Dan ben je er al bijna doorheen en heb je nog geen biertje gedronken en nog geen excursie gehad buiten Sapa en Halong.
Conclusie, 45 euro voor 2 personen per dag is niet echt voldoende voor Viet Nam voor 4 weken, volgens mij.
:chin:In welke volgorde wil je deze reis dan gaan maken en wat wil je eigenlijk doen/zien in al die landen vindt het noch al een behoorlijke lijst in zo korte tijd (relatief)waarom nu niet een paar landen en later weer eens terug vliegen naar de regio en dan weer wat landen aan doen?
Ik zelf vindt 2 weken Thailand al heel kort daar doe je dit mooie land echt te kort mee.
groetjes Fransjes:zon02:
5 maanden voor Z.O. Azië… Gooi al je ideeën/planning overboord want alles is leuk, mooi, interessant en je hebt altijd tijd tekort. Ik zou in Indonesië beginnen van daar uit langzaam aan de weg terug beginnen, via Borneo/Vietnam.
Wat een leuke plannen zeg.
Mijn vriend en ik vertrekken eind december voor 5 mnd richtin Zuid Oost Azie. we starten in Vietnam, dan door na cambodia, Thai, Myanmar en eindigen in Laos.
Voor 5 mnd hebben wij ong 12.000 berekend met zn 2. Dat is excl vliegreis naar Vietnam.
Een neef van mij heeft 5 maanden met 11.000 gedaan. Hij heeft de landen Indonesie, Thailand, Maleisie, Laos en Cambodja gedaan.
Ik heb zo berekend dat we VOOR 2 PERSONEN gemiddeld voor 15eu per nacht onderdak moeten vinden. Dat is dus 105 eu in de week. Ong dus 400 eu in de maand aan slapen… rest is dan voor vervoer, tours, eten en de nodige souveniertjes… dat is dan ruim gerekend he. Ik heb tot nu toe 3 hotelletjes geboekt (hanoi bij aankomst, Ho chi Minh tijdens tet festival, en 9 dagen op eiland phu quoc) en allemaal voor 15 eu per nacht of minder
Inentingen trouwens niet meegerekend. Malariatabletteb gaan we ook niet gebruiken…
Ander dingetje, zorg voor voldoende deet en een klamboe. Wij zitten nu al twee weken “vast” in singapore omdat een van ons dengue heeft opgelopen. Ik had hier zelf weinig over gehoord in nederland maar deze ziekte wil je echt vermijden! En wij hebben nog “mazzel” dat ze in Singapore ziek is geworden, want Cambodja bijvoorbeeld is geen land waar je dat wilt zijn. Ons andere reismaatje was doorgegaan naar bangkok en die ligt daar al een week in het ziekenhuis met hetzelfde…
Sent from my MB526 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
He Wendy,
Ah dat is super vervelend zeg. Het is inderdaad een akelige ziekte. Meeste reizigers onderschatten deze ziekte. Ook mede omdat er weinig over verteld wordt. Mijn ex heeft het een aantal jaar geleden tijdens onze vakantie in Indonesie opgelopen. Je kunt er helaas vrij weinig tegen doen als alleen deet gebruiken en een klamboe.
Weten jullie waar jullie het hebben opgelopen??
Sterkte ermee!!!
Sent from my HTC Sensation Z710e using Wereldwijzer
we hebben op de mentawai eilanden vlak bij sumatra een week met een stam geleefd, daar waren bij de waterput veel muggen. Daar ook opgelopen, gelukkig zijn ze daar niet ziek geworden! Maar ook in steden kun je het krijgen… Is hij lang ziek geweest?
Ik denk in totaal net een weekje. Maar we kwamen er pas na zeker 4/5 dagen achter als ik het me goed herinner. Daarna nog 2/3 dagen medicijnen geskikt. Na de teerte dag medicijnen bijna nog opgenomen in ziekehuis. Gelukkig uiteindelijk toch niet. Er was toen ook sprake van dat we nie terug mochten vliegen na NL, omdat onze vakantie er bijna opzat maar na de 3e dag pillen knapte hij echt heel erg op.
