We gaan deze zomer 3,5 week reizen door Vietnam met onze zoon van bijna 2. Ons programma is nog helemaal open. Het enige wat vastligt is onze retourvlucht Bangkok, waar we aankomen op 28 juli en weer vertrekken op 25 augustus. Onze route kan dus zowel starten in HCMC als in Hanoi (wat is aan te raden?). Ik hoop op leuke, met onze kleine man haalbare, tips. Alles is welkom: goede accommodaties, uitstapjes, reisroutes (rekening houdend met regen).
Ik heb al avonden met veel plezier op het forum rond gebladerd en nuttige informatie gelezen, maar wie weet heeft iemand nog een gouden tip voor ons.
We houden van afwisseling en ook van een beetje gemak (bv airco + zwembad) en vinden zelf reizen en nieuwe dingen uitvinden leuk.
Hallo J,
Wat fijn, om te lezen dat je goede tips uit ons forum hebt kunnen halen.
Helaas kan ik je over de regen nergens zekerheid over geven, maar dat kan je begrijpen.
Wanneer ik het zo lees, denk ik dat je Nha Trang niet over mag slaan.
Dan bedoel ik Vin Pearl.
Ik hoop dat Nunu je topic ook leest, want zij is wel een ervaringsdeskundige voor wat betreft reizen met een kind.
Over airco hoef je niet druk te maken want dat is overal , in 99.99999% van de hotels / resorts / cafés / restaurants enz.
Reizen in Viet Nam
Denk dat je niet met de bus moet gaan en moet kiezen voor of trein of vliegen.
Houd met treinen er rekening mee dat je bijna altijd met andere passagiers in een cabin terecht komt.
Zeker wanneer je boekt voor 2 bedden ( dus niets betaald voor de kleine ) er 2 andere mensen ook in je cabin overnachten.
Vliegen is niet veel duurder.
Route.
Ik zou altijd van noord naar zuid gaan.
Hoop dat je niet gaat vragen waarom, maar dat is iets gevoelsmatig.
Dus vliegen op Hanoi vanaf Bangkok.
Misschien dan een city trip met de cyclo.
Deze dan wel boeken bij een reisbureau en niet op straat regelen, want die beginnen met 5 USD en aan het eind ben je toch ineens het veelvoudige kwijt en net zo duur dan via een goed bureau.
Heb je er een lunch erbij, dan kom je wel in een goed restaurant terecht waar je goed eten kan krijgen voor jullie drieën.
Halong is een must wanneer je in Viet Nam bent, maar je moet zelf bekijken of de kleine man wel 2 dagen op een boot kan blijven; anders een dagtrip.
Is wel een lange bus rit.
Misschien Sapa?
Dan naar Hue, is wel bijna allemaal cultuur en geschiedenis.
Je kan daar ook varen over de rivier.
Hoi An natuurlijk niet overslaan, altijd leuk en mooi strand.
Misschien wel iets leuks, wanneer je het jammer zou vinden om niet met de Er te kunnen gaan ivm de kleine, dan kan je ook een motor regelen met zijspan in Hoi An of Hue.
Dan gewoon naar Nha Trang en zo naar het zuiden.
Zou niet de binnenlanden ingaan ivm met hygiene en het gewoon conventioneel houden.
Denk niet dat de gouden tip erbij staat, maar met jullie "kleine man "misschien wel de makkelijkste route en je kan per plek iets zelf doen.
Hoop dat dit je enigszins kan helpen?
Gr.
Ton.
Tikva is net met een baby van 1 in het zuiden van Vietnam geweest: Overzicht van de landen die we hebben bezocht - Gezin op Reis
Hoi,
Kijk ook eens op www.verrereizenmetkinderen.nl daar zitten best veel mensen die met een kleintje naar Vietnam zijn geweest.
Wij gaan van de zo er ook naar Vietnam maar onze zoon is inmiddels 12 dus daar heb je niet zo veel aan.
Fijne vakantie,
Marijke
Hallo Marijke,
Misschien niet voor J, maar ik , en misschien ook andere mensen met kinderen rond de 12 jaar , benieuwd zijn hoe jij dit gaat doen.
gr.
