Hoi hoi,
Ik ga in febr 2 weken naar Peru en start in Cuzco. Nu heb ik begrepen dat het veel regent in febr en de Inca trail zelfs dicht is. Voor onderhoud maar ook omdat het te nat is… Mmm, heeft iemand ervaring met het klimaat in deze maand?
Verder willen we naar Lake Titicaca en misschien nog Arequipa. Dan is er ook nog Nazca wat mij leuk lijkt. Iemand tips over wat te bezoeken en wat haalbaar is in 2 weken? En wat dan ook ivm de regen aan te raden is en wat juist af te raden is?
Tips en ideeën zijn welkom!, dank!
Groetjes, karien
Februari is in zuid Peru inderdaad de natste maand, en in de Andes regio heb je het mooiste/zonnigste weer van de dag 's ochtends. Het warmste moment van de dag is dan ook meestal ruim voor twaalven. 's Middags is het vaak bewolkt met soms stevige regenbuien, waardoor het flink afkoelt. Als je daarop voorbereid bent is Peru evengoed prima te bereizen op de hoofdroutes (op de onverharde wegen in de bergen wordt het wel problematischer). Door de regentijd is het ook een rustiger met het toerisme.
Je kunt Machu Picchu wel gewoon bezoeken per bus, of via een van de alternatieve trekkings. Als je in Aguas Calientes overnacht kun je van daaruit 's ochtends voor dag en dauw naar Machu Picchu klimmen, om daar de zon op te zien komen tussen de mistflarden. Is erg mooi en dan is het er ook nog niet zo druk.
In Puno is in februari het 2 weken durende “Festival de la virgin de la Candelaria” aan de gang, dus je zou even moeten kijken of dat je reisplan overlapt. Is wel leuk om mee te maken, soort Carnaval met allerlei uitgedoste dansparades door de straten van Puno en feestjes in de stad. De Titicacameer tripjes gaan gewoon door.
Hoewel het er ook kan regenen en sowieso vaker bewolkt is in februari, is Arequipa is qua temperatuur een stukje aangenamer dan Cuzco en Puno. Leuke stad om een paar dagen te verblijven en er is ook genoeg te doen in en om de stad.
In Nazca, Ica, Paracas is het gewoon volop zomer in februari met alle dagen zon en hoge temperaturen. In Lima en eigenlijk de gehele zuidelijke woestijnkust, waar het een groot deel van het jaar bewolkt is, zijn december t/m maart juist de maanden waarin de zon schijnt. Omdat het ook de vakantietijd is voor de Peruanen, trekken velen naar de zonnige kust, waar het toeristisch hoogseizoen is. De stranden zijn naar mijn mening niet heel aantrekkelijk, maar voor een dagje strand zit je wel in het uitgelezen seizoen.
Hoi sander,
Dank je voor de tips! Strand hoeft van mij niet perse hoor. Te veel te zien en beleven en maar 2 weken…
Maar denk je dat dit te doen is in 2 weken? Hoe lang zou je op de verschillende lokaties blijven? Ik zag dat bussen tussendoor zon 10-12 uur in beslag nemen.
Hoi!
Zoals reeds gezegd, februari is de natste maand! Maar dat betekent niet per se dat je dag in dag uit regen hebt, het kan best wel zonnig zijn overdag maar met af en toe stevige buien. Soms regent het enkele dagen aan een stuk door, soms is het enkele dagen aan een stuk zonnig. Het klimaat is overal in de wereld een beetje ontregeld 
De Inca Trail is inderdaad gesloten in februari, maar er zijn wel alterrnatieve trekkings naar Machu Picchu die je wel kunt doen! Maar ik raad je in die tijd van het jaar eerder een busuitstap naar Machu Picchu (van 1 of 2 dagen).
Als je maar twee weken tijd hebt zou ik persoonlijk Nazca niet doen, er lijken mij andere plaatsen veel meer de moeite waard zoals de Amazone (en dan vooral Puerto Maldonado!!).
