3,5 week oostkust reistips

Hallo Australië experts,

Mijn vrouw en ik zijn van plan om eind juli te backpacken in Australië. Ik heb bij de voorbereiding op voorgaande rondreizen (waaronder Cuba, Indonesië en Japan) altijd contact gezocht met ervaringsdeskundigen op reisforums. Vandaar dat ik ook nu weer hoop op uw raad, zodat we een zo mooi en compleet mogelijke reis kunnen plannen.

Aangezien we daar in de winterperiode aankomen, hebben we er voor gekozen om de Oostkust van Zuid naar Noord te bereizen. In de hoop dat de tour in Uluru niet té warm zal zijn en zodra we in Cairns aankomen het weer ‘goed genoeg’ is om de zee in te gaan en het great barrier reef te bezichtigen.

Onze planning tot dusver:

  • Aankomst in Sydney: acclimatiseren en eventueel trip naar de Blue Mountains (3 nachten)
  • Binnenlandse vlucht naar Alice Springs: Uluru / Ayers Rock tour (3 nachten)
  • Binnenlandse vlucht naar Brisbane(?): Australia Zoo (1 nacht)
  • Hervey bay: 2 daagse self drive trip naar Fraser Island (3 nachten)
  • Arlie beach: Whitsunday Island Sailing Tour (4 nachten)*
  • Cairns: Great Barrier Reef, Daintree croc cruise en cape tribulation. (4 nachten)

We hebben hier 3,5 tot maximaal 4 weken voor.

Nu heb ik een aantal vragen aan jullie:

  • Zijn de steden/bezienswaardigheden die ik heb opgenoemd de moeite waard? Of zijn er dingen die ik weg kan laten, betere andere opties of zaken die ik absoluut nog moet toevoegen aan het reisschema.

  • Zijn het aantal nachten dat we tot dusver gerekend hebben voor de verschillende locaties voldoende en realistisch?

  • Vanuit Alice Springs nemen we waarschijnlijk weer een binnenlandse vlucht, maar ik heb geen idee waar naartoe? Is Brisbane het best te combineren met de Australia Zoo?

  • Is de afstand Brisbane – Hervey Bay te doen? Of is het verstandig om tussentijds ergens te overnachten? Zo ja, zijn er nog leuke opties?

  • Wat is volgens jullie de beste manier om rond te reizen? Bussen, huurauto, camper, een combinatie er van of toch anders?

  • Tot dusver heb ik altijd alles los geboekt (vlucht, huurauto, hotels, etc.), omdat we de boel net iets anders aanpakken dan de normale toerist. In dit geval lijkt dit er nog niet op. Veel aanbieders hebben deze planning ook ongeveer in hun pakket staan. Vandaar vraag ik me af of het dan niet beter is om alles toch in één keer te boeken bij een van deze aanbieders. Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie nog tips voor een reisorganisatie?

  • Vanuit welk vliegveld is de terugreis het beste te doen als ik in Cairns eindig?

  • Hebben jullie nog tips wat betreft leuke bezienswaardigheden, leuke dorpjes, gezellige cafés of iets wat we absoluut gegeten moeten hebben als we in Australië zijn?

Hopelijk kunnen jullie me helpen bij het voorbereiden en organiseren van onze reis! Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bert

Hallo Bert,
dat is een heel verhaal. Ik zal mijn antwoorden er cursief tussenin tikken

Hallo Australië experts,

Mijn vrouw en ik zijn van plan om eind juli te backpacken in Australië. Ik heb bij de voorbereiding op voorgaande rondreizen (waaronder Cuba, Indonesië en Japan) altijd contact gezocht met ervaringsdeskundigen op reisforums. Vandaar dat ik ook nu weer hoop op uw raad, zodat we een zo mooi en compleet mogelijke reis kunnen plannen.

Aangezien we daar in de winterperiode aankomen, hebben we er voor gekozen om de Oostkust van Zuid naar Noord te bereizen. In de hoop dat de tour in Uluru niet té warm zal zijn en zodra we in Cairns aankomen het weer ‘goed genoeg’ is om de zee in te gaan en het great barrier reef te bezichtigen.
In Uluru is het in juli /augustus zo’n 22 graden en 's nachts een graad of 7, dus je zult het niet snel te warm hebben. In Cairns is het jaar rond een prima temperatuur, in augustus gemiddeld zo’n 26 graden en het zeewater koelt er niet echt af.

