Reisadvies 3 weken China

Hoi allemaal.

Ik zit op het moment in Shanghai voor een stage. Op 6 januari komt mijn zus vanuit Nederland in Beijing aan (heel vroeg in de morgen) Ik ga dus waarschijnlijk 5 januari naar Beijing. 29 januari vliegen we terug vanuit Shanghai.
We hebben dus z’n 3 weken, we vinden het niet erg om nachttreinen te nemen.

1 Beijing
2 Beijing
3 Beijing
4 Beijing (nachttrein naar Datong)
5 Datong (nachtrein naar Xi’an
6 Xi’an
7 Xi’an
8 Xi’an - Chengdu
9 Chengdu
10 Chengdu
11 Chengdu - Yunnan province
12 Yunnan province
13 Yunnan province
14 Yunnan province
15 Yunnan province
16 Yunnan province - Yanshuo
17 Yanshuo
18 Yanshuo
19 Yanshuo
20 Yanshuo - Shanghai
21 Shanghai
22 Shanghai
23 Shanghai
24 Vlucht naar Amsterdam

We willen graag een trekking doen in de Tiger leaping gorge. Is dit aan te raden in januari?

Moeten we Datong overslaan? Of misschien een extra dagje toevoegen of vliegen naar Xi’an

Alvast bedankt!

Ik denk dat het niet aan te raden is om een trekking in de Tiger Leaping Gorge te doen in januari. Ik ben er zelf begin deze maand geweest en toen was het nog heel aangenaam warm, maar in december en januari schijnt het er echt koud te zijn. Het hangt er ook vooral vanaf hoe de wind staat. Als deze echt door de Gorge waait dan is het er heel koud.

In Datong ben ik niet geweest. 1 dagje daar lijkt me prima. In plaats van de trekking door de Tiger Leaping Gorge kun je ook naar Hua Shan (vlakbij Xi’an gaan). Verder raad ik je aan om vanuit Xi’an naar Jiuzhaigou National Park te gaan. Het mooiste natuurgebied wat ik ooit heb gezien. In Chengdu is niet zoveel te zien, daar kun je dus best een dag korter blijven.

In Yunnan zou ik wat langer blijven. Eventueel kun je Yanshuo overslaan en die dagen in Yunnan doorbrengen. Volgens mij is er in Yanshuo namelijk niet enorm veel te zien. Vanuit Kunming (hoofdstad Yunnan) kun je dan vervolgens doorvliegen naar Shanghai. 3-4 dagen Shanghai lijkt me ook wat lang. Ik zou daar 1 dag korter blijven. Maar aangezien jij daar stage loopt en ik er nog nooit ben geweest kun jij dat beter zeggen denk ik.

Ik denk dat de Tiger Leaping Gorge moet kunnen in die periode. Zeker aan het einde van de trip.
Zelf was ik er in de 2e week van februari; dag 1 liep ik in een tanktop en ben ik goed verkleurd! De tweede dag was het een stuk minder warm, maar niet heel koud.

Datong vond ik, vanwege de grotten, erg de moeite waard. Die waren erg indrukwekkend om te zien. De stad zelf is niet bijster bijzonder.
De tijd die je in Xi’an wilt doorbrengen is op zich goed.

Als je in Chengdu bent raad ik je aan om ook zeker een dagtripje naar Leshan te doen; daar staat de grootste Boeddha ter wereld. Erg indrukwekkend!

Verder moet je rekening houden met de drukte rondom het Chinese Nieuwjaar (9-15 januari). De week hiervoor en hierna is het erg moeilijk om aan treinkaartjes te komen. Iedereen gaat naar huis toe om het Nieuwjaar te vieren. Treinkaartjes gaan zo’n 10 dagen vantevoren in de verkoop. Verwacht erg lange rijen en wachttijden als je zelf treinkaartjes wilt kopen.
Ik kon bijvoorbeeld enkel nog staplaatsen krijgen voor Xi’an-Chengdu in de nachttrein. Absoluut geen pretje!
Houd er ook rekening mee dat sommige hostels/guesthouses dicht kunnen zijn (afhankelijk van waar je bent)

Of je de Tiger Leap Gorge kunt lopen, is echt afhankelijk van het weer en op voorhand kun je daar weinig over voorspellen. Ik kon 'm helaas niet lopen door het slechte weer. Dat was oktober. Maar genoeg andere mooie dingen gezien in China. MIsschien doe je inspiratie op onze site: deefennoortje.shareyourstory.nl

Bedoel je met Yanshuo Yangshuo? Zo ja, dan moet je dit wel zeker aandoen. Ik vond dit echt super. Er is ook een Nederlands hostel daar (http://www.gigglingtree.com). Super en zeker een aanrader! Heel veel plezier

Januari moet februari zijn. Sorry. Je zult er dus weinig tot geen last van hebben.

Hallo,
Ik woon en werk in Yunnan (ik ken heel China, maar Yunnan is de mooiste provincie van China) en je zou daar dan ook langer moeten verblijven.
Een aanrader is om je reis door ons www.YunnanMinorityTravel.com te laten organiseren. Hoge kwaliteit tegen een vriendelijke prijs. Wij zijn een Chinees/Nederlands koppel. Ook overwegen als je in Dali bent te overnachten in Dali Garden Bed & Breakfast (www.Dali4You.com).
Chinees Nieuwjaar (Spring Festival) valt in 2013 op 10 februari. Hou er rekening mee dat zeker één week ervoor en zeker drie weken erna het erg druk kan zijn in toeristische gebieden, hotels en vooral in openbare transportmiddelen. Je bent dan aangewezen op prive transport.
De Tiger Leaping gorge is goed te doen in de winter, normaliter geen neerslag en niet te warm. Je moet wel warme kleren meenemen voor de avonden en nachten. In de zomerperiode (regenachtig seizoen) moeten wij de trekking te vaak afraden of zelfs cancelen (Landslides enz.)

Hey, het eerste deel van jullie reis komt overeen met die van ons: Peking, Datong, Xi’an. Maar … ik zit een beetje met het vervoer te sukkelen. Nl
peking -> datong: vliegen om 21u20, aankomst 22u
Maar de nachttrein van datong naar xi’an is al om 16u40 met aankomst in xi’an om 9u.
Dus nu vraag ik mij af of we dan wel voldoende tijd hebben om de grotten + hangende klooster te zien én de trein te halen. Of dat we toch beter een 2e dag in Datong blijven, gewoon om op ons gemak de grotten + klooster te bezoeken.

Ik vroeg mij verder af of ik in Peking al onze treintickets kan kopen voor datong -> xi’an. Of moet dit echt gebeuren in Datong zelf?

mijn ervaring is dat je ook andere treinkaartjes van tevoren kan kopen bij je hotel of de ticketwinkels.

Ik wil je ook nog adviseren om als je de tijd hebt nog langs Hangzhou te gaan. Dit is slechts anderhalf uur met de trein, en ze hebben er zeer mooie tempels.