Wij willen 4 weken rondtrekken door China in de laatste twee weken van december en de eerste twee weken van januari.
We willen in Beijing beginnen (de kou) en dan naar beneden om warmer te eindigen.
Het idee is om vanuit Beijing richting Chengdu te gaan en dan verder af te zakken naar Guilin (eventueel via Chongqing voor een trip over de Yangzi) en dan te eindigen in Hong Kong.
Heeft er iemand ervaring met de regio Sichuan (Chengdu) in deze periode?
Is het aan te raden om wel die kant op te gaan of zijn de attracties daar (Songpan, Jiuzhaigou, Emei Shan) niet bereisbaar in die tijd?
Beijing heeft stadsverwarming, dat hebben niet alle Chinese steden… (denk aan het stoken van kolen…) Even opletten welk hostel je neemt anders zit je nog met een koude kamer. Beijing heeft erg droge en koude winters (en soms een snijdende wind).
Chengdu en Chongqing hebben een mildere winter, maar houd er in ieder geval rekening mee dat je binnen nog iets warms moet dragen. Chinezen dragen zelf vaak binnen ook nog een jas…
Ik denk dat je Songpan, Jiuzhaigou, Emei Shan wel kunt vergeten, tenzij je helemaal op winterweer en sneeuw bent voorbereid. Of de bussen dan rijden? Eind oktober 2010 hoorde ik van een Duitse in een hostel in Chengdu dat haar vliegtuig terug was gekeerd omdat ze door sneeuw niet bij Jiuzhaigou konden landen. Een dagtrip naar Leshan Buddha is wel mogelijk.
De kust heeft een milder klimaat. Shanghai heeft een aangenamere winter dan Beijing. Verder naar het zuiden, bijvoorbeeld Xiamen veel beter. Begin november heb ik nog bijzonder mooi weer in Fujian gehad. Kunming en verder naar het zuiden in Yunnan is ook prima in de winter. Guilin en Yangshuo kouder.
Tip: December/januari is een uitstekende tijd voor Myanmar/Thailand/Laos/Cambodja en de zuidelijke helft van Vietnam.
Johan