Hoi,
Ik wil volgend jaar op reis en volgens mijn planning ben ik dan in februari in Cusco. Ik wil waarschijnlijk de Inca Jungle Trail doen, is die wel open in februari aangezien de traditionele Inca Trail gesloten is in deze maand?
Gr. Frank
Hoi,
Ik wil volgend jaar op reis en volgens mijn planning ben ik dan in februari in Cusco. Ik wil waarschijnlijk de Inca Jungle Trail doen, is die wel open in februari aangezien de traditionele Inca Trail gesloten is in deze maand?
Gr. Frank
Mijn vriend en ik hebben vorig jaar de Inca Jungle Trail gelopen. Een geweldige ervaring. Echt super,de afwisseling tussen het fietsen, het lopen en de natuur en cultuur!
De Inca Jungle Trail volgt een compleet andere route dan de klassieke Inca Trail, dus daar is geen overlap in, zodat om die reden de jungle trail dicht zou moeten. Heb even gegoogled en kwam op een site van een touroperator die de trail aanbied, waarop staat dat de trail ‘All year’ gedaan wordt: http://www.inkajungletrail.com/index.php?id=14
Wij hebben ter plekke in Cusco bij één van de vele reisbureautjes geboekt. Qua prijs loont het zeker de moeite om te shoppen, check wel de kwaliteit van de fietsen, daar zit per aanbieder behoorlijk wat verschil tussen. Wij hadden in onze groep een aantal mountainbikes met slechte remmen en een fiets met een lekke band.
Veel succes met het plannen!
Bedankt voor de reactie, hier heb ik zeker wat aan. Nog een andere vraag, was het makkelijk om gewoon ter plekke te boeken? en wat is een goede prijs voor deze trail?
Het is zeker heel makkelijk om ter plekke in Cusco te boeken. In het centrum van Cusco stikt het van de reisbureau’s, daar kun je rustig een avondje langs shoppen. Wat een goede touroperator is, kan ik je niet zeggen, ik kan me ook de naam van ons reisbureau niet meer herinneren, en ook de prijs niet meer… Volgens mij hebben wij rond de 200 dollar p.p. betaald. Check bijv. eens andere forums zoals www.tripadvisor.com of Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet en surf op google voor een aantal prijsvoorbeelden.
Nogmaals bedenk van te voren goed wat je wil; hecht je meer waarde aan de prijs, accomodatie, groepsgrootte, etc. Voor ons was bijvoorbeeld met name de groespgrootte en een lage prijs van belang en niet het meest luxe bed of eten.
Kijk wel uit je doppen bij wie je boekt. Veel reisbureau’s zijn enkel doorverkopers en organiseren niets zelf, ze steken enkel een commissie op.
Om de Inca Jungle Trail te organiseren hebben de reisagentschappen wellicht geen brevet/attest nodig van het INC (Instituto Nacional de la Cultura) in tegenstelling tot de Inca Trail.
Je hebt er 4.
De Inca Jungle trail, zoals al gezegd is, die is 1 dag fietsen, 2 dagen lopen en 1 dag Machu Picchu = 4 dagen.
Salkantay, die is 5 dagen lopen en 1 dag Machu Picchu. Die is behoorlijk pittig.
Lares, die is helemaal off the beaten path, die is wat makkelijker dan Salkantay, maar wat moeilijker dan de Inca jungle trail.
Voor de echte diehards is er de trekking naar Choquecirau. Dit is een andere Inca-ruine die nog geesplored wordt, waarvan ze denken dat hij groter is dan Machu Picchu en ook nu is hij al heel groot. De trekking daarnaartoe is 3 dagen en één dag Choquecirau, maar als je wilt kun je daarna in een dag of 4 a 5 doortrekken naar Machu Picchu. twee voor de prijs van één dus. Het is een lange trekking, maar wel de moeite waard. En hij wordt weinig gedaan, dus je hebt vrijwel zeker een privé tour.
Maar ze zijn allemaal leuk:).
Als laatste optie, zonder Machu Picchu, is er de 3 tot 5-daagse ‘Vuelta al Ausangate’ waar je veel minder trekkers zult tegen het lijf lopen. Deze trektocht kun je doen met één van de vele reisagentschappen in Cusco maar ook individueel of met een zelf samengestelde groep. Begeleiders, koks en paarden zijn te vinden in Ocongate tegen 30 S/. per dag.
Hoe zit het met het weer in de omgeving van Cusco? In februari is het toch regentijd daar? Dat is toch de reden waarom de Inca trail gesloten is? Is dit een reden om die omgeving te vermijden in die periode of valt het allemaal wel mee? Ik kan me een nieuwsbericht herrineren dat er toeristen geevacueerd moesten worden van Muchu Picchu van wege heftige regenval.
