In december ga ik samen met een vriendin 26 dagen naar Azie. We hebben de tickets al geboekt. We vliegen op 3 december naar Hanoi (Vietnam) en vliegen op 29 december weer naar huis vanuit bangkok.
We hebben beide wel wat reis ervaring (denk aan groepsreizen of reizen binnen Europa) maar we zijn beide nog nooit in Azie geweest en we hebben beide nog nooit zonder organisatie rondgereist. Nu hoop ik dat er hier mensen zijn die ons kunnen helpen met goede tips enz.
We starten dus in Hanoi. Ik denk dat we hier een 2 of 3 nachten willen verblijven, is dit voldoende voor Hanoi? Daarna willen we in Vietnam nog naar Halong Bay en Sapa. Het zuiden willen we waarschijnlijk ivm de tijd overslaan. welke dingen/plaatsen raden jullie voor noord/midden Vietnam nog meer aan?
We willen ong. 2 weken blijven in Vietnam en daarna een vlucht boeken naar Thailand. Ik heb al gelezen dat je het best daar ter plekke een vlucht kan boeken, dus dat gaan we doen.
Waarschijnlijk komen we dan aan in Bangkok.
Voor Thailand hebben we qua plaatsen waar we willen verblijven nog niet echt een plan. We hebben maar 11 dagen voor Thailand. We willen in die tijd graag een dagje fietsen, naar de jungle, tempels zien en we willen kerst vieren op een prachtig strandje. Aangezien we niet heel veel tijd hebben, vroeg ik me af of jullie nog tips hebben voor een goede route. Ook overige tips van dingen die we niet mogen missen zijn erg welkom.
Mochten jullie nog andere tips hebben (denk aan: vervoer, hotels, hostels enz…) over Vietnam en /of Thailand, dan horen we die ook graag. aangezien we dus niet heel veel ervaring hebben…
Sorry, dat had ik er niet bijgezet. Ik ga of met mijn tas op wieltjes of met de rugzak en mijn reisgenoot gaat met de rugzak. Ik denk dat ik wel een rugzak ga kopen, dat schijnt toch makkelijker te zijn. Al staat me dat ergens ook wel weer tegen, omdat ik een slechte rug heb, klein en licht ben, omdat ik ook een rugzak nodig heb voor mijn spiegelreflexcamera enz. en omdat ik vorig jaar nog een dure tas op wieltjes heb gekocht… Ben nog in twijfel dus…
Mijn budget voor 26 dagen is ong. 1000 euro (excl. ticket), is dit voldoende of word het dan wel erg low-budget. We hoeven niet heel veel luxe te hebben, maar we willen wel een beetje fatsoenlijk kunnen slapen en het moet natuurlijk wel schoon zijn (de hotels dan)
Ook vinden we het niet erg om nachttreinen te nemen, maar dit niet nachten achter alkaar.
We zijn trouwens 26 en 28 jaar. We zoeken natuur, cultuur, actieve dingen, maar ook rust. Ook vinden we het leuk om andere reizigers tegen te komen (dat zal heus wel gebeuren of we willen of niet ;-)) en om s’avonds af en toe ergens lekker een drankje te kunnen drinken.
Voor Vietnam kan ik je (nog) niet helpen, maar in Thailand kan je met 1000 pp wel toekomen. Je zal wel echt low-budget moeten reizen dan. Guesthouses zijn dan volgens mij een betere optie, vooral als deze een dorm-room hebben (grote slaapzaal). Bangkok is sowieso duurder dan de rest van Thailand.
Eten kan je dan bv. het beste aan de straatstalletjes doen, dan eet je voor ± één euro. Voor éénvoudige restaurantjes moet je rekenen op 2-5 eur.
Als je op 11 dagen zowel Bangkok, jungle en strand wil doen zal je volgens mij in tijdsgebrek komen. Een ideetje misschien: op Koh Chang heb je mooie stranden en het midden van het eiland is nog grotendeels jungle. En je bent er in 6 eur vanuit Bkk.
Persoonlijk zou ik wel iets meer dan 1000 eur meenemen, zeker als je 's avonds regelmatig eens een drankje wil en een stapje in de wereld wil zetten…
Voorbeeld van een heel leuke Guesthouse waar je een eenvoudige, propere en gezellige kamer voor twee met fan kan krijgen voor 500 Bht in Bkk: Shanti Lodge, Guest House in Bangkok | Shanti Lodge
Wij zaten hier vorig jaar en keren dit jaar zeker terug! Niet ver van de touristische Kao San Road en toch een heel stuk rustiger, in een nog authentieke wijk van Bangkok: Si Sou Thewet.
Tegenwoordig duurt het slechts 3,5 tot 4 uur om van Bkk naar Koh Chang te reizen. Gloednieuwe minibusjes brengen je vanaf het Victory Monument tot aan de ferry die je naar het eiland brengt.
Prijs per persoon 300 THB
Zoals Jelle al zei, heeft Koh Chang een schitterende natuur, prachtige stranden en toch wel wat activiteiten en uitgaansmogelijkheden die er voor zorgen dat je je hier niet zal vervelen.
11dagen is niet veel maar ik zou zeggen: 3dagen Kanchanaburi,1 dag Ayutthaya+1 dag Lopburi daarna via Bkk richting Koh Chang of Koh Samet*(wat dichter aan huis*)4dagen vertoefen in het paradijselijke Koh Chan.
Dan heb je nog 2 dagen over om eventueel iets te zien van Bangkok stad(chatuchak market,fietstochtje en tempels zoals Wat po en Wat aroun bezichtigen)
Bedankt voor jullie tips. Daar heb ik wat aan!
Er valt nog wel iets te schuiven qua dagen en ik weet dat de tijd wat kort is, om veel te kunnen zien. Ook qua geld is er wat aan te passen hoor, die 1000 euro was meer wat ik verwachte uit te geven.
Ik weet niet of ik 2 keer hetzelfde topic mag plaatsen, maar ik zet dit berich ook nog in het Vietnam forum neer.
Ik ga jullie tips even uitzoeken en nogmaals bedankt!