Ton.
Heerlijk om met kinderen ver te reizen! Met onze jongedame van 10 maand trokken we vorig jaar voor het eerst naar Thailand en dat is ons zo goed bevallen dat we volgend jaar in juli opnieuw een verre reis willen maken.
Ik lees even mee want Vietnam staat hoog op ons lijstje ( ofwel opnieuw Thailand of Maleisië)! Onze route zou er dan ongeveer als volgt moeten uitzien:
Hanoi
Cat Be ( halong )
Ninh Bin
Hué
Hoi An
Saigon
evt mekong delta
Sapa zouden we overslaan omwille van het weer.
Hoi,
Onze reis wordt iets relaxer dan gepland.
Omdat het heel druk is op het werk van mijn man met veel reizen wordt het vooral een bijkom-vakantie.
In ieder geval willen wij naar Con Dao islands, mekong delta, cat tien national park en naar een klein hotel met bungalows en zwembad tussen hcm en dalat in.
Nadat mijn man terug vliegt blijf ik nog 2 weken met onze zoon van 12.
Wij twijfelen nog een beetje.
Hanoi, halong, ninh binh, hue en hoi an staan op het lijstje.
Iets te veel voor 2 weken. Wij willen namelijk ook nog een paar dagen met de moter weg in ninh binh en naar een homestay op een eiland bij hoi an. Tel daarbij nog reistijd etc bij en het wordt hard werken.
Daarnaast heb ik een gebroken schouder die ik waarschijnlijk redelijk kan gebruiken tegen die tijd maar moet er wel voorzichtig nog mee zijn…
Tja, moeten een dezer dagen een beslissing nemen en wat tickets boeken.
We zien wel,
Na de reis meer info!
Fijne vakantie alvast!
Marijke
Bedankt voor de tips allemaal! De sites die jullie hebben aangeraden zijn een zeer goede bron van informatie en inspiratie. Ton, we gaan zeker naar Vin Pearl. En die motor met zijspan vind ik echt een top-idee. Ik hoor het graag als je een adres weet waar dit kan.
Inmiddels krijgt ons plan wat meer vorm. Al houden we graag de opties open. De vlucht Bangkok-Hanoi is geboekt. Het wordt dus een reis van noord naar zuid. Onze route komt in grote lijnen overeen met de route die Ninabe beschrijft, eventueel vervangen we Ninh Binh door Dalat, daar zijn we nog niet uit. Afhankelijk van de hoeveelheid zon/regen die we hebben en onze behoefte aan meer zon en strand, kunnen we ons programma wat inkorten en eerder terug gaan naar Thailand voor nog een paar dagen zonnig eiland.
Ben overigens wel benieuwd of iemand ervaring heeft met het ter plaatse boeken van vliegtickets/treintickets in de maand augustus? Is dit goed te doen, of is het erg druk?
Hallo J,
Fijn dat je het idee van de motor met zijspan leuk vind.
Ik weet niet hoeveel het kost.
Op het internet kan je er diverse vinden, maar zijn veelal meerdaaagse tours; weet niet of dat te doen is met een kleine.
Maar voor een dagtrip in de omgeving van Hoi An is deze heel leuk.
De combinatie ziet er zo uit.
Prijs opvragen kan je hier doen.
Dao Nguyen Le Quynh <dao.nguyen@buffalotours.com>
In augustus kan je goed vliegtickets boeken, zeker op de meer bekendere plaatsten.
Er vliegen daar diverse maatschappijen op.
Wanneer je wat flexibel bent, is het ook geen probleem om met de trein te reizen.
Bedoel dan dat je , wanneer je op zondag besluit om op maandag naar een andere plaatst te reizen het misschien niet altijd kan en je misschien al op zondag of op dinsdag zou moeten vertrekken omdat daar wel plek is in jouw verlangde klasse.
gr.
Ton.
beste Joanne,
ik ga in april/mei 6 weken die kant uit met mijn 5-jarige zoon. Jullie hebben vast goede tips voor mij? Met name over het reizen tussen de diverse bestemmingen ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen. Nachtbussen ( als die er al zijn) zijn geen optie voor mij.
groeten,
Tanja