Ik ben Lieke, 29 jaar oud en nog maar net lid van deze site.
Volgend jaar Juli wil ik voor 3 maanden naar Bali. Daarna vlieg ik door naar Australie en Nieuw Zeeland. Op dit moment ben ik me aan het orienteren op wat ik kan doen als ik naar Bali ga… vrijwilligerswerk, horeca, Indonesische les volgen, surfen?? Heeft iemand suggestie of leuke tips voor mij? Ik sta voor alles open en ben op zoek naar ideeen.
Graag ontvang ik ook tips over waar ik me zou kunnen vestigen op Bali. Dit hangt natuurlijk samen met het bovenstaande. Het liefst een plek waar ik mensen kan ontmoeten, maar ik moet ook wat te doen hebben! Ik zit namelijk niet graag stil.
Wat een fijne site is dit overigens, ik heb al heel wat info uit de andere topics kunnen halen.
Werken in de horeca kun je vergeten. Hotels en restaurants mogen namelijk niet zomaar buitenlanders aannemen voor baantjes die de lokale bevolking ook kan doen. Bovendien heb je een werkvergunning nodig, deze kost ongeveer US$ 1500 per jaar. Het loont zich niet deze aan te vragen voor een korte tijd.
Op dit forum bieden verschillende organisaties vrijwilligerswerk aan. Kijk eens rond in de verschillende topics. Let goed op de prijzen, vrijwilligerswerk is soms heel duur. Ik heb zelf tegen kost en inwoning vrijwilligerswerk gedaan op Bali, het KAN dus wel. Alleen: deze plek zoekt nu geen buitenlandse vrijwilligers meer.
In Ubud zijn verschillende goede taalscholen. Ik heb zelf altijd priveles gehad, dus ik kan je helaas geen taalschool aanbevelen.
Als je van dieren houdt, en een bruisend avond-nachtleven wat op jouw leeftijd leuk en normaal is : in Ubud zit de stichting BAWA, opvang voor Balidoggies-katten, en meer natuurlijk. Zij zitten te springen om vrijwilligers.
Zij gaan met een ambulance de straten op en zoeken naar zieke ,en nog niet ingeente dieren nemen die mee ,de dieren worden goed gewassen en daarna zo goed als het gaat gezond verpleegt. De dieren worden ingeent met het donatie geld en BAWA wordt gesteund door Australie en ook Nederlanders.
Het is te ver van mijn woonplaats Candidasa om daar met openbaar vervoer heen te gaan. Er is hier OV tot ca 16.00 pm, bovendien heb ik zelf 4 Balinese 4 voeters 2 doggies en 2 kittens. 7-5-1.5-1 jaar onze poekie is bij BAWA gesteriliseerd. Dr. yogi kan je meer vertellen, als je interesse hebt geef ik zijn gsm nummer via een:wereld: prive mail…
Hoi Lieke, voor ieder soort werk, dus ook vrijwilligerswerk heb je een vergunning nodig. Informeer naar de mogelijkheden bij de verschillende organisaties die om vrijwilligers vragen. Geld verdienen in Bali, of Indonesië in het algemeen, in de horeca, is zoals Jenny al vertelt, niet lonend. Geld verdien je hier vooral met handel of het niet uitgeven.
In het kort:
Voor uitgaansleven en surfen; Kuta.
Voor cultuur, raften en fietsen; Ubud
Voor natuur, dolfijnen en watervallen; Noord Bali
Voor snorkelen en duiken; Noord Bali, Amed en Mengjangan
Een werkvergunning regelde BAWA voor de vrijwilligers, het zijn meestal jonge mensen die stage lopen , of vrijwilligers die hun vakantie daar aan spenderen. Die komen vaak uit het buitenland.
Voor 2 jaar regelde BAWA ook huisvesting en maaltijden.Dat kan natuurlijk veranderd zijn.
Visa en werkvergunning wordt dan wel wat duur voor de vrijwilliger.
Vrijwilligerswerk en stage kunnen in bepaalde gevallen (niet altijd!) met een SOSBUD. Dat is niet duur. Een KITAS daarentegen wel.
(Ik denk dat een stichting voor US$ 1500 beter veel beestjes kan helpen dan investeren in een vrijwilliger voor een paar maanden. Maar dat is een persoonlijke visie.)
Jazeker voor $$ 1.500 kunnen veel beestjes geholpen worden, maar voor die ontelbaar vele beestjes hebben ze mensen nodig. Het is een non profit stichting die afhankelijk is van donatie,s en vrijwilligers. Omdat de “reis” van Ubud met een bus na 16.00pm niet meer mogelijk is doneer ik.
En in de auto daarheen is voor mij kamikaze hoewel een Kyang voor de deur staat. :beef:
hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga verder kijken naar taalscholen in Ubud, tips hierover zijn welkom. Mijn ervaring is dat wanneer je naar een taalschool gaat het ontmoeten van mensen erg makkelijk gaat.
Mooi om te lezen over het dierenproject, veel succes daarmee!
Natuurlijk heb je vrijwilligers nodig! Maar aangezien je geen KITAS aan kan vragen voor een maand, kun je beter niet elke maand US$ 1500 in een vrijwilliger investeren, maar beter eenmaal US$ 1500 in een vrijwilliger die een jaar blijft.
Maar ik kan niet kijken in de zak van de stichting. Misschien hebben ze wel gewoon de middelen.
Klinkt in ieder geval als een interessant project.
Dit gaat dus niet meer over het topic van Lieke,zij heeft er een punt achtergezet.
Is het dan normaal nog door te gaan op het onderwerp ? Dit alleen voor mij als kennisgeving
Dit is een openbaar discussie forum, dus waarom kan er niet gereageerd worden? Als mensen geen reactie willen, kunnen ze beter een PB (privebericht) of een mail sturen.
Maar sorry, ik zal geen vragen meer stellen over het project. Het leek me interessant het te bezoeken, maar niet op deze manier.