Omdat ik deze zomer vertrek voor ik gok zo’n half jaar naar zuid-Amerika, ben ik even benieuwd naar jullie tips over dit onderwerp.
Ik wil gaan reizen door Peru, Bolivia, Chili, Argentinië en Brazilië. Nu zal ik dus allerlei klimaten en temperaturen tegenkomen, maar ik zal me moeten kunnen kleden met kleding uit één backpack natuurlijk. Hoe pak ik dit aan?
Hebben jullie tips wat echt niet mag ontbreken? Hoe je voldoende warme kleding meeneemt, zonder dat je tas meteen vol zit? Zo stel ik me bijvoorbeeld voor dat wanneer ik een dikke jas mee zou nemen voor koude dagen, deze mijn halve backpack alweer vult op de warme dagen…
Ik verdiep me nu een beetje hierin omdat er nu nog winterdingen in de winkels liggen, en als ik me hier in mei/juni in ga verdiepen de warme benodigde dingen de winkels waarschijnlijk uit zullen zijn.
Het gaat me er dus niet om hoe ik stapels kleding in m’n tas krijg want zo ijdel ben ik niet, maar vooral om hoe ik alle nodige dingen erin krijg, en wat die dan zijn volgens jullie.
Vergeet die dikke jas, maar neem in plaats daarvan een fleece, themo ondergoed en een wind- en waterdicht goretex jasje mee. Ook kun je een of meerdere icebreaker shirtjes meenemen van merino. Niet goedkoop, maar wel fijne kwaliteit.
Voordeel van laagjes is bovendien dat je makkelijk gedurende dag iets aan en uit kan doen. Soms is het 's nachts tegen het vriespunt, terwijl je overdag in een T-shirt kan lopen.
Mijn favoriete spullen (wat niet wil zeggen dat jij die moet meenemen, maar als indicatie):
winddicht fleece vest, lekker warm en weegt weinig, klein op te rollen. Heeft wel even wat gekost maar ik heb er nu al jaaaaaren plezier van, ook bij beachvolleybal en fietsen en kortere vakanties.
lamswollen truitje met col
twee zwarte Icebreaker shirts van merino-wol met lange mouwen, bijna nog dunner dan een normaal t-shirt maar wel lekker warm en wordt niet klam als je zweet (bv. bij beklimmen van steile straatjes of een berg), en stinkt veel minder snel dan katoen. Inderdaad duur, maar ik doe er al jaaaaaren mee en gebruik het ook voor beachvolleybal, fietstochten en andere buitensporten.
een Icebreaker lange onderbroek van merino-wol. Als het ergens erg koud is draag ik die onder een broek. En ik gebruik hem als pyamabroek.
een paar bamboe-shirtjes. Ideaal voor in warme gebieden, of als laagje onder / boven andere kleding als het koud is. 70% bamboe en 30% organisch katoen. Veel kleiner op te rollen dan een katoenen t-shirt, stinkt niet, geeft geen vlekken als je zweet, voelt lekker zacht. Je kunt ze met leuke prints kopen bij www.supershirt.net of in hun pop-up winkel in Amsterdam. Let dan wel op dat je die van bamboe koopt, ze verkopen ook 100% katoenen shirtjes. Ik vind vooral die met raglan-mouwtjes lekker.
Het klinkt misschien ranzig maar ik had een keer in 30 graden hitte een wandeling van 2 uur gedaan in Colombia, me helemaal te pletter gezweet (het liep in stroompjes van mijn nek). De volgende dag rook ik aan dat bamboe shirtje: niks!! Terwijl katoen meteen gaat stinken als ik zo’n hike heb gedaan.
een dunne blouse met lange mouwen, fijn voor in tropische gebieden met muggen.
een simpel flodderrokje dat niet zo kreukt
een waterdicht dun jasje, voor als het regent, eventueel te combineren met het fleece vest als het koud is. Het is even goed zoeken, bij de fietsspullen hebben ze soms wel van die superjasjes die echt superklein op te vouwen zijn. In combinatie met fleece heb je dan geen goretex nodig.
een dunne maar erg grote sjaal, eigenlijk een vierkante lap. Die draag ik als sjaal of soms als omslagdoek tegen zon of juist tegen kou.
een sarong: omslagdoek, rok, picknickkleed, strandlaken (laat je handdoeken dus thuis!!), gordijn als dat ontbreekt…
een bandana: ook handig tegen zon in je nek of gewoon als lapje om dingen af te poetsen, of als buideltje om dingen tijdelijk in te bewaren…
voor na het douchen / zwemmen: drie reishanddoekjes van de Xenos of gewoon theedoeken! (ja die waar je de afwas mee droogt). Gewoon eerst de druppels van je lijf vegen met je handen en dan pas afdrogen. Neem geen normale handdoeken mee! Die zijn dik, groot in je tas en onhandig en worden zwaar als ze nat zijn. Xenos handdoekjes zijn goedkoop en dus niet erg als je er eentje kwijtraakt. Dat geldt ook voor theedoeken.
Qua schoeisel ligt het er een beetje aan of je een enorme berggeit bent die vaak meerdaagse tochten gaat lopen, of meer zoals ik, iemand die wel af en toe wat in de natuur wandelt maar geen meerdaagse tochten. Ik heb genoeg aan een paar fijne gympen (hoge kan ik eventueel nog strak binden voor wat meer stabiliteit bij een wandeling), sandalen die tegen water kunnen, en slippers.
qua broeken: ik probeer geen spijkerbroek mee te nemen maar soms heb ik dat wel. Nadeel is dat die zwaar zijn in je tas, en een eeuwigheid duren om te drogen na het wassen (je kunt die ook bijna niet zelf op de hand wassen). Ook zijn ze lang niet altijd zo stevig en kunnen slijtplekjes al na een paar weken intensief dragen, doorslijten tot een gat. Je hebt een broek natuurlijk bijna elke dag aan!
Als je twijfelt over het aantal shirtjes dat je mee moet nemen, doe dan minder dan je denkt. Je kunt onderweg telkens wassen, en eventueel bij kopen. Ik neem toch elke keer iets teveel shirtjes mee en uiteindelijk doe ik toch elke keer mijn favoriete 3 alleen maar aan. En dan heel soms dat 4e of 5e shirtje ‘omdat het anders zonde is dat ik die bij me heb’, weet je wel… hahaha
Het meeste gewicht gaat bij mij altijd zitten in toiletspullen. Ik doe alles in kleine reisflesjes, maar dan nog… Ook stekkers en opladers kunnen een hoop wegen bij elkaar.
Cecilia gaf je al heel wat goede tips! Ik zou zeker thermisch ondergoed en een jasje meedoen dat tegen de wind en regen kan niet vergeten, vooral als je door Patagonië wil reizen (wat erg de moeite is)! Ter plaatse kan je eigenlijk ook nog zulke dingen kopen maar dit is daar vaak duurder dan bij ons!