3,5 maand Z-A

Hallo allemaal,

Super om hier iedereens verhalen en adviezen te lezen! Erg handig bij de planning. Na vorige winter zwaar besmet te zijn geraakt met het reisvirus in Zuid-oost azie wil ik dit keer de winter doorbrengen in zuid amerika! Mijn seizoenswerk zit er weer op dus als het even meezit hoop ik de 2e week van november op het vliegtuig te stappen om vervolgens 3,5 maand te gaan trekken. Ik wil in colombia beginnen (waarschijnlijk vliegen op cartagena) en vanuit daar af te dalen naar Ecuador, Peru en tot slot Bolivia. Ik ben me er erg van bewust dat de afstanden groot zijn en wil nu constant onderweg móeten zijn, geen echt gehaast dus. Kortom, ik twijfel of mijn plan realistisch is. Wat denken jullie, is het te doen in 3,5 maand? Is er miss iemand die deze route ook heeft genomen? Ik zou graag jullie verhalen horen en alle advies is welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Sanne

3,5 maand moet meer dan genoeg zijn. Wij hebben deze route andersom gedaan maar dan niet via equador maar via het Amazonegebied.
Vanuit Bogota kun je best goedkoop vliegen op Letitia en dan per boot naar Iquitos. Van hieruit kun je verder per boot of vliegen op Lima.
Hoe je ook gaat, dit gaat lukken in die tijd.
Vergeet in Colombia niet het Tayrona national park te bezoeken.
Ook in Bolivia niet vergeten de 3-4 daagse jeeptour bij Uyuni te maken.
In Peru zou ik de Ausangatetrail aanraden als je tegen kou kunt tenminste.

1 like

Hoi Sanne,

Wat een heerlijke plannen, en wat fijn dat je blijkbaar zoveel verdient in de zomer dat je weer maanden kunt reizen! :slight_smile:

Klinkt mij heel realistisch in de oren. In landen van het formaat Bolivia of Peru kun je aardig wat highlights zien in een maand per land en dan toch nog relaxed reizen en telkens ergens een paar dagen blijven. Uiteraard zul je keuzes moeten maken (bijvoorbeeld zul je niet in elk land én de jungle én de Altiplano kunnen ‘doen’) maar daar kom je vanzelf wel achter.

Ook logistiek gezien is dit een prima route, er lopen duidelijke wegen van land naar land en er gaan ook bussen de grenzen over (bv. Ormeño rijdt lange internationale ritten).

Ik ga ervan uit dat je dan terug naar Nederland vliegt uit La Paz (met een ‘open jaw ticket’)? Dat is inderdaad wel relaxter dan weer over land terug moeten naar de luchthaven van het begin in Colombia. :slight_smile:

Let wel op het klimaat. Als je persé de Inca Trail wilt lopen naar Machu Picchu: die is in februari gesloten voor reparaties (en dan regent het ook veel). Machu Picchu zelf is wel open. Er zijn ook andere wandelroutes die volgens mij wel open blijven (Salkantay enzo).

In de Andes kan het aardig regenen tijdens het regenseizoen, maar het kan ook erg verschillen per plek. Vanwege die grote afstanden kan het zo zijn dat het op de ene plek elke middag regent, maar in de volgende plaats die je wilt bezoeken, misschien niet.

Vliegen binnen een land is vaak best betaalbaar (dus wellicht een optie om af en toe een lange busrit te vermijden), vliegen over een grens heen is vaak wel veel duurder.

Veel plezier!
Cécile

1 like

Let er ook op dat je in deze periode in het regenseizoen zit. Niet heel dramatisch, maar het maakt reizen over land wel een stuk lastiger (en gevaarlijker!).