Onze planning tot dusver:

  • Aankomst in Sydney: acclimatiseren en eventueel trip naar de Blue Mountains (3 nachten)
    **Maak zo snel mogelijk een echte dagplanning. Die dag acclimatiseren is prima, dan een snelle dag Sydney voor alleen de echte highlights, een dag Blue Mountains en dan door naar Alice Springs. Ook hier ligt het er al weer aan hoe laat je vlucht gaat. Boek je binnenlandse vluchten zo vroeg mogelijk, dan zijn de tarieven het laagst
    ** - Binnenlandse vlucht naar Alice Springs: Uluru / Ayers Rock tour (3 nachten)
  • Binnenlandse vlucht naar Brisbane(?): Australia Zoo (1 nacht)
    [uur**I]In Australia Zoo ben je zo een dag kwijt. Ga je daar vandaan door naar Hervey Bay? Brisbane - Hervey Bay is een kleine 4 uur per auto, vanaf Australia Zoo ruim anderhalf **
    • Hervey bay: 2 daagse self drive trip naar Fraser Island (3 nachten)
  • Arlie beach: Whitsunday Island Sailing Tour (4 nachten)*
  • Cairns: Great Barrier Reef, Daintree croc cruise en cape tribulation. (4 nachten)
    Vergeet in Cairns ook Kuranda niet en als je er een auto hebt, Paronella Park

We hebben hier 3,5 tot maximaal 4 weken voor.
**Als het even kan, ga dan voor 4 weken. En nogmaals de dagplanning en de tijden van de binnenlandse vluchten zijn heel belangrijk
**
Nu heb ik een aantal vragen aan jullie:

  • Zijn de steden/bezienswaardigheden die ik heb opgenoemd de moeite waard? Of zijn er dingen die ik weg kan laten, betere andere opties of zaken die ik absoluut nog moet toevoegen aan het reisschema.
    ***Ik heb Kuranda en Paronella Park al toegevoegd. Dan is er de Waterfall Way in de Atherton Tablelands. En in Alice Springs is Desert Park erg de moeite waard. Dat is een kwestie van een paar uur.

** - Zijn het aantal nachten dat we tot dusver gerekend hebben voor de verschillende locaties voldoende en realistisch?
**Sydney én de Blue Mountains verdienen wel een nacht meer, net als Uluru, de Olga’s en Kings Canyon. Maar je zult prioriteiten moeten stellen

** - Vanuit Alice Springs nemen we waarschijnlijk weer een binnenlandse vlucht, maar ik heb geen idee waar naartoe? Is Brisbane het best te combineren met de Australia Zoo?
***Brisbane ligt inderdaad goed voor Australia Zoo. Mocht je een avond in Brisbane hebben, ga dan de Brisbane River op met de openbaar vervoer pont. Dan zie je het hele centrum vanaf het water, met alle verlichte gebouwen
*
**- Is de afstand Brisbane – Hervey Bay te doen? Of is het verstandig om tussentijds ergens te overnachten? Zo ja, zijn er nog leuke opties?

  • Wat is volgens jullie de beste manier om rond te reizen? Bussen, huurauto, camper, een combinatie er van of toch anders?
    ***Greyhound is denk ik de goedkoopste optie maar het beperkt je tot hun vaste route. Van Innisfail naar Cairns kun je een regionale bus nemen via de Atheron Tablelands. Camperen geeft je voor Brisbane - Cairns de meeste vrijheid maar de camper staat als je op Fraser Island en tijdens de zeiltocht Whitsundays natuurlijk ongebruikt op het vasteland.

**- Tot dusver heb ik altijd alles los geboekt (vlucht, huurauto, hotels, etc.), omdat we de boel net iets anders aanpakken dan de normale toerist. In dit geval lijkt dit er nog niet op. Veel aanbieders hebben deze planning ook ongeveer in hun pakket staan. Vandaar vraag ik me af of het dan niet beter is om alles toch in één keer te boeken bij een van deze aanbieders. Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie nog tips voor een reisorganisatie?
***Ik denk dat het niet simpel zal zijn om alles wat je wilt bij één aanbieder te boeken maar ik heb daar ook geen enkele ervaring mee.


  • Vanuit welk vliegveld is de terugreis het beste te doen als ik in Cairns eindig?
    **Cairns!
    **
  • Hebben jullie nog tips wat betreft leuke bezienswaardigheden, leuke dorpjes, gezellige cafés of iets wat we absoluut gegeten moeten hebben als we in Australië zijn?

Hopelijk kunnen jullie me helpen bij het voorbereiden en organiseren van onze reis! Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bert

***Groet en succes bij het plannen,

Willem***

1 like

Wow! Bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik weer mee aan de slag. Ik bekijk morgen die nieuwe locaties die je benoemde. En dan wordt het inderdaad tijd om a.d.h.v. je tips een definitieve planning te maken. Ik laat nog even weten wat het geworden is. Als anderen nog aanvullende tips hebben hoor ik ze graag! Nogmaals bedankt Willem!

Via Wereldwijzer app

Het zou leuk zijn om een verslagje te lezen na de tijd. Is de planning een beetje aangehouden, wat viel mee en wat tegen, tips voor mensen met dezelfde route enz.

Ja, die verzuchting heb ik heel wat keren geslaakt. Vooral ook om te horen of dingen niet meer klopten.

Ja Willem, doe je een hoop moeite om info te geven en hoor je niks meer terug. Beter om up to date feedback te krijgen. Heeft iedereen wat aan.