3 weken Thailand in juli met 2 kids (Khoa Sok of Khoa Yai?)

Hallo,
Wij gaan in juli/augustus met 2 kinderen (9 en 15) 3 weken naar Thailand. De vakantie moet een goede balans hebben tussen veel zien/doen en tijd voor relaxen/niet te veel reizen. We willen graag genieten van mooie natuur en overwegen Khao Sok of Khao Yai. Ik heb onderstaande planning in gedachten en vraag me af wat de kenners hiervan vinden? Is het slim om in augustus naar Khao Sok te gaan of is de kans op veel regen dan te groot? Khao Yai lijkt mij makkelijker in ons reisschema in te plannen.

Ik hoor graag goeie suggesties!

22-jul 1 BANGKOK
23-jul 2 BANGKOK
24-jul 3 BANGKOK
25-jul 4 BANGKOK
26-jul 5 BANGKOK - KANCHANABURI
27-jul 6 KANCHANABURI
28-jul 7 KANCHANABURI
29-jul 8 KANCHANABURI/KHOA YAI NATIONAL PARK
30-jul 9 KHAO YAI NATIONAL PARK
31-jul 10 KHAO YAI NATIONAL PARK/CHIANG MAI
1-aug 11 CHIANG MAI
2-aug 12 CHIANG MAI
3-aug 13 CHIANG MAI
4-aug 14 CHIANG MAI
5-aug 15 CHIANG MAI
6-aug 16 CHIANG MAI - KOH PHANGAN
7-aug 17 KOH PHANGAN
8-aug 18 KOH PHANGAN
9-aug 19 KOH PHANGAN
10-aug 20 KOH PHANGAN
11-aug 21 KOH PHANGAN
12-aug 22 KOH PHANGAN/BANGKOK
13-aug 23 BANGKOK
14-aug 24 AMSTERDAM

Hee Depaueltjes,

Ik zou ten eerste voor Khao Sok gaan, slapen op een meer middenin de jungle, welk kind wil dat niet hebben gedaan ?
De kans op regen in Khao Sok is altijd groot (tropisch REGENwoud, weet je nog ?) , er valt gemiddeld de meeste regen van heel Thailand. Maar je bent in de moessontijd, dus er valt net zoveel in Khao Yai.

Er is nog winst te behalen door je schema iets om te gooien, meteen doorreizen naar Kanchanaburi (BKK ligt op een uur van het vliegveld, K’buri op drie en een half) .

Bangkok op het eind doen, je moet er toch heen, je bent dan iets meer gewend aan Thailand, en je kunt alle shoppingmogelijkheden die Bangkok biedt, optimaal benutten, want je pakt de waar meteen in.

Hans.

Hallo Hans, bedankt voor je reactie. Bangkok aan het eind plannen heb ik eerder gelezen. Wij willen eigenlijk op het strand relaxed afsluiten, maar we gaan er nog eens over nadenken. Zijn die hutjes op het meer bij Khao Sok niet iets te toeristisch om nog heel speciaal te zijn? Het park zelf spreekt me ontzettend aan vanwege de overweldigende natuur. Als we Khoa Yai laten zitten, kunnen we vanuit Chiang Mai via Phuket naar Khao Sok, toch? Is het reisschema “relaxed” genoeg?

Hee Depaueltjes,

Je vraagt: Is het reisschema “relaxed” genoeg? Moeilijk te baentwoorden, ik denk dat het antwoord bij je kinderen ligt.
Er zou een plan B moeten zijn, wat je eventueel zou kunnen doen is Phangan vervangen door een eiland dichtbij Phuket.

Ik was rond nieuwjaar (vorige jaarwisseling) in Khao Sok , dan zou het superdruk met toeristen moeten zijn daar, maar dat viel erg mee. Je weet het natuurlijk nooit, er zijn natuurlijk ook package -toeristen, maar die heb ik daar niet aangetroffen.

Hans.

Owww, vergat ik nog : Voor beide parken geldt: Dek je in tegen de aanwezigheid van bloedzuigers, controleer met enige regelmaat je schoenen of er geen bloedzuigers op zitten. Zijn ze eenmaal “binnen”, dan voel je ze niet, maar als je je sokken dan uittrekt is het een bloederige bende. Overigens kunnen ze absoluut geen kwaad (qua ziektes e.a.) , maar in een tropisch (vochtig) klimaat geneest de wond meestal niet zo snel. DEET op je schoenen zijn de rakkers niet van gediend, maar in een tropisch bos met plassen en beekjes waar je doorheen moet, houdt het meestal niet lang. Ik smeerde het op mijn schoenen, net voor de “ingangen”.