Ik heb samen met mijn Peruaanse vriend een reisbureau’tje, stuur ons gerust een mailtje voor extra vrijblijvende info als je dat wenst! Of neem eens een kijkje op onze website.
Veel succes met het plannen van je reis!
Valérie
Ik denk dat nazca ook te veel wordt erbij. Puerto Maldonado lijkt me ver van Cuzco en de Amazone is in Febr. Ook erg nat en misschien moeilijk bereikbaar.
Als je tussen onderstaande 2 routes zou moeten kiezen, welke zou je kiezen?
Cuzco, Lake Titicaca, Arequipa, Cuzco
Of
Cuzco, Nazca, paracas, Cuzco
Benieuwd naar reacties…
Je bent benieuwd naar reacties. Naar mijn smaak is, als je maar 14 dagen hebt, de optie Cusco - Nazca - Paracas - Cusco gewoon raar, in ieder geval zeer ongebruikelijk. In je eerste bericht schrijf je dat je twee weken naar Peru gaat en in Cusco begint. Hoe je in Cusco komt en waar vandaan laat je ons niet weten (bijvoorbeeld uit La Paz, Bolivia). Dat hoeft ook niet. Uit je laatste bericht blijkt dat je ook in Cusco wilt eindigen. Uit die periode van twee weken in Peru maak ik op dat je vanuit Cusco Peru weer gaat verlaten. Hoe en waar naar toe is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat je Cusco als centraal punt neemt.
Dat is heel begrijpelijk en in feite richt je je niet op Peru (dat kan ook niet vanwege de 14 dagen beperking) maar op de populairste reisbestemming in Peru: Cusco, Heilige Vallei, Machu Picchu, wellicht ook Lago Titicaca, Manú, Puerto Maldonado, misschien Arequipa, Colca Canyon. Dat is al te veel voor twee weken.
Vergeleken daarbij zijn Paracas en Nazca behoorlijk uit de richting, best wel aardig maar alleen als je toch in de buurt komt (bijvoorbeeld als je de Gringo Trail zou volgen, wat je niet doet, je neemt Cusco als centraal punt). Over Nazca verschillen de meningen nogal omdat velen in het vliegtuigje meer met de maag bezig zijn dan met het uitzicht. Paracas is leuk en misschien een speciale lange reis waard als je bioloog, fotograaf of groot natuurliefhebber bent.
http://www.hostellima.nl/
Het gaat er denk ik niet om waar ik vandaan kom en waar naartoe… Maar wat je zou doen als je maar 2 weken hebt en idd in Cuzco start en eindigt… Dat is mijn vraag. En aangezien dat heel kort is, wil ik de juiste keuzes maken.
Dan zou ik gaan voor Cuzco, Lake Titicaca, Arequipa, Cuzco. Die busafstanden zijn ook niet zo lang (uur of 6). Alleen Arequipa - Cuzco is wat langer (uur of 9 a 10) maar daarvoor zou je ook prima een wat luxere nachtbus kunnen nemen. Hoe lang je waar blijft zou ik ter plekke bekijken. Arequipa is relaxter dan Cuzco, want niet zo übertoeristisch en warmer/droger, en leent zich prima voor een dag of 5 incluis Colca Canyon.
Dank je Sander! Daar heb ik wat aan. Ik ben maar 2 weken in Peru en start en eindig in Cuzco omdat ik vanuit NL kom en mijn zus op zoek die een half jaar door Z-Amerika reist. Dus voor mij ff 2 weken…
Inderdaad, dan zou ik Cusco - Arequipa - Titicaca -Cusco doen!
Maarrr Puerto Maldonado is in mijn ogen ook een echte aanrader, dus als je wat extra tijd vindt: doen! Dit kan op 4dagen maar ook op 2 dagen!
Het is qua afstand niet veel verder dan Cusco-Arequipa! En je kan ook met het vliegtuig gaan, dan ben je er zo!
Veel plezier!