3 weken zo veel mogelijk (zuidelijk) Indonesië

Hoi,

Voor begin augustus heb ik samen met mijn vriendin en een bevriend stel een retourtje Jakarta voor drie weken…

We willen vanaf jakarta zo ver (en zo goedkoop) mogelijk richting Timor. Let wel: “richting Timor”, want ik besef dat 3 weken alleen al van jakarta naar bali niet heel ruim is, maar ik kan me voorstellen dat er ook het een en ander valt te skippen, zodat het wat meer opschiet, maar dat we wel de nodige bezienswaardigheden en ervaringen hebben opgedaan.

We zijn op zoek naar een leuke balans tussen cultuur, natuur (evt. sportief), strand en natuurlijk uitgaan. We hoeven niet de hele vakantie tussen drommen toeristen te zitten, maar op z´n tijd een beetje westerse wereld en luxe is zeker geen probleem.

Heeft iemand misschien relevante reiservaring of andere tips?

We horen het graag!

Mijn relevante reiservaring in Indonesië: reizen in Indonesië schiet NOOIT op! Mijn tip: kies twee eilanden uit en geniet ook van de natuur, cultuur, strand en uitgaan :slywink:

Deze gedachtegang klopt m.i. niet: goedkoop / zover mogelijk in drie weken Indonesië, is hooguit Java & Bali. Als je per bus bij daglicht, want ik neem aan dat je iets wilt zien, over Java reist, dan bedraagt de gemiddelde snelheid hoogstens 30 km p/u. Dan die bootjes en ferries tussen de eilanden is niets van te zeggen. Java is hemelsbreed zo een 1000 kilometer lang en de wegen zijn op zijn hoogst zeer matig te noemen, maar meestal slecht. Het afgelopen regenseizoen is lang en heftig geweest en zitten heel wat wegen vol gaten door de vele overstromingen. Alles buiten Java zijn eilanden, en als je Indonesië op de kaart van Europa legt dan past dat tussen Londen en de Oeral. Wil je iets zien in Indonesië dan zal je per vliegtuig en auto/taxi moeten reizen. Dan nog “op zijn tijd een beetje westerse wereld en luxe” is niet echt duidelijk. In Indonesië vind je Aziatische luxe, voor Westers kan je gewoon thuisblijven. Al met al kan ik je aanraden om gewoon het toeristische karrespoor dat vanaf Jakarta over Java, via Bali naar Lombok loopt te volgen. Lombok voor het ‘echte’ avontuur zal ik maar zeggen :dag:

Hoi!

Wij hebben in augustus ook een retourtje jakarta maar dan voor 5 weken… Wij dachten buiten java en bali er alvast voor het avontuurlijke flores bij te nemen… Maar nu ik dit lees, twijfel ik weer… Is dit dan wel mogelijk met de 2 weken meer? Of heeft er iemand andere aanbevelingen?
Is het bijvoorbeeld mogelijk na de landing in Jakarta direct door te reizen naar flores en zo langzaamaan in die 5weken terug te keren naar Jakarta?

Alvast bedankt!

(Rolfm: wanneer vertrek je?)

londoh,

Bedankt voor je reactie…

Ik was er idd. al bang voor dat we via land/ferry niet veel verder zouden komen dan bali. Ik heb echter wel gehoord dat binnenlandse vluchten ook niet erg duur hoeven te zijn.

5 weken! Beter geregeld! Dat kan ik niet vrij krijgen op m’n werk…

We vertrekken 3 augustus en komen 4 augustus aan in jakarta…

ah, wij komen 2 augustus aan. dan kunnen we elkaar niet tegenkomen :wink: tenzij we zo lang in jakarta zijn blijven plakken om naar flores te geraken. Iemand die weet of het mogelijk is direct door te reizen van jakarta naar flores?

Hi Rolf,

Je zou eerst moeten bepalen waar je precies naar toe wilt, niet volgens een te strak schema, want Indonesia is berucht om de vertragingen. Inderdaad je moet gaan vliegen wil je in drie weken iets zien. Vliegen is niet duur, behalve als je naar moeilijke bestemmingen gaat, maar dan is het nog zeer betaalbaar naar Europese begrippen. Men kan vanuit diverse steden op Java naar Den Pasar - Bali vliegen en vandaar verder naar het Oosten (niet naar het zuiden, want dat bestaat niet)

Hi

Ik ben ooit eens van Denpasar naar Kupang gevlogen en dat ging via Ende, dat was met Merpati, die doen dit soort routes in het Oosten. Je kan natuurlijk altijd naar Kupang vliegen, en vandaar ‘terug’ met Trigana Air. Flores heeft trouwens meerdere vliegvelden. Er is een vliegveld op Maumere en ook op Larantuka. Je moet maar even op het net zoeken.

Hier de site van Merpati

http://www.merpati.co.id/

beste Londoh,

is vliegen met Merpati-airlines jou bevallen? Is het een veilige vliegtuigmaatschappij? heb je er al eens vaker mee gevlogen? Ik vind het zelf nogal spannend als ik met een (voor mij) onbekende maatschappij vlieg… vandaar…

alvast erg bedankt voor je antwoord!

Petra

hey Londoh.

wat bedoel je met lombok het echte avontuur?

Ik zelf ook aan die route te denken Java,Bali, Lombok…maar wil niet TE veel reizen einglijk zonde vd tijd…
heb dit vorig jaargezien…zoveel mogelijk thailand doorgecrossed in 4 weken. wel veel gezien enwas wel leuk…maar dat reizen…pfffffff… dit jaar toch maar ff ietsje minder…
maar wil wel graag richting lombok en ook richting timor einglijk…
ff kijken wat geskipped word en wat niet…

X

Op zich is dit niet verkeerd…alleen dit word de eerste keer in indosie( enik denk dat er nog een vervolg zal komen,als i kde vele verhalen hier lees):smiley:

maar ‘‘moet’’ je Java en Bali niet een keer gezien hebben? helemaal als je voor het eerst gaat?

X