Februari ligt inderdaad in het regenseizoen.
Vorig jaar was er ontzettend veel regenval in de regio en werden op een bepaalde plaats de treinsporen beschadigd zodat er geen treinen meer reden.
De Inca Trail is afgesloten in februari voor de jaarlijkse opkuis.
Ik zit zwaar te twijvelen om naar Peru te gaan eind Februari of begin Maart.
Ik heb maar 2 of drie weken vrij en ik wil al jaren naar Peru om onder andere Mucchu Piccu te bezoeken.
Ik werk nu op een zeiljacht en ik ben nu in de Carrebean wat het natuurlijk wat makkelijker maakt om richting Peru te gaan. Wat zijn jullie ervaringen met reizen en trekkings in Peru in de periode februari en Maart? Gewoon doen of een andere bestemming uitkiezen? Ik zat ook te denken aan Panama en Costa Rica
Als je er zin in hebt, doen zou ik zeggen. Later is now zeggen ze wel eens.
Het kan ook zijn dat eind februari/begin maart geen regen meer is. In oktober en november heeft het ook niet veel geregend.
Gewoon doen, het maakt echt niet zo heel veel uit. Vorig jaar was wel een beetje extreem weer, maar in principe is het goed te doen. Zeker als je niet bang bent voor een spetje (doel niet per se op een keiharde plensbui hoor). En zeker inderdaad als je al in de Carribean zit, aangezien het enige echte dure van Peru het vliegticket is en je je dat nu uitspaart. Bovendien is het in maart heerlijk rustig.
Ik ben ook niet bang voor een beetje regen. Ik zou het jammer vinden als ik niet naar Macchu Picchu kan hiken omdat de trails onbegaanbaar zijn. Dan kom ik in de toekomst liever een keertje terug en doe dan gelijk het hele land. Ik heb nu ook maar een aantal weken
Stefan, niemand kan je beloven dat het mogelijk is. Het klimaat is onvoorspelbaar en daar kan niemand garanties voor afgeven. Alleen in extreme omstandigheden, zoals die er vorig jaar waren, is er een kans dat het niet mogelijk zal blijken. Normaal gesproken zijn trekkings het hele jaar door mogelijk. Dit jaar heb ik nog geen extreme regenval gezien (ik woon in Cusco) dus het lijkt me geen probleem.
Ik heb de meeste trekkings al gedaan en ze zijn stuk voor stuk geweldig! En als je de gidsen vraagt wat hun favoriete periode is om de trekkings te doen antwoorden ze bijna allemaal gedurende het regenseizoen. De natuur is nog mooier, de temperatuur is goed en je loopt niet over een stoffige, droge route. Ik raad het zelf ook aan om dan een trekking te doen. Houd er alleen even rekening mee dat je goede schoenen en kleding meeneemt.
Ik ben het met Donny eens. Ik vroeg of je niet bang was van een drupje, maar daar bedoelde ik mee dat dat de enige waarschijnlijke consequentie is waar je serieus rekening mee moet houden, dus inderdaad goede kleding mee. Zoals Donny ook zegt zal het gebeuren alleen in het water vallen door echt extreme omstandigheden en die kans is niet zo groot en is er bovendien niet alleen in het regenseizoen. Gewoon doen!
Ik heb inmiddels geboekt en ik ga ervoor. Bedankt voor de adviezen
Heeft er iemand ervaring met korte acclimatisatie in Cusco.
Ik wil de inca jungle trail gaan doen, maar aangezien ik niet heel veel vakantiedagen meer heb, heb ik maar twee dagen om te acclimatiseren in cusco om vervolgens de 5daagse tour te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee ivm hoogteziekte?
Wel eerder in Mexico geweest, wat geloof ik op dezelfde hoogte ligt als cusco en daar nergens last van gehad, behalve dan dat je wat sneller buiten adem bent met het naar de bus lopen.
Ik hoor graag jullie ervaringen en hoelang jullie hebben geaclimatiseerd op deze hoogte op de trail goed uit te lopen.
Groetjes Liza
Hola Liza,
Als je maar kort de tijd hebt is de Inca Jungle Trail precies de enige trek naar Machu Picchu die je kunt doen! De eerste dag kom je wel hoog, maar dan daal je daarna af per fiets wat heel eenvoudig is. Het lopen komt daarna maar dan ben je al afgedaald tot onder de 2000 meter waar je totaal geen last hebt van de hoogte. En ook Machu Picchu zelf ligt niet zo hoog, dus geen probleem!
GrDonny
Proyecto Peru