Voor mijn komende vakantie van 5 dagen New York in de winter, en 4,5 week Colombia, twijfel ik welke tas ik wil gebruiken.
Ik heb een backpack van 55 liter + twee losse vakken van elk 5 liter die ik leeg kan meenemen en later eraan binden. Maar ik vind het zo’n gesleep altijd met dat gewicht op m’n rug, terwijl ik in de praktijk meestal alleen kom in steden en dorpen met gewoon geplaveide wegen waar een rolkoffertje ook zou kunnen.
Ik heb ook een Eastpak rolkoffertje van zacht materiaal met erg goeie wielen, dat tevens draagbanden heeft voor noodgevallen. Ik heb daar al vaak mee naar Groot Brittannië en Frankrijk gereisd voor lange weekenden of maximaal 10 dagen.
Voor mijn eerstvolgende reis twijfel ik omdat 44 liter (plus uiteraard een dagtas als handbagage & voor gebruik van alledag in de stadjes) misschien te weinig is?
Ik gebruik qua kleding altijd laagjes, maar omdat ik ook genoeg warm spul voor NYC in de winter (vaak vriest het dan) en voor hoog in de bergen in Colombia bij me moet hebben, weet ik niet of ik het daarmee ga redden. Voor New York ga ik niet speciaal sjieke uitgaanskleding ofzo meenemen.
Ik neem geen spiegelreflexcamera of laptop mee, alleen een compact cameraatje. Verder natuurlijk wat toiletspullen, gympen (geen bergschoenen), sandalen, slippers, en wellicht nog wat spulletjes zoals elastische waslijn, zijden lakenzak…
Wat denken jullie? Red ik het met 44 liter + dagtas?
Ik moet nog even kijken of die twee losse vakken daar eventueel ook op kunnen. En misschien gewoon eens proef-inpakken…
Oh ja, ik heb wel een fantastische backpack gezien mét wielen en een erg comfortabel draagbandensysteem van 60 liter, maar daar heb ik nu net effe geen geld voor…
Nog geen proef-inpaksessie gedaan, maar hoop het wel te redden… heb meestal mijn 55L ook lang niet vol bij vertrek. Maarja souvenirs voor de terugweg…
Straks even testen!
Al mijn normale spullen ingepakt, zelfs klamboe (waar ik nog over twijfel). Ik heb ingepakt alsof ik mijn zomerspullen aan heb en mijn warme fleece en thermisch ondergoed in de koffer zitten. Ik neem geen hele dikke kleding mee, maar draag laagjes van thermisch ondergoed + kleding + lamswol + fleece + winddicht jasje + muts.
Qua formaat lijkt het goed te lukken met m’n 44 liter!
Ik neem 'n lichtgewicht schoudertas mee als handbagage / dagtas.
Mijn twee losse vakken van 5 liter per stuk passen toevallig precies aan de bandjes aan de buitenkant, dus heb ik toch nog wat ruimte voor souvenirs.
Nu is het wel te hopen dat ik veel kan rollen want die koffer draagt echt niet zo comfortabel op de rug met die draagbanden voor noodgevallen.
Update @ Axel of wie het verder nog interesseert…
Ben toch gegaan voor die 60 liter backpack met wielen! Doordat we er twee tegelijk kochten (wel in andere kleur, ha ha), kregen we fikse korting.
Ben er heel blij mee want nu hoef ik niet zo strak en precies in te pakken, en kan ik wellicht toch mijn bergschoenen mee, dat soort dingen. En hij draagt véél comfortabeler op de rug, als rollen een keer niet lukt.
Even creatief boekhouden om die aanschafkosten uit te smeren… maar wel blij mee dus!
Gefeliciteerd Cecil, jouw nieuwe backpack is in ieder geval van een duurzaam merk kan ik uit ervaring vertellen. Heb zelf een Osprey Aether 70 die ik meestal fors insnoer. Daarin stop ik meestal een backpack van 33 liter (Nort Face Surge) en als handbage een kleine reporter bag (Hugo Boss, eigenlijk m’n werktas…) van een paar liter. Zo’n rolbackpack klinkt interessant maar m’n totale bagagegewicht ligt meestal tussen de 10-14 kg en dat is vooralsnog te doen…
Dank je! Goed om te horen dat het een stevig merk is, ik had er nog nooit van gehoord. Het ziet er in ieder geval wel heel stevig uit allemaal (de ritsen en naden enzo). Het laatste wat je wilt hebben is een scheurende tas terwijl je onderweg bent…
Ik begin de reis meestal met zo’n 14-15 kilo (teveel natuurlijk, maarja het lukt me maar niet om genoeg onzin thuis te laten) maar op de een of andere manier zit ik toch altijd aan de bijna 20 als ik terug naar huis ga… snap er niks van!
Nu ik ook een tussenstop in NYC heb, past er misschien tóch een paar nieuwe sneakers in…
Hoi Cecillia, ik maakte een handig lijstje bij het pakken van jouw rugzak/koffer voor jouw reis naar Colombia. Lees meer hier: http://www.colombiafacil.com/en/faq/pack-your-bag-for-colombia/. Ik reis altijd met een backpack zonder wieltjes, is lekker handig op de bus. Hier lees je ook gratis de online gids voor Colombia: www.issuu.com/colombiafacil. Laat maar horen moest je nog vragen hebben. Inge.