5.5 week Thailand, Vietnam, Cambodja

Goedemiddag,

Eind Juli vertrek ik voor 5.5 week naar Azië. De landen die ik aan wil doen zijn Thailand, Vietnam en Cambodja. Het zal een reis worden van ‘highlights’, aangezien ik in 5.5 week 3 landen wil doen.

Ik heb voor mezelf een globale planning gemaakt. Niks staat vast, behalve de heen en terugvlucht. Ik vroeg me af of er mensen met ervaring van deze (soort) reis eens naar deze planning kunnen kijken en hier advies over kunnen geven. Dit mag van alles zijn, ook kritiek uiteraard. Als mensen nog tips hebben, dan hoor ik dat heel graag.

Dag 1/2/3: Bangkok
Dag 4/5/6/7/8 Chiag Mai (via nachttrein) (olifanten, raften, trekking, etc)
Dag 9: Vliegen van Chiang Mai naar Hanoi
Dag 10/11: Hanoi
Dag 12: Sapa
Dag 13: Malong Bay
Dag 14: Reizen naar Hoi An
Dag 15/16/17 Hoi An (Stadje zelf, My Son, Cham Island, dagje strand?)
Dag 18: Reizen naar HCMC
Dag 19/20/21 HCM (wat is hier aan te raden om te doen)
Dag 22/23 Via Mekong Delta reizen naar Phnom Phen
Dag 24/25 Phnom Phen (Killing Fields, Royal palace, binnenland)
Dag 26/27 2 dagen ontspannen op het strand van Sihanoukville
Dag 28: Reizen naar Siem Reap
Dag 29/30/31 Siem Reap (Angkor tempels / ??)
Dag 32: Reizen naar een Thais eiland (koh samui bijvoorbeeld)
Dag 33/33/34/35/36 Ontspannen op een Thais eiland
Dag 37: Reizen naar Bangkok
Dag 38: Terug naar NL

Ik sta open voor alle kritiek/tips/suggesties.

Alvast bedankt

Mike

Waarom zo lang Chiang Mai, je zou door kunnen reizen naar Chiang Rai, of Pai en Soppong, nu moet je steeds terug naar CM en nogal wat slingerwegen dubbel afleggen om het echte (…) noorden van Thailand te zien.
Ik vermoed dat je de nachttrein naar Sapa neemt, dan nog vind ik de tijd voor Sapa erg kort. Sapa is niet alleen Sapa, maar vele dorpen in de omgeving en zonde om niet meer van die omgeving te zien en de minderheden zijn zeer divers (dorpjes in de vallei, maar vooral Bac Ha).
Overigens niks van Hanoi afsnoepen, dat is i.m.o. 1 v.d. meest boeiende steden in ZO-Azië.
Halong Bay kan als dagtrip vanuit Hanoi wanneer je tijd wil besparen. Genoeg bureautjes en hotels waar je dat kunt boeken (circa $20).
Dag 14 zou je een vlucht naar DaNang kunnen overwegen, vroeg boeken voor promoties (je bent laat).
Dag 18 ook vliegen van DaNang naar HCMC om tijd te besparen. Is een gigantische afstand per openbaar vervoer.
HCMC i.i.g. de tunnels, markt, chinatown, koloniale centrum. (Maar nogmaals Hanoi is i.m.o. interessanter)
Een nachtje Can Tho is het minimum voor de Mekong in Vietnam.
Phnom Penh zou ik het Paleis 's ochtends doen, killing fiels/S21 in middag, en veel meer te zien en mooie markten (vooral kleinere lokale), prachtig Nationale Museum, strollen langs de rivier vanaf 16:00, flicks bioscopen, met de ferry ben je zo op het platteland.
Lange busrit naar Sihanoukville, probeer een minibus voor een paar $ extra
Lange busrit naar Siem Reap, zou ik minstens 3 volle dagen blijven.
Dag 33-36 zou ik een paar dagen afsnoepen en elders gebruiken.
Johan

Hallo Mike,

Ik ben het helemaal eens met Johan; wat minder CM en daar 1 of meerdere dagen besparen eventueel.

Viet Nam
Hanoi 2 dagen is voldoende.
Maar Sapa in 2 dagen ( 1 nacht ) is echt onvoldoende om voor dit gebied.

