30 dagen thailand, 5 dagen Laos/Cambodja trip mogelijk?

Beste mede backpackers,

In Juli ga ik met 2 vrienden 30 dagen naar Thailand om te backpacken. Nu willen wij 3 dagen Bangkok, 1 dag Ayutthaya, 2 dagen Kanchanaburi en dan 3 dagen Chiang mai pakken. Nu wil ik weten of het mogelijk is om van Chiang Mai naar Viantiane te gaan en van Viantiane naar Siem Reap om Angkor wat te zien.
Is het te doen om in 5-6 dagen Viantiane en Siem Reap te zien?

Daarna wil ik natuurlijk van Siem Reap terug naar Bangkok om door te gaan naar de eilanden in het zuiden.
Zou iemand mij kunnen vertellen ook hoe ik dan van Chiang Mai naar Viantiane kan gaan en van Viantiane naar Siem Reap. Ik hoorde dat van Siem Reap een mooie trein route gaat naar Bangkok? Hoe duur zou het reizen dan ongeveer kosten?

Gr.

Chris

www.seat61.com hier is alles te vinden over de trein en de prijs
Gerard

Niet om het een of ander, Chris, maar Vientiane is wel aardig, maar je kunt net zo goed naar Nong Khai aan de Thaise kant.

Normaal ga je naar Laos voor Luang Prabang of Vang Vieng, maar niet speciaal voor Vientiane.

Hans.

Ja klopt Hans, het is ook mijn bedoeling om dan van Vientiane naar Vang Vieng te gaan. Maar wat ik vooral wil weten is hoe lang het duurt daar naartoe te gaan van Chiang Mai en zo te zien met de bus. Als ik met de trein zou willen gaan moet ik terug naar Bangkok en dan misschien een dagje Ayuthaya pakken en dan met de nachttrein naar Vientiane.

Maar wat ik vooral wil weten wat voor directe verbindingen er zijn tussen Vientiane/Vang vieng en Siem Reap? Hoe lang het duurt en hoe duur. Het is niet zo makkelijk te vinden op de internet.

Nee klopt, Chris, want directe verbindingen zijn er niet. Alles moet via Bangkok.

Wat je ook in de gaten moet houden is het volgende: Wanneer je via land Thailand verlaat, en weer binnenkomt, krijg je een visum voor 15 dagen. In jouw geval gaat dat waarschijnlijk problemen opleveren , omdat je ook nog naar het zuiden wilt.

Plan dus Siem Reap of Laos zodanig in, dat je bij terugkomst in Thailand minder dan 15 dagen te gaan hebt.

Maar ook nog een antwoord op je vraag: Van Chiang Mai moet je de bus naar Khon Kaen hebben, een rit van 12 uur. Kosten 505 baht, van daaruit moet je naar Nong Khai, een uurtje of vijf, schat ik, en daar steek je de grens over naar Vientiane.

Hans.

1 like

Hey chris,

Ik ben net terug uit thailand. Ik had 5 weken.

Mijn persoonlijke ervaringen… wanneer je te snel gaat (1 dag ergens blijven) heb je er eigenlijk weinig aan.
Je bent langer bezig met een hostel zoeken of naar je beboekte hostel komen en uitzoeken waar alles is dan dat je kan genieten, vervolgens ga je weer weg en heb je dus weinig gezien- gedaan.

Ik ben met de nachttrein naar Chang mai gegaan. Dit was erg goed te doen. Het restaurant word in de avond een mini kroeg en daarna duik je lekker in bed en word op plaats van bestemming wakker. Zo is de reistijd niet zo zonde van je beperkte tijd die je hebt.
Maar als je naar Ayutthaya en Kanchanaburi wilt gaat dit niet op. Pai is overigens ook erg leuk (3u noordelijker dan chang mai)
een hippiedorpje waar je zomaar op een riverparty kan stuiten. Maar vooral heel ontspannen sfeer en mooie natuur. (lekker scooter huren en kijken waar je uitkomt.)

Vanuit Pai kan je met de slowboat naar Luang Prabang (twee dagen met overnachting aan wal)

Wij wouden vanuit laos ook naar cambodja maar hebben er uiteindelijk voor gekozen langer op 1 plek te blijven ipv zo snel door.

Er gaan aardig wat nachttreinen van en naar bangkok. De treinkaartjes kan je het beste zelf op het treinstation kopen, bij een touristenbureau betaal je snel het dubbele. Kaartjes op het station zijn gemiddeld niet duurder dan 800bath. Dit is 20 euro.
Voor de bus zijn de prijzen heel wisselend, deze kan je ook het beste op het busstation kopen. Dit is echter wel wat lastiger aangezien nergens de tijden vermeld staan. Tenminste, wij hebben het nooit ergens kunnen ontdekken. Behalve op de stations zelf dan.

