Tijd voor een verre en lange reis heb ik deze zomer niet, tijd voor wat korte trips wel.
Er staan inmiddels al een trip naar de Basheng Grasslands gepland en een citytrip naar Qingdao (tijdens het International Beer Festival).
Nu heb ik nog zo’n 5 dagen die ik graag zou benutten. Ik woon in Beijing en reis vanaf daar. Ik zou graag naar Kaifeng, Zhengzhou en Luoyang gaan in de kleine week die ik heb. Er gaan genoeg treinen en tussen Kaifeng, Zhengzhou en Luoyang rijden er ook bussen.
Mijn vraag is: zijn 5 dagen genoeg om de highlights te zien? Of zal ik een andere richting op gaan?
Wij zijn van het vliegveld van Zhengzhou direct met een shuttlebus naar Kaifeng gegaan. Daar was begin 2011 net een hostel geopend door een Australisch-Chinees stel. Eenvoudige kamer, maar leuk personeel en ook met hen gegeten in de lobby. Zhengzhou zelf en Luoyang bewust overgeslagen omdat die voor mij weinig toevoegden. Kaifeng is 1 van de 7 vroegere hoofdsteden en heeft wel wat te bieden. Twee dagen zijn voldoende om ‘alles’ in de stad te zien. O.a. naar het Millennium Park en Long Ti Park met historische voorstellingen. De pagode in het noorden van de stad is vrij uniek en kost weinig tijd. Het Millennium Park is ingesteld op vluchtige Chinese massatoerisme, maar vond het toch de moeite waard. Er zit een goed dumplingsrestaurant bij de night market (in een houten gebouwtje aan de noordkant van de straat). Aan de zuidkant van die straat zit een supermarkt in de kelder van een winkelcentrum. De kleine brommertaxi’s zijn ook leuk. Het kan best zijn dat de stad in de afgelopen jaren ontwikkelingen heeft ondergaan, dat zou me niks verbazen.
Leuke stad met Europese uitstraling met boulevard en pier. Ik kan me veel fotoreportages voor de katholiek kerk herinneren, aan een plein waar ik graag vertoefde.
Johan
Kaifeng International Youth Hostel 0378-3153789. Ik zie ze ook hostel booking sites staan. Zo te zien niet altijd goede reviews. Was destijds het enige hostel. Mogelijk nog steeds. Ik vond het best aardig. Alleen in de badkamer kon je nagenoeg nergens iets ophangen. Dat komt vaker voor. Ik neem altijd kledinghangers mee omdat ik dagelijks handwasjes doe en bijna nooit was verzamel. Ik had een hotel op mijn lijstje staan als alternatief, maar heb die info nu niet bij de hand (dan zou ik in mijn reisarchief moeten duiken).
Nee, Luoyang overslagen omdat ik soortgelijke caves heb gezien die hoger stonden aangeschreven (reviews vergeleken met Yungang en Dazu).
Luoyang is volgens mij een hoofdstad geweest in 1 of andere Dynastie dus er moet wat geschiedenis te zien zijn. In de buurt heb je volgens mij ook nog een stad waar ze Mao en/of Communisme vereren door rond te lopen in uniformen en meer van dat ongein, weet echter niet de naam.
Nog bedankt voor je aanvullingen, Chinatreinkaartjes. Inmiddels ben ik al weer terug en heb ik me goed vermaakt. Het eerste, korte, fotoverslag staat ook al even online.