Beste plekken china in mei

Hallo!

Voor vanaf 8 mei wil ik een 4 weekse reis plannen door china die uiteindelijk eindigt in Hong Kong. (vanaf daar reis ik weer verder want dan heb ik nog 6 weken de tijd om verder te reizen)

Nou word ik een beetje overweldigd door de grote van China en vind ik het lastig om te bepalen welke plekken het best zijn te bezoeken ivm het weer. Nou leek Yangshuo me bijvoorbeeld een erg leuke plaats maar er is dan blijkbaar veel regen wat ik dan weer een stuk minder vind (Een beetje regen is geen probleem uiteraard, maar het liefst zo min mogelijk).

Verder bezoek ik liever een wat kleiner deel van china dan in die 4 weken door heel china op en neer te reizen om zo de populairste bestemmingen “vluchtig” te kunnen zien. het liefst in het zuiden dus omdat ik graag in Hong kong wil eindigen. (in Hong kong beginnen kan eventueel ook)

Dus zijn er mensen die me misschien wat tips kunnen geven om het slechte weer te vermijden? In steden geef ik overigens wat minder om het weer dan wanneer ik in de natuur ben.

Hoop dat iemand me kan helpen!

-Raul

mei/juni is net als september/oktober juist een goede periode voor geheel China.

Ik vind Beijing een must. Ben nu 10 keer in China geweest en regelmatig ook in Beijing. De stad heeft het meeste te bieden qua cultuur en geschiedenis. Beijing is sowieso het grootste deel van het jaar erg droog. De luchtkwaliteit is niet altijd even lekker, maar dat geldt voor meer steden.

Een noordelijke route met Beijing, Datong, Pingyao en Xi’an is in mei heel goed te doen.
Idem dito het westen en zuiden: Chengdu, Dali, Lijiang, Shangri-La, Kunming en Guilin/Yangshuo.

Alleen in de bergen kun je net als in de Alpen nog wat last hebben van sneeuw op routes.
De route van Lanzhou via Xiahe en Songpan naar Chengdu kan 's nachts ook fris zijn, maar moet ook haalbaar zijn.

Het kan al behoorlijk warm zijn in mei, maar het voordeel van die tijd is dat het 's avonds nog lekker afkoeld (anders dan de natte en hete maanden juli en augustus).

Ik ben drie keer in Yangshuo geweest, eind mei, medio september en eind oktober, en heb altijd mooi weer gehad. Korte broekenweer en fietsje huren.

Hong Kong zal wel al warm en vochtig zijn, maar zeker niet elke dag regen (wel veel in de zomer).

In 4 weken kun je best veel van het land zien. Met binnenlandse vluchten, hogessnelheidstreinen en nachttreinen zijn grote afstanden te overbruggen.

Johan

1 like

Bedankt voor je reactie!

Ik had inderdaad al de indruk dat ik Beijing eigenlijk niet kon skippen. Ik denk dat ik er 5-6 dagen voor neem en daarna de trein (of misschien het vliegtuig) pak naar Chengdu. Dan heb ik vanaf Chengdu nog 3 weken om uiteindelijk bij Hong Kong uit te komen.

Nog tips voor plaatsen om te bezoeken zijn altijd welkom. Ik zag al Shangri-La, Lijiang, Dali, , Kunming en Guilin/Yangshuo die me allemaal al boeiend lijken. Misschien ook al meer dan genoeg voor die 3 weken.

Vanuit Chengdu kun je bussen naar Shangri La, via Kanding, Tagong, Litang, mooie vlaktes en echt de Tibetaanse wereld. http://www.reisbijbel.nl/mijn-favoriete-bestemming/litang-de-favoriete-plaats-vanKost denk ik een klein weekje. Tevoren even plannen. Tagong wel reserveren. Shangri La is grotendeels kunstmatig/nieuw gebouwd trouwens. http://www.reisbijbel.nl/reportages/oud-en-nieuw-in-china

Behalve het grote klooster buiten de stad. Maar niet onaardig. Vanuit Shangri La is Lijiang-Dali-Kunming eenvoudig. Vanuit Kunming kun je weer naar Guillin/Yangshuo met de trein. En vandaar naar Hongkong. Ik zou ook Guangzhou even aandoen. Overnachten in de oude Europese wijk. Aardig voor 1 dag. Je kunt ook van Chengdu naar Shangri la vliegen meen ik…

1 like

Jij ook bedankt voor het reageren!

De bus route van Chengdu naar Shangri la ziet er wel interessant uit moet ik zeggen. Het Is alleen wel weer veel in de bus zitten wat weer erg tijdrovend is. Eigenlijk zou direct naar shangri la vliegen wel fijner zijn, ik denk dat het anders voor mij persoonlijk toch te snel moet allemaal als ik al die andere plekken ook nog ga bezoeken.

Probleem is dat ik dan weer zit met dat enorme hoogteverschil. van Chengdu 495 M naar Shangri la 3300 M. Totaal geen tijd dus om te acclimatiseren. Toch er gewoon op gokken? of is het echt heel erg onverstandig? Vind het niet erg om een dagje of twee wat ziekig te zijn en rustig aan te doen. Maar het zou zonde zijn als ik me dagen ontzettend beroerd ga voelen erdoor.

De busroute is ook wel een avontuur op zich. Maar kost je wel 3 dagen in de bus zitten. Als je vroeg vertrekt is 1 middag Kanding wel genoeg. Dag erna weer bus - over erg hoge passen… Je kunt dan evt Tagong overslaah en rechtstreeks naar Litang gaan. Dan is het als het goed is nog 1 dag. Maar inderdaad wel veel bussen.

Hoogteziekte is heel persoonlijk. Ik ben zelf diverse keren van laag naar 3500 meter of hoger gegaan en had nooit ergens last van. Dat geldt voor de meeste mensen, dus je zou het kunnen doen. Hoor je tot degenen die wel last hebben dan is het wel vervelend natuurlijk.

Vanuit Chengdu naar Kunming via Kanding / Litang is inderdaad een erg mooie route! Heb het zelf in 2011 tijdens het Chinees Nieuwjaar gedaan. Was toen wel een uitdaging maar in mei zou het geen probleem moeten zijn deze route af te leggen.

Hoogteziekte had ik geen last van, maar mijn vriend voelde zich alles behalve goed.