Route Vang Vieng - Vientiane en andersom heb ik aantal keer gereisd en was nooit langer dan zo’n 3,5 uur onderweg (shared minivan).
Vang Vieng…tsja, de natuur is prachtig, maar helaas is het dorpje zelf behoorlijk verpest de laatste 10 jaar. Echter vinden sommige mensen de backpackers-sfeer en de vele alcohol & magic shakes helemaal te gek. Smaken verschillen…
Vientiane erg leuke, relaxte hoofdstad. Zou er zeker een volledige dag blijven om de stad te bezichtigen (Pha That Luang, morning market, Patuxai, Wat Sisaket, Haw Pha Kaew) en eventueel een fietstocht maken (een NL’se dame heeft een bedrijfje dat fietstochten door Vientiane organiseert).
Met Lao Airlines, Thai Airways en sinds kort ook Bangkok Airways kan je dan terugvliegen naar Bangkok. Kom je met het vliegtuig weer in Thailand, dan krijg je opnieuw een visumvrij verblijf van 30 dagen.
De boete voor overstay is idd 500 Baht per dag, maar ga dat risico niet lopen. Mocht je aangehouden worden, dan kunnen ze erg lastig gaan doen en dat wil je niet.
In Bangkok zou ik geen tuk-tuk nemen, altijd taxi en op de meter rijden. 99 van de 100 taxi’s zetten gewoon de meter aan. Maar er is altijd wel een taxichauffeur die een prijs wil afspreken om zo wat meer aan de toeristen te verdienen. Nooit een prijs afspreken als je in BKK de taxi neemt, want je betaalt altijd teveel. Wil hij geen meter aanzetten, dan gewoon de volgende taxi aanhouden, je hoeft nooit lang te wachten (behalve als het gigantisch regent) want er rijden duizenden taxi’s in Bangkok.
In Chiang Mai rijden een stuk minder taxi’s, dus als je een rit met een tuk-tuk wilt maken, zou ik dat hier doen.
Dat je bij een toeristenbureau het dubbele betaalt voor treintickets is zeker niet waar. Kans dat dit wel gebeurt bij zgn. reisbureautjes die zeggen dat ze van de TAT zijn, maar bij veel reisbureautjes kan je voor een kleine extra fee treintickets reserveren. Wees flexibel, want nachttreinen zijn tijdens de zomermaanden (juli/augustus) eerder volgeboekt, ook omdat er in deze periode natuurlijk veel families met kinderen reizen.
Ben je in Bangkok, vergeet dan niet een van de fietstochten te doen !