Probeer altijd dat de taxi de meter aanzet, anders betaal je echt te veel. Vooral in bangkok. Ik had het idee dat de taxi mèt meter zelfs goedkoper was dan de tuktuk. Die zetten je heeeel erg af!

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Veel plezier!

Anita

1 like

Bedankt Hans, dus van wat ik hieruit opmaak is dat je het best naar Bangkok steeds kan terug reizen en dan gewoon steeds een nachttrein pakken van Bangkok. Dus bijvoorbeeld eerst 3 dagen Bangkok - nachtrein Chiang mai ( 3 dagen) - nachttrein Bangkok 1 dagje Ayutthaya - nachttrein + bus Vang vieng ( 2-3 dagen) - nachttrein bus Bangkok 2 dagen Kanchanaburi - trein + taxi/bus Siem Riep (3 - 4 dagen) - 1 dag reizen ( van Siem Reap naar Bangkok naar Suri Thani) en dan bij de eilanden 2 weken besteden.)

Klinkt dat als een redelijke tijd indeling?

Trouwens over Visa gesproken kan je die niet verlengen? en ik hoorde dat je een boete betaald van 500 baht per dag dat je Visa over datum is?

Hey Anita

Erg bedankt voor je reactie, ik vind het zeker dat je gelijk hebt en Ayutthaya is eigenlijk de enige plaats waar ik maar 1 dag wil blijven. Kanchanaburi misschien 2 dagen maar voor de rest ben ik wel van plan om 3 a 4 dagen overal te blijven, klinkt dat als een redelijke tijds indeling? Natuurlijk blijft het backpacken dus als ik het ergens naar mijn zin heb of minder naar mijn zin dan blijf ik langer of korter en misschien ga ik wel naar minder plaatsen dan gepland maar voor nu had ik de planning hierboven in gedachte.

Maar op lange ritten met de taxi zeg maar een paar uur, is het dan beter om af te spreken of op meter? Ja ik had gehoord dat je beter niet met de tuk tuk kan gaan.

Dit is de eerste keer voor mij zo ver en in zuid oost azie dus ben misschien wel over enthousiast met plannen haha.
Trouwens een vraagje, hoeveel was je kwijt voor 5 weken daar als ik vragen mag?

Allebei bedankt,

Chris

Vang Vieng is ongeveer 6 uur vanuit Vientienne. Vang Vieng is op zich leuk, de omgeving is fantastisch, maar om deze lange reis te maken vanuit Bangkok? Teveel gedoe!

Ik zou dan eerder vanuit Chieng Mai naar Luang Prabang gaan (2dgn reizen) en dan naar Vang Vieng. Bij voorkeur zou ik echter meer dan 2-3 dagen voor Laos uittrekken. Voor het noorden bij voorkeur 2 weken.

Ik zou er eerder voor kiezen om of naar Laos te gaan, of naar Cambodja. In theorie kan jouw route wel, maar het is echt een geren en gerace.

Ik las dat je van Vientiane naar Vang Vieng ongeveer 4 uur kwijt ben. Bangkok naar Viantiane is met de nachttrein dus daar merk ik weinig van toch, is gelijk mijn slaapplek :wink: Tja ik heb maar 30 dagen dus 2 weken zal het niet worden voor alleen Laos. Misschien de jaar daarop… Maar 3 dagen voor Vang vieng is wel genoeg toch? Maar ja zoals ik al zei het blijft toch backpacken dus we kunnen altijd op plaatsen langer blijven en sommige voor een andere keer bewaren :wink:
Bedankt voor de tips in iedere geval.

Houd je rekening dat reistijden in Azië vaak uitlopen en dat je vaak moet wachten op bussen? Ik heb er in ieder geval ongeveer 6 uur over gedaan naar Vang Vieng. Met het wachten en het zoeken naar een kamer en het droppen van je tas ben je al snel een dag kwijt.

Ikzelf was langer dan 3 dagen in Vang Vieng. Niet zo zeer om te blowen en te zuipen, maar wel om de prachtige omgeving.

Houd verder rekening met je visa: zowel Laos als Cambodja kost geld.

Gezien je drukke schema zou ik vliegen van Vientienne naar Siem Reap of Phom Penh.

Hee Chris,

zoals Anita en in mindere mate Jenny ook al aangeven:
Het is niet aan te bevelen om zo te reizen zoals je van plan bent. Wat je wilt, kan in theorie wel, maar in de praktijk zal het zwaar blijken te zijn. Het is tenslotte ook dertig graden of meer.

