3 weken rondreizen

Hallo lieve medereizigers,

Ik ben van plan om komende zomer drie weken (in juli) alleen rond te reizen.
Dit is mijn eerste backpack ervaring en ik ben dus niet alleen super enthousiast, maar vind het ook wat spannend…

Het doel van de reis is om veel mensen te leren kennen en een perfecte combi te maken tussen feesten en uitrusten.
Mijn plan is om te beginnen in Bali (Kuta, Sanur, Ubud, Lovina, Sidemen) en dan te eindigen bij de Gili eilanden (Gili air, Gili trawangan en Gili meno).

Ik heb zoveel vragen dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen…! Ik zet er hier een paar onder elkaar:

• Ben ik een must see vergeten in mijn rijtje? en wat moet ik bij deze plaatsen absoluut gezien hebben?
  • Nu al een ticket boeken? en ook al voor de terugreis?
  • In welke volgorde kan ik bovenstaande plaatsen het beste bezoeken en is het verstandig/leuk om Lombok hier aan toe te voegen?
  • Wat is verstandig om van te voren al vast te leggen, bepaalde hostels of juist niets?
  • Wat is handig om te doen qua geld, contant meenemen of juist veel pinnen?
  • Ik ben een dame alleen, dus ik vraag me af of meer mensen hier ervaring mee hebben. Is dit goed te doen? leer je snel mensen kennen?

Ik hoop snel wat reacties te ontvangen zodat ik me nog meer op mijn reis kan verheugen!:slight_smile:

1 like

Hoi Ruth,

Je bent niet echt een must-see vergeten. Zo groot is Bali niet (ongeveer zo groot al Gelderland), dus met een verblijf op vijf verschillende plaatsen heb je dat wel afgedekt, en kan je alles makkelijk bereiken met dagtrips. Ik zou niet naar Kuta én Sanur gaan. Dat ligt vrij dicht bij elkaar. Kuta (en Legian en Seminyak) aan de westkust is meer voor feesten, in Sanur aan de oostkust vind je meer gezinnen enzo. Voor Gili zou ik één van de drie kiezen, een beetje overdreven om naar alle drie te gaan, want het is vrij hetzelfde (je kan eventueel op een dag een soort van island-hopping-trip doen om de andere te zien). Gezien je verhaal zou ik kiezen voor Gili Trawangan, dat is het meeste gericht op jongeren, feesten en mensen ontmoeten.

Lombok zou ik zeker toevoegen, je hebt drie weken om ‘rond’ te reizen. De meeste mensen kiezen een veel langere route in drie weken (meestal inclusief Java). Met alleen Bali en Gili heb je héél veel tijd. Je kan bijvoorbeeld eerst een paar dagen in Zuid-Bali blijven (er vanuit gaande dat je vlucht in Denpasar/Bali aankomt), dan naar Lombok vliegen, later met een bootje naar Gili, en met de fast boat terug naar Bali. Als je vlucht vanuit Nederland naar Jakarta is i.p.v. Bali kan je vanaf daar ook direct naar Lombok gaan.

Ik zou zeker nu al een ticket boeken. Juli is al over twee maanden! Ook voor de terugreis want het slaat nergens op om een enkele reis te kopen want dat is veel duurder (en zonder terugreisticket kom je het land niet in).

Houd er rekening mee dat begin juli het suikerfeest is. Bali is hindoeïstisch, maar nagenoeg de hele rest van het land is moslim (Lombok ook grotendeels), dus dat wordt groot gevierd. Dit zorgt ongeveer de eerste twee weken van juli voor grote drukte in het verkeer, op de luchthavens, etc. Ook op Bali (en zeker op de luchthaven) is het dan extra druk.

Als je in die periode van het suikerfeest gaat, leg dan zeker je hotels vast. Als je later gaat is het waarschijnlijk genoeg om iets vast te leggen voor de eerste twee nachten ofzo. Ook op Gili kan je wellicht iets vastleggen, het zijn immers vrij kleine eilanden dus als je daar aankomt en bijna alles is volgeboekt is dat vervelend.

Qua geld: zorgen dat je betaalpas door de bank zo staat ingesteld dat je wereldwijd kan pinnen, en dan gewoon ter plekke geld opnemen. Bij de meeste geldautomaten zit er een maximum aan van bijv. 1,5 of 2 miljoen rupiah per keer. Dan zou ik elke keer zo veel mogelijk opnemen, want je betaalt aan je bank per transactie. Ook is het handig om een creditcard (of tweede bankpas) mee te nemen en op een andere plek te bewaren. Als je dan je bankpas kwijt bent zit je niet meteen zonder geld.

Groeten,

Erwin

Ik heb nu grofweg de volgende planning. Mocht het ergens super leuk zijn ben ik vrij om met dagen te schuiven of plaatsen te schrappen:

24/25 dagen

8 aug: Vliegen naar Den pasar

Dag 1: canggu

Dag 2: kuta, bali

Dag 5: bingin

Dag 7: padangbai

Dag 9: ubud

Dag 11: Lombok, kuta

Dag 14: sengigi boottocht naar flores

Dag 19: gili air

Dag 21: gili t

Dag 23 : terug naar den pasar