In 2012 willen we voor ongeveer 4 weken naar Australië.
We willen in de buurt van Cairns zijn op 14 november, voor de zonsverduistering. De rest is nog vrij in te vullen.
Wat denken jullie van onderstaande planning? Te zwaar? Wat zouden jullie anders doen?
Ik heb bewust van noord naar zuid gepland omdat het wet season in november begint in het noorden en het dan misschien minder makkelijk reizen is.
zondag 28 oktober
aankomst in Darwin. Hotelovernachting. maandag 29 oktober
Een dagje Darwin. Hotelovernachting. woensdag 31 oktober tot zondag 4 november (5 dagen)
Route Darwin-Alice Springs met een (4WD) camper
Onderweg bezoek aan Kakadu NP, Katherine Gorge, Daly Water Outback pub, Devils Marbles,…
Eindigen met een hotelovernachting in Alice Springs. maandag 5 november
Een dagje Alice Springs. Hotelovernachting. dinsdag 6 november tot zaterdag 10 november (5 dagen)
Pure Outback guided tour (Alice Springs-Uluru-Kings Creek Station-Oak Valley Aboriginal Community-Glen Helen Gorge-Alice Springs)
Eindigen met een hotelovernachting in Alice Springs. zondag 11 november
vlucht Alice Springs – Cairns
Hotelovernachting in Cairns. maandag 12 november
Een dagje Cairns.
Hotelovernachting of eventueel al de camper ophalen. dinsdag 13 november
Met een camper naar Daintree NP. woensdag 14 november
**Eclipse **nabij Oak Beach.
Hotelovernachting in Cairns. Donderdag 15 november
Vlucht van Cairns naar Proserpine of Hamilton Island. Eventueel met een huurauto indien goedkoper.
Hotelovernachting bv bij Arlie Beach. Vrijdag 16 november tot zondag 18 november (3 dagen)
eco tallship **sailing **aan boord van de Alexander Steward maandag 19 november
vlucht van Proserpine of Hamilton Island naar Sydney
Hotelovernachting in Sydney dinsdag 20 november en woensdag 21 november
Een dagje Sydney
Hotelovernachting in Sydney Donderdag 22 november
Vlucht naar huis
Welkom op het forum!
Wat een mooie reis en wat een heerlijk vooruitzicht. Ik zie dat je een zeiltocht wil gaan maken. Zijn we nooit aan toegekomen maar het lijkt mij geweldig. Een auto huren lijkt me dan niet verstandig, Cairns-Sydney is 2700 kms en dan nog zonder uitstapjes dus in de praktijk veel meer. Kost te veel tijd denk ik.
In Darwin is een geweldig hotel vlak bij de aankomsthal. Heerlijk om hier 2 nachten te logeren maar wel 15 kms van het centrum van Darwin. http://www.darwinairportresort.com.au/
Ik begrijp dat je keuzes moet maken maar 2 dagen voor het stuk Darwin (Fogg Dam, Windows on the Wetland, croc tour Adelaide River-Kakadu) naar Katherine is minimaal. En Katherine Gorge kan je ook wel een dag bezoeken alhoewel er ook kortere tochten zijn.
De pub in Daly Water is voornamelijk voor de toeristen Wij vonden deze pub een beetje een tourist trap… Voor de echte couleur locale moet je even het roadhouse langs Stuart hw binnenlopen en de bar in gaan. (Hiway Inn) ABC Darwin
Je komt van Katherine ook nog door Mataranka. Een eindje van de hoofdweg is Elsie NP. Hot Springs en flying foxes in de bomen. Weet niet of je daar tijd voor zult hebben.
Diverse roadhouses en campgrounds onderweg. De meesten hebben we even bekeken. Die in Renner Springs zag er het best uit.
In Tennant Creek hebben we tijdens 2 verschillende reizen gelogeerd. Niet moeders mooist maar het enige plaatsje van enig omvang tussen Katherine en Alice. Onderweg was ook nog een pub met allemaal bankbiljetten aan de muur maar ik ben de naam vergeten
Devils Marbels zijn prachtig. Een must stop. Het is wel handig als je flynets hebt. Dat geldt ook op andere plaatsen. 40C en de vliegen komen allemaal goedendag zeggen. Niet gevaarlijk wel hinderlijk maar dat hoort bij Australia.
Alice is een aangename plaats. west en oost liggen nog enkele prachtige gebieden met gorges zoals Standley Chasm ten westen en de gaps ten oosten.
Over de tour van Alice kan ik niets zeggen. 5 dagen is mooi maar wij hebben dat allemaal met de auto gedaan.
Als je nog een gokje wil wagen in Alice kan dat bij Lasseter langs Todd River. De enige droge rivier ter wereld waar boatraces worden gehouden (en soms is er zelfs water maar dat hebben wij niet meegemaakt) Todd River set to flood in Alice Springs
Je tijd in Cairns is beperkt. GBR zie ik er niet bij maar misschien tijdens de zeiltocht. Je kan ook een dagje Kuranda en Atherthon Tablelands doen maar de mooiste trip (behalve GBR) is Daintree idd. neem je tijd.
2 dagen Sydney is niet lang maar een prachtige afsluiting van je vakantie. Je hebt hier geen auto of CV nodig. Neem de ferry naar Manly en geniet. We zijn diverse malen in Sydney geweest. Laatste keer 2009 en de auto heeft 4 dagen in de parkeergarage gestaan. Alles met de boot of lopen.
Is het nodig een 4x4 cv te huren voor deze reis? Misschien mis ik iets
Yeehaw
Voor Darwin-Alice Springs dacht ik dat 4WD aangewezen is om plaatsen zoals Jim Jim falls, Twin falls en Gunlom Falls te kunnen bereiken. Het feit dat je met een gehuurde 2WD wagen/camper enkel op verharde wegen mag rijden (ongeacht de staat van de niet verharde wegen) lijkt me een belangrijke beperking. Het prijsverschil is welliswaar relevant…
Het GBR zit inderdaad in de zeiltocht bij de Whitsundays. Is er een groot verschil tussen het rif nabij Cairns en dat bij de Whitsundays?
Wij waren in Kakadu in de maand october en volgens de plaatselijke bevolking was JimJim Falls meer JimJim Fell. Dus hebben we van een bezoek afgezien. Wat ik begreep is dat de laatste 10 km 4wd was maar dat in de Wet geen enkel voertuig naar JimJim kan. Of het waar is weet ik niet. Als het zoveel scheelt 4wd of niet zou ik overwegen met een 2wd te gaan en dan een tour te nemen.
Bij de Whitsundays zijn we niet bij het reef geweest dus ik moet de antwoorden hierop schuldig blijven. We zijn wel bij de falls in in Litchfield geweest maar in october waren we ook niet onder de indruk. Verder wel een mooi park. Misschien weten anderen meer.
Oei … als die watervallen niet meer zijn dan wat gespetter in oktober is het misschien niet zo zinvol om een 4WD camper te huren.
Iemand Jim Jim, Twin of Gunlom gedaan eind oktober? De moeite, of kunnen we die gerust overslaan?
Is Litchfield NP mooi? Ik denk niet dat we tijd hebben om én Litchfield én Kakadu te bezoeken. Wat denken jullie?
Als je perse die dag en perse met de Alexander Stewart wilt, moet je van te voren boeken! Dat gaat je meer kosten, maar dan weet je zeker dat je meekunt. Regelmatig zit alles vol aan tochten. Ik moest uitwijken naar een andere boot vorige maand en wenste dat ik eerder had geboekt.