3 weken zuid-afrika met de auto

Beste leden,

Ik zit nog met een aantal vraagtekens wat betreft onze ruis in Zuid-Afrika. De route zal starten in Kaapstad en eindigen in Jo’burg.

• Vliegen tussen PE en Durban ?
  • Hoe zit het met de huurauto, ophalen en achterlaten in PE. En bij aankomst in Durban huurauto oppikken. Worden hier niet extra kosten in rekening gebracht doordat je 2x de auto ergens anders achterlaat.
    -Hoe ziet de panorama route eruit als je vanuit de Kruger komt. Op internet valt veel te vinden als de reis begin in Jo’burg.

Datum Plaats

20 November - 24 November Kaapstad
24 November - 25 November Mosselbaai / Oudtshoorn / George
25 November - 27 November Knysna / Plettenberg Bay
27 November - 28 November Porth Elisabeth Vliegen
28 November - 29 November Durban Aankomst
29 November - 1 December St Lucia
1 December - 3 December Swaziland
4 December- 6 December Lower Sabie
6 December - 7 December Skukuza
7 December - 8 December Graskop/panorama route
8 December - 11 December Jo’burg 11 december vertrek naar Australie

Zijn er nog tips wat betreft de plaatsen bezienswaardigheden of route. Wij horen het graag !!

Dank

Gr. Ap

Ja je zult wel extra geld moeten betalen als je m ergens anders in levert. Wbt Panorama route; t maakt niet uit van welke kant je de route begint, allebei even mooi! Je hebt wel een bom vol programma zeg.

Inderdaad als je de auto ergens anders inlevert kost dat meer, hoeveel ligt aan de verhuur maatschappij. Huur je auto wel vanuit Europa dan ktj je altijd de beste deal met verzekeringen.

zorg wel dat je nu al boekt al je accomodaties in Kruger Park, omdat er dan al lokalen op vakantie zijn. Begin van de school, zomer vakanties.

je hebt wel een heel vol schema, is niet zo verstandig,mom dit te doen, maar ja jullie keuze. En in jullie geval zou ik ik vliegen tussen PE en Durban.

Hallo

One way fee heet dat officieel en normalter zal dit
ongeveer 50 euro per keer kosten bij een redelijk
verhuur bedrijf!
Zoals gezegd beter vanaf hier huren met alle
verzekeringen erbij, en papieren meenemen!
En zoals hier boven al gezegd, eigenlijk een programma
voor een week of vier, in plaats van amper 16 dagen!
(24nov-10dec)

Veel planplezier

De schoolvakantie begint pas op 8 december 2016 dus in dat opzicht zit je goed. Hopelijk zijn de overnachtingen in Kruger al geboekt?
Wat ben je eigenlijk van plan tussen Skukuza en Jo’burg? Volgens mij kan je beter 2 nachten inplannen voor de Panoramaroute, anders heb je niet veel tijd om deze prachtige streek te verkennen.

Al bij al zullen jullie heeeel veel in de auto zitten, wat jammer is.
Als jullie vluchten nog niet geboekt zijn, kunnen jullie eventueel vanuit PE naar Nelspruit of zo vliegen. Dan moeten jullie St. Lucia en Swaziland laten vallen, maar hebben jullie ietske meer tijd om de rest op een minder gestresseerde manier te beleven. Jullie zullen in ieder geval willen terugkomen, zodat de “gemiste” plekken dan misschien aan bod kunnen komen.

Groetjes,
Toetske

Veel zijn voor 8 december ook al op vakantie. De grote bubs gaat dan rond die datum weg.

Ik zit as we speak in Graskop, de laatste dagen van onze vakantie te beleven.

De belangrijkste tip die ik kan geven, neem de tijd. Je kunt toch niet alles zien, dus neem dan voor een deel goed de tijd. Daar ga je echt veel plezier van hebben.

Het zorgt er ook voor dat je problemen die buiten jouw schuld ontstaan, enigszins kunt opvangen.

Wij hadden 19 uur vertraging op Londen- Joburg en dat heeft ons effectief 2 dagen gekost. Met veel kunst en vliegwerk en enige ruimte in je schema is dat dan op te lossen, maar met een ramvol schema lukt je dat niet.

Panorama route kun je van beide kanten doen, ik heb vandaag een rondrit gedaan Graskop, Pilgrims rest (vooral overslaan!), Vaalhoek road 30 km mooie gravel), Bourkes luck potholes, 3 rondavels, weer terug, eten bij Bush pot Kombuis, (aanrader!!!), an dan Berlin falls, Wonder view en God’s Window.
Morgen nog een rondje ten zuiden van Graskop en voor de lunch rij ik weer 35km naar Bush pot Kombuis, de Boboti was vandaag op en dat wil ik eten [emoji1]

Skukuza zou ik lekker laten liggen, heb er geluncht, wat een massaliteit.

Wij proberen altijd plekken op te zoeken waar geen bussen komen, en dan moet je niet bij Skukuza zijn.

Hoewel Satara ook groot is, vond ik dat veel minder massaal overkomen.

Zelf zaten we 40 minuten buiten Orpen. Iets vroeger je bed uit, veel goedkoper en heerlijk rustig.
We hoorden 's nachts de hyena’s en Luipaarden brullen vanuit onze tent.

@ macfocus:
Had een uitgebreid antwoord voorbereid maar 't is jammer genoeg verdwenen - weet ik veel waarom.

Nu dus liever een verkorte versie:
Potluck Boskombuis: heeeerlijke plek om iets te drinken en te genieten van het uitzicht, maar de BOBOTIE is daar **ècht niet lekker **(als men het vergelijkt met andere plekken in Zuid-Afrika).

Nog een tip voor die buurt: neem een picnic mee en geniet van de Mac Mac Pools (wij hebben ze begin dit jaar enkel bezocht zonder te beseffen wat ons daar verder te wachten stond)

Groetjes,
Toetske

Toevallig gisteren ergens Boboti kunnen eten ( bucketlist, check [emoji41]), dus hoef niet per sé die meer kant op, al is het plekkie echt fantastisch.
Dankie vor die tip

Met slechts 2 weken in Zuid-Afrika zou ik me beperken tot 1 streek: bv. Kaapstad tot Addo. Meeste mensen rekenen al 4 dagen voor in en rond Kaapstad. Je gaat het je niet betreuren. Voor de route die jullie plannen, heb je minstens een maand nodig. Maar natuurlijk heeft niet iedereen die luxe. Het zal zowiezo een fantastische reis worden. Xx

Sent from my G620S-L01 using Wereldwijzer mobile app

One way fee bedraagt tussen de €50 en €80 per keer. Sommige verhuurbedrijven zijn hier heel transparant over op de site. First car rental rekent bijvoorbeeld 850ZAR ofwel ongeveer €54.
De panoramaroute is niks anders vanaf de andere kant gereden. Uiteindelijk kun je op dezelfde plaatsen stoppen als vanuit J’burg.