Uiteindelijk viel het ons erg mee… in vergelijking met de info en verhalen van andere reizigers op het internet.
Guave sap schijnt ook goed te zijn tegen duenge…
Trouwens, laat je in het ziekehuis niet alles aansmeren. Mijn ex wouden ze bijna een of andere wazige spuit geven tegen de koorts. Heb toen even s.o.s. nummer van me zorgverzekering gebeld, hun hebben even nagekeken wat dit wad en op hun advies niet genomen. Blij toe!!
Mijn reismaatjes zijn in singapore en bangkok, gelukkig beide landen met heel betrouwbare zorg. Die vriendin in bangkok had zo weinig bloedplaatjes dat ze haar bed niet meer uitmocht, zonder goede zorg is de kans dat je daaraan overlijdt groot. Dus zou het wel serieus nemen… Het ligt echt aan welke vorm je hebt of het gevaarlijk is.
Toevallig had ik het info boekje dat ikk vij de GGD heb meegekregen in me werktas zitten.
Net even doorgelezen… er staat in dat dengue in princiepe zonder medicijnen moet/kan overgaan. Lijkt me natuurlijk wel afhankelijk van het soort dengue je hebt.
Anyways, de ziekte moet inderdaad erg serieus genomen worden.
Sterkte en succes met alles
De denguemug steekt met name overdag. Een klamboe helpt dus alleen voor als je nog in bed ligt, maar je zal echt ook buiten aanvullende maatregelen moeten nemen.
Een vriendin van me heeft een week met dengue in het ziekenhuis gelegen in Maleisië.
De eerste keer dengue is het minst erg, soms geneesmiddelen, soms niet. De tweede keer dengue kan echter dodelijk zijn!!! Bescherming is dus inderdaad erg belangrijk.
Ik bekijk dit topic al vanaf het begon over pillen ed…
Ik heb nul punt nul medische kennis, en ben dus niet deskundig.
Maar wanneer het over mijn gezondheid gaat, zou ik dit niet vragen op een reisforum.
Ondanks alle goed bedoelde adviezen en ervaringen , denk ik echt dat je deze vragen moet stellen bij de deskundigen op dit gebied, de GGD, je huisarts enz…
Zij zijn de enigste die je een echt deskundig advies kunnen geven.
Ieder mens is anders en zit anders in elkaar, en je kan , volgens mij, niet afgaan op ervaringen van anderen.
Advies van mij is dus ga langs de deskundigen, hoor hun advies aan, en neem dan wel of niet hun advies over.
Adviezen over het preventieve zijn natuurlijk altijd welkom.
Verzekeringen.
Houd er ook rekening mee dat verzekeringen niet alles gaan vergoeden , wanneer je door een tropische ziekte wordt overvallen wanneer je niet alles hebt gedaan om dit te voorkomen.
Dus geen malaria pillen slikken.
MAW. , word je getroffen door malaria in een malaria gebied, volgens de GGd, en advies is pillen.
Slik je deze niet en je krijgt de ziekte en je slikt dus niet dan is er misschien geen uitkering en betaal je een gedeelte of alles.
Ook je reisverzekering gaat dit beoordelen en de kans is heel groot dat deze ook niets vergoed.
Ik heb , voordat ik plaatste het hele topic nagelezen.
Ik heb ook geen vraag beantwoord, want daar heb je gelijk in ( is geen vraag gesteld ) , maar heb alleen mijn mening gegeven en de misschien eventuele financiële consequenties erbij gehaald als stof om er over na te denken.
Mijn antwoord is gewoon bedoelt dat je dit soort vragen niet op een forum moet vragen , maar aan een deskundige.
Ik weet ook dat er geen pillen zijn tegen knokkelkoorts en je dit alleen preventief kan voorkomen.
Ik wou het alleen in een wat breder perspectief plaatsen en nam daar dan de malaria erbij, is aanverwant voor wat betreft de preventie ( bedekte kleding ed.).
Ik vind preventieve post wel goed ( klamboe. veet enz, ), maar medisch adviezen, horen niet thuis op een forum volgens mij.