3 weken Idaho, Wyoming, Colorado, Utah

Beste lezer,

Wij zijn van plan om in Augustus / September een reis te maken van Boise (ID) naar Salt lake city (UT) via: Yellowstone NP & Grand Teton NP, Rocky Mountain NP, Colorado Springs en Moab. In Boise verblijven we 3 dagen bij vrienden en denken maximaal 3 weken vrij te kunnen nemen.

Over het reisschema zijn we nog niet helemaal uit, we vragen ons het volgende af: (i) is 3 weken realistisch voor deze reis? (ii) is het niet beter/mooier om vanuit Moab door te rijden naar Las Vegas (ipv SLC) zonder al te veel te moeten haasten of overslaan? (iii) wat is er te beleven/zien langs de route van GTNP naar RMNP? en (iv) wat is de leukste route van Colorado Springs naar Moab? (via Grand Junction of omrijden via Durango en Cortez?)

Overige tips zijn uiteraard altijd welkom!

Alvast bedankt voor je reactie!!

Hallo,

Ik heb helaas nog geen reacties op mijn bericht mogen ontvangen, maar op basis van andere reacties en posts plus wat verder research ben ik op de volgende planning uitgekomen:

1. A’dam - Boise
  2. Boise
  3. Boise
  4. Boise - Idaho Falls (via Sun Valley)
  5. Idaho Falls - Yellowstone NP
  6. Yellowstone NP
  7. Yellowstone NP
  8. Yellowstone NP - Grand Teton NP
  9. Grand Teton NP
  10. Grand Teton NP
  11. Grand Teton NP - Rawlins (Zijn er andere opties op langs de route GTNP - RMNP? heb Rawlins gekozen omdat het redelijk halverwege ligt…)
  12. Rawlins - Rocky Mountains NP
  13. Rocky Mountains NP
  14. Rocky Mountains NP
  15. Rocky Mountains NP - Colorado Springs
  16. Colorado Springs (is het de moeite waard om hier een dag te blijven of kan ik deze dag beter ergens anders spenderen?)
  17. Colorado Springs - Ouray
  18. Ouray - Moab (Via Durango, over de veel besproken US 550)
  19. Moab (arches NP, canyonlands NP, dead horse point, etc)
  20. Moab
  21. Moab - Salt Lake City
  22. SLC - A’dam

Rest mij nog de volgende vraag: is deze planning een beetje realistische en hebben jullie nog andere tips/ervaringen?

Kijk uit naar jullie reacties!

Ik heb je post helemaal gemist Lansky…
Van Boise naar Idaho Falls via Stanley, Ketchum, Hailey en Arco kan al goed een uur of 7 nemen. Mooie route, maar langzaam tot Hailey. Stanley staat bekend als een van de koudste plaatsen in de USA. Sun Valley is een klassiek en upmarket skiresort. Je komt ook nog langs Craters of the Moon. Het is zonde om hier niet te stoppen maar een bezoek aan de lavabeds etc kan enige tijd nemen. Je rijdt nog even langs Salmon River (River of no Return…) va Stanley. Wel een afwisselende dag!
Yellowstone spreekt voor zichzelf. Neem tenminste een dag voor Upper en een dag voor Lower loop. Ik weet niet wat je in GTNP wil gaan doen. Als dat wandelen is zijn 3 nachten prima, als je niet gaat wandelen zou ik een dag aan Yell toevoegen. (of elders)
Tussen GTNP en RMNP kan je idd via Rawlins. De mooiste route daar naar toe is via Moran-Dubois (spreek uit DUH-boys) en Lander (Sink Canyon Een iets langere route is via Flaming Gorge (rood, geel, blauw) naar Vernal waar het Dinosaur Quarry nog niet open is, en dan de volgende dag via Craig en Steamboat Springs naar Grand Lake. Dan kan je de dag daarna TRR gaan rijden naar Estes Park.
Tussen Estes Park en Colorado Spings kan je eerst Peak to Peak hw rijden (en stoppen in Nederland) naar I70.
Colorado Springs heeft zijn Pike’s Peak. 14.000’ hoog. Je kan met de auto (hebben wij gedaan) of met de Cog railway (hebben we niet gedaan) Samen met een bezoek aan Garden of the Gods maakt dat een leuke dag. Manitou Springs is druk maar wel aardig voor een overnachting.
CS naar Ouray. Via Canyon City. Na Canyon City krijg je een bizonder mooie route. Eerst langs Royal Gorge Bridge (vonden wij een tourist trap maar de brug is spectaculair) dan naar Salida. Na Salida ga je over 11.000 ft Monarch pass. (gemakkelijk te rijden) en komt dan in Gunnison. Een in een valley gelegen plaatsje waar het lekker koffiedrinken en een hapje eten is. Daarna kan je een bezoek aan Black Canyon of the Gunnison Brengen. Dit NP wordt veel te vaak overgeslagen. De uitzichten zijn ““to die for”” speciaal in de middag. Misschien is Montrose ver genoeg maar Ouray is geweldig. Vlakke rit van Montrose naar Ouray.
Vanaf Ouray de beroemde Million $ hw… Eerste stuk is bochtig en smal. Silverton is een must stop. Daarna ga je over diverse passen (prima te rijden) naar Durango. Je kan op deze route menige stop maken. Na Durango heb je Mesa Verde NP. Als je dit wil bekijken zou ik in de Far View Lodge overnachten en dan de volgende dag naar Moab.
We zijn allemaal anders maar wat ik zou doen is een dag minder GTNP, een dag mninder RMNP, een dag extra voor CS en een nacht tussen Ouray/Montrose en Moab in Mesa Verde NP.
Ik vind je route dus realistisch :wink:
Tenslotte: Je kan de route ook maken door eerst naar GTNP te gaan, dan naar Yellowstone en dan naar Cody. In Cody zijn de nite rodeo en de Buffalo BIll Museums. Daarna door Thermopolis (Hot Springs) Wind River Canyon naar Lander etc.
Yeehaw

1 like

AAn het eind van mijn verhaal is een stukje weggevallen en ik kan niet meer editten…
Lander etc. Of via Casper (korter)

1 like

Dank je wel Yeehaw voor de details. Dit is precies wat we nodig hebben!

Weet jij toevallig ook of er in de genoemd NP’s goede omstandigheden zijn om te camperen in september? Of kunnen we gezien de altitude en tijd (september) zeer koude nachten verwachten?

Wij kamperen nooit (niet meer…) maar ik kan je wel vertellen dat de nachten in bv Yell/GTNP knap koud kunnen zijn. We hadden al eens sneeuw in Yell in september. Dat geldt natuurlijk ook voor RMNP. En Mesa Verde is 8000’ Moab zal heerlijk zijn overdag maar we hadden 's nachts ook al soms temps bij het vriespunt. Moeilijk om het weer te voorspellen. How tough are you?