Minder reizen= meer genieten !

Hans.

Beste Jenny en Hans,

Ik ga jullie advies opvolgen en cambodia van de lijst halen en hopelijk dan in de toekomst zien.
Nu heb ik uitgevonden dat je met NOK air vreselijk goedkoop kan vliegen voor 20-40 euro en het is volgens skytrax en andere sites een betrouwbare maatschappij met de grootste deel van de vloot bestaand uit Boeings.
Ik zat er dan aan te denken om dan van Chiang Mai naar Udon Thani te vliegen en dan ook van Vientiane naar Bangkok terug te vliegen. Ik neem aan dan dat vliegen van Laos naar Thailand ook gewoon geld als vlucht binnen komen en dat ik dan weer een visa voor 30 dagen krijg?
Hoeveel dagen per bestemming houden jullie meestal aan?
Bedankt voor alle tips zover!

Chris

Route Vang Vieng - Vientiane en andersom heb ik aantal keer gereisd en was nooit langer dan zo’n 3,5 uur onderweg (shared minivan).
Vang Vieng…tsja, de natuur is prachtig, maar helaas is het dorpje zelf behoorlijk verpest de laatste 10 jaar. Echter vinden sommige mensen de backpackers-sfeer en de vele alcohol & magic shakes helemaal te gek. Smaken verschillen…

Vientiane erg leuke, relaxte hoofdstad. Zou er zeker een volledige dag blijven om de stad te bezichtigen (Pha That Luang, morning market, Patuxai, Wat Sisaket, Haw Pha Kaew) en eventueel een fietstocht maken (een NL’se dame heeft een bedrijfje dat fietstochten door Vientiane organiseert).

Met Lao Airlines, Thai Airways en sinds kort ook Bangkok Airways kan je dan terugvliegen naar Bangkok. Kom je met het vliegtuig weer in Thailand, dan krijg je opnieuw een visumvrij verblijf van 30 dagen.

De boete voor overstay is idd 500 Baht per dag, maar ga dat risico niet lopen. Mocht je aangehouden worden, dan kunnen ze erg lastig gaan doen en dat wil je niet.

In Bangkok zou ik geen tuk-tuk nemen, altijd taxi en op de meter rijden. 99 van de 100 taxi’s zetten gewoon de meter aan. Maar er is altijd wel een taxichauffeur die een prijs wil afspreken om zo wat meer aan de toeristen te verdienen. Nooit een prijs afspreken als je in BKK de taxi neemt, want je betaalt altijd teveel. Wil hij geen meter aanzetten, dan gewoon de volgende taxi aanhouden, je hoeft nooit lang te wachten (behalve als het gigantisch regent) want er rijden duizenden taxi’s in Bangkok.
In Chiang Mai rijden een stuk minder taxi’s, dus als je een rit met een tuk-tuk wilt maken, zou ik dat hier doen.

Dat je bij een toeristenbureau het dubbele betaalt voor treintickets is zeker niet waar. Kans dat dit wel gebeurt bij zgn. reisbureautjes die zeggen dat ze van de TAT zijn, maar bij veel reisbureautjes kan je voor een kleine extra fee treintickets reserveren. Wees flexibel, want nachttreinen zijn tijdens de zomermaanden (juli/augustus) eerder volgeboekt, ook omdat er in deze periode natuurlijk veel families met kinderen reizen.

Ben je in Bangkok, vergeet dan niet een van de fietstochten te doen !

Hee Chris,

Hoeveel dagen per bestemming , dat is iets persoonlijks. Maar 5 dagen voor Vientiane en Vang Vieng is niet echt ruim bemeten.
Let erop dat budgetmaatschappijen vaak een “verdienmodel” hebben in de vorm van een (zeer) beperkt aantal kilo’s wat aan boord gehesen mag worden. Koop je je suf op de markten van Chiang Mai en Laos, dan zul je het wel merken…

Hans.

Dank jullie wel voor jullie reactie, we zijn waarschijnlijk van plan om Vang vieng te laten vallen. We willen wel nog de gibbon experience in Huay xai pakken in Laos. Weten jullie wat het verschil in prijs ongeveer zou zijn tussen 6 maanden van te voren boeken bij budget vliegmaatschappijen en gewoon naar het vliegveld gaan en dan gewoon een vliegticket regelen?

Hee Chris,

Laat dat verschil enkele tientjes zijn… Dat verdien je weer terug (in zekere zin) door te zijn waar je op dat moment wilt zijn.

Men noemt het ook wel VRIJHEID !
Laat dat nou net het belangrijkste zijn van het maken van een verre reis …

Hans.