Hallo H,
Helemaal met Anne-Jitske eens; verliefd worden op het land is geen enkel probleem.
Is mij ook overkomen en krijg er geen genoeg van ( ga nu voor de 14e keer terug ).
Omdat je aangaf stellig te zijn om in het noorden te verblijven zou ik Tam Coc aan je lijstje willen toevoegen. Is wel super touristisch en daarom ook wel weer leuk. De omgeving wordt ook het Halong Bay op het land genoemd.
Voor 12 a 14 dagen alleen in het noorden kom ik tot het volgende
3 dagen Hanoi ( aankomstdag, tourdag, zelfverkenningsdag )
3 dagen Sapa
2 dagen Halong Bay ( mits je een overnachting wilt )
2 dagen Tam Coc / Ninh Binh )
Zou je misschien ook nog het natuurreservaat Cuc Phuong aan kunnen plakken voor 2 dagen.
Dan kom je uit op de 12 dagen, misschien nog ergens een verlenging naar 14 dagen.
Anne-Jitske vermelde reeds dat het fris kan zijn in het noorden ( kan meevallen want was in 2007 in Halong Bay en Tam Coc en Hanoi en was toen gewoon 28 graden overdag, 20 's-avonds ) is misschien doorvliegen naar bijv Dalat een optie.
Dalat kan ook fris zijn in december maar verder in die streek is het heerlijk warm.
Dus dan bijv.
Dalat, Mui Nee ( strand, is altijd lekker na de kou in NL en misschien Dalat ), Saigon en via de Mekong naar Cambodja en dan verder naar Thailand.
Bezoek je noorden in en andere periode.
De optie van Traunuoc kan ook, maar volgens mij kost dit teveel reisdagen of je moet vliegen of alles per nachtbus / trein doen. Hanoi naar Saigon is ruim 2200 km en dat met 60 gemiddeld. Reken daar de stops er bovenop.
Met €50, ga er van uit pp dus €100 voor beiden, is meer dan voldoende.
Wij maken dit met zijn tweeën per dag niet op. En dan gaan we elke avond stappen, uit eten, lunchen, souveniers, soms ook nog tours, taxis, massages enz. Wel is het hotel al van tevoren geboekt.
Is €50 voor beide dan wordt het toch wat krap als je wilt touren, hotels en eten en drinken en excursies.
Tips
Pas wel op voor "Bia Hoi ", dit is goedkoop bier maar is eigenlijk gewoon zelf gebrouwd bier en zonder enkele hygiënische controle. Neem dan 333 ( ba ba ba ), een van de goedkoopste gebottelde bieren in Viet Nam.
gr
Ton