Persoonlijk zou ik heel Sapa schrappen en naar Mai Chau gaan; vind ik een veel mooiere omgeving en niet zo touristisch.
Kost je wel wat dagen extra, maar kunnen komen van CM en van Shianoukville ( maar dat later )

Voordeel is dat je dan een nacht meer hebt in Hanoi.

Dan naar Halong Bay via Hanoi ( met overnachting daar ) en dan vliegen op Danang vanaf Hai Phong na je Halong Bay trip, en verder naar Hoi An.

na Hoi An naar Saigon en dan niet naar Can Tho, maar naar Chau Doc; scheelt je ook reisuren.
Je moet altijd via Chau Doc ; dus ook wanneer je via Can Tho gaat naar Cambodja (scheelt je 1 dag reizen ).

Cambodja
Zie dat je 3 dagen Saigon in gedachten had, maar reduceer dat naar 2 dagen wanneer je ook Shianoukville wilt gaan bezoeken.
Maar zou Shianoukville ook schrappen om tijd vrij te maken voor andere, meer interessantere plekken in deze regio.
Je zou dan bijv. wel de 3 dagen van Saigon kunnen laten staan en dan naar Vung Tau kunnen gaan voor 1 of 2 stranddagen.

PP
Je komt in de middag aan in PP.
Ik zou in ieder geval zeker, naast het royal palace, ook de gevangenis bezoeken voordat je naar de killing fields gaat.

Ik denk dat je met het schrappen van shianoukville een veel rustiger schema kan samenstellen en je meer kan zien.

Schema

Ik denk aan dit ongeveer

Dag 1/2/3: Bangkok
Dag 4/5/6/7/8 Chiag Mai (via nachttrein) (olifanten, raften, trekking, etc)
Dag 9: Vliegen van Chiang Mai naar Hanoi
Dag 10/11: Hanoi
Dag 12: naar mai Chau
Dag 13: Mai Cha
Dag 14: Mai Chau
Dag 15 : naar Hanoi
Dag 16 : naar Halong en cruise
dag 17 : Halong en naar Hoi An
Dag 18 : Hoi An
Dag 19 : Hoi An
Dag 20 : Hoi An
Dag 21: naar Saigon
Dag 22 : Saigon
Dag 23 : Saigon
Dag 24 : Saigon
Dag 25 : naar Chau Doc
Dag 26 : Chau Doc
Dag 27 : naar PP
Dag 28 ; PP
Dag 29 : naar SR
Dag 30 : SR
Dag 31 : SR
Dag 32 : naar Thais Eiland

enz.

Heb bij de dagen Saigon 2 dagen Vung Tau erbij zitten voor strand ipv Shiahnoukvillen, maar deze kan je natuurlijk altijd ergens anders indelen.

Saigon naar Vung Tau is 1.5 uur voor een enkele reis

Chau Doc
Veel meer te doen, niet de allergrootste drijvende markt, maar er is er wel 1.
Je kan naar een natuurpark, minderheden, Sam Mountain, veel minder touristen, het drijvende marktje, viskwekerijen onder de huizen enz.

scheelt je 1 dag reizen.

Laat het hier even bij, maar ga eens spelen met de ideeën van mij en Johan, ik , en ook volgens mij Johan ook?, zijn benieuwd wat je ervan denkt.
Heb je nog vragen, laat het AUB maar weten.

gr.
Ton.

Allebei ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad veel te veel in 5.5 week heb willen plannen. Ik heb daarom mijn plan flink aangepast, o.a. door jullie tips.

Ik denk dat ik een groot deel van Thailand helemaal weg laat uit mijn plannen. Ik wil graag een land goed bekijken en kunnen genieten en dus ga ik me meer focussen op Vietnam en Cambodja. Ik zal Chiang Mai dan ook overslaan denk ik, en van Bangkok direct naar Hanoi vliegen.

Ik ben dus eerst een paar dagen in Bangkok, dan boek ik een vlucht richting Hanoi en begin ik daar mijn reis. Ik zal me nog even verdiepen in de keuze tussen Sapa en Mai Chau, kijken wat het verschil precies is. Daarna zal ik rustig afreizen naar beneden. Nin Binh schijn ik ook echt niet te kunnen overslaan, hoe denken jullie daarover?

Daarnaast kreeg ik de tip om in plaats van naar een Thais eiland naar Koh Rong in Cambodja te gaan. Ziet er ook erg mooi uit en bespaart me tijd/geld.

Bedankt voor jullie hulp!