Schema ziet er aardig uit, maar ik zou een paar aanpassingen doen…

Kanchanaburi naar Khao Yai is een behoorlijk grote afstand. Na verblijf in Kanchanaburi zou ik terug gaan naar Bangkok en daar nog een nachtje blijven (haal een dagje Bangkok van de eerste dagen af). De volgende dag kan je dan op je gemak verder reizen naar Khao Yai.
Hans2007 is altijd een voorstander van Bangkok aan het eind, ik zeg altijd dat je Bangkok gewoon aan het begin van de reis moet doen, zo boek ik het ook altijd voor m’n klanten. Je hebt een lange vlucht uit Nederland gehad, bent wellicht vermoeid en hebt waarschijnlijk geen zin om nog paar uur verder te reizen. Aan het eind kan je dan nog een dagje in Bangkok verblijven om te shoppen.

Vanuit Chiang Mai zou je ook nog een 2-daagse tour naar de Gouden Driehoek kunnen maken. Kies niet voor een dagtour, want je zit meer in de minivan dan dat je daadwerkelijk ziet.

Als je een keuze moet maken tussen Khao Yai en Khao Sok zou ik ook voor Khao Sok gaan; Air Asia vliegt nonstop vanaf Chiang Mai naar Phuket en vanaf daar kan je inderdaad makkelijk doorreizen naar Khao Sok.
Na verblijf in Khao Sok kan je makkelijk verder reizen naar Koh Phangan.

En ik zeg het altijd…ben je in Bangkok, vergeet dan niet een van de fietstochten te doen. Een van de hoogtepunten bij een bezoek aan deze geweldige stad !

1 like

Goedenmiddag, Wij gaan van 25/7 tot 14-8 ook naar Thailand. Met onze zoon van 11 jaar. Wij wilden eigenlijk het noorden niet meepakken, omdat volgens mij Kao Sok net zo mooi is en het weer een behoorlijke reis scheelt. Of is dit niet verstandig?
Wij willen eerst een paar dagen Bangkok, dan River Kwai/Kanchanaburi, dan 3 dagen Hua Hin, door naar Kao Sok en afsluiten met een paar dagen Ko Phangan/Ko Tao. En als laatste nog een dagje Bangkok voor we om 01.35u op het vliegtuig stappen.

Hoi Tanja,

Khao Sok is zeker mooi, maar je kan het niet vergelijken met het noorden van Thailand. Zonde als je het noorden overslaat als je Thailand bezoekt.
Waarom niet Hua Hin uit je schema halen ? Vanuit Kanchanaburi naar Ayutthaya reizen en dan in de avond de nachttrein naar Chiang Mai nemen. Chiang Mai is een erg leuke stad en zeker de moeite waard om een aantal dagen te verblijven, evt met een uitstapje (min. 2 dagen) naar de Gouden Driehoek.

Bedakt Krung Thep! Het is inderdaad een optie. Ik ga me nog es verdiepen in het Noorden!

Hoi,

wij zijn in mei 2011 drie weken naar thailand geweest met twee kids (9/10jr).

Ons reisschema was:

• Bangkok, 2 dagen (grand palace, khlong tour, diverse tempels)
  • via Damnoen Saduak (ga vroeg weg met eigen taxi voor de toeristen uit) naar Kanchanaburi
  • twee en halve dag kanchanaburi (erewan watervallen, dag olifanten verzorgen in elephants world [ENORME aanrader!!] en halve dag brug/memorial). We verbleven in Xanadu2008.
  • einde van de dag naar Ayuthaya, overnachten volgende dag Ayuthaya bekeken
  • 's avonds de nachttrein naar Chiang Mai. Een aanrader, kids vonden het top
  • 4 dagen Chiang Mai, daar is echt enorm veel te doen. Je komt er nog tijd te kort! We verbleven in Secret Garden.
  • vlucht naar Phuket en meteen door naar Khao Sok, drie nachten twee dagen in een boomhut. Geweldige ervaring!! Wandelen in de jungle, met de kano rivier af, dagje het meer op.
  • daarna de boot naar Kho Phanang (Salad Hut).

Ik zou zelf niet meer dan twee dagen in Bangkok blijven. Grand Palace is prachtig, Khlong toer is leuk, maar er is veeeeeel meer moois te zien in Thailand.

gr, sander.