12-14 Dagen Vietnam

Beste reizigers,

In december ga ik samen met een vriendin naar Azie. We vliegen heen naar Hanoi en terug vanaf Bangkok in totaal blijven we 28 dagen. We willen ong. 12-14 dagen in Vietnam blijven. Nu weten we dat dat niet lang is en we hebben al besloten om alleen het noorden en midden van Vietnam te bezoeken. De volgende plekken staan al op ons verlanglijstje: Hanoi, Sapa en Halong Bay.
Wat mogen we nog meer echt niet missen??
Hoeveel geld zal ik ong. per dag kwijt zijn, kom ik met 50 euro per dag incl. slapen uit of word het dan te low-budget?
En hebben jullie verder nog (practische?) tips voor Vietnam?

Het is voor ons beide de eerste keer Azie en de eerste keer zonder organisatie rondreizen/ backpacken, dus we hebben nog niet heel veel ervaring en we staat zoveel info op internet dat ik het gewoon niet meer weet haha. Alle tips zijn dus welkom!

Ik heb zo het gevoel dat ik helemaal verliefd ga worden op Azie en dan vooral op Vietnam, daar wil ik al jaren heen!

Alvast heel erg bedankt!!

Volgens mij wordt het verliefd worden op Vietnam geen probleem. Mij is het in ieder geval gelukt :wink:

Als jullie ook het midden van Vietnam aan gaan doen, raad ik aan om naar Hoi An te gaan. Zo’n sfeervol stadje! Hier kun je ook goedkoop kleding op maat laten maken. Hier zijn diverse winkeltjes voor. Hue kun je bezoeken om een DMZ-tour te doen. Ik vond het heel interessant en indrukwekkend om het Vietnamese verhaal over de oorlog met de VS te ‘ervaren’. Ook is de oude stad van Hue een mooie bezienswaardigheid.

Ik denk dat je met 50 euro per dag wel uit kunt zijn. Vele hotelletjes of guesthouses zijn zo’n 8 tot 15 dollar per nacht voor twee personen. Je hebt dan wel low-budget overnachtingen, maar er zitten wel goede hotels voor die prijs bij. Bijvoorbeeld het Ocean Star Hotel of het Stars Hotel in Hanoi. Eten kun je soms al voor 1 dollar p.p. En dan heb je daarnaast nog geld over voor een tour en reizen. Het ligt er natuurlijk aan hoe je je verplaatst en wat voor tours je gaat doen. De ene dag zul je meer kwijt zijn dan de andere. Een dagje rondlopen in Hanoi zal minder kosten dan een tour naar Halong Bay (het is wel aan te raden om een tour te boeken, omdat je daarmee over het water met allemaal prachtige rotsen gaat varen). Wat betreft vervoer raad ik een Open Bus Ticket aan. Je kunt van tevoren al een volledig ticket halen met vervoerbewijzen voor de plaatsen waar je naartoe wilt of per plek een los ticket halen.

Verder kan het in Sapa in december behoorlijk koud zijn (temp kan 0 graden worden). Neem dus een paar extra kleren mee of werk bijvoorbeeld met laagjes.

Tot zover. Als er nog tips te binnen schieten, zal ik deze nog vermelden en je kunt altijd al je vragen hier kwijt!

Groetjes, Anne

1 like

Hi,

Met 50 euro pp moet het makkelijk kunnen in Vn. De grote post is natuurlijk de tour en afhankelijk hoe je wilt vervoeren.
Open bus de de beste optie zoals Ann zei en je heb veel meer vrijheid.
December is een drukker maand, zeker tegen de kerst. In het noorden is het vrij koud, het zuiden tegenover is het heerlijk weer.
Persoonlijk zal ik in die periode het noorden alleen sapa of ha Long bay doen. Dan Hoi An/Hue, dan Saigon, mekong delta met de boor naar Siemrep dan BKK.
Dus:

1- hanoi aankomst
2- hanoi
3-4-5 Sapa
6- Hue
7- Hue
8-9-10 Hoi An
11- Saigon
12- Saigon
13- mekongdelta
14-mekongdelta - Pnhom Penh - siem reap - BKK

Mvgs

1 like

Hallo H,

Helemaal met Anne-Jitske eens; verliefd worden op het land is geen enkel probleem.
Is mij ook overkomen en krijg er geen genoeg van ( ga nu voor de 14e keer terug ).

Omdat je aangaf stellig te zijn om in het noorden te verblijven zou ik Tam Coc aan je lijstje willen toevoegen. Is wel super touristisch en daarom ook wel weer leuk. De omgeving wordt ook het Halong Bay op het land genoemd.

Voor 12 a 14 dagen alleen in het noorden kom ik tot het volgende

3 dagen Hanoi ( aankomstdag, tourdag, zelfverkenningsdag )
3 dagen Sapa
2 dagen Halong Bay ( mits je een overnachting wilt )
2 dagen Tam Coc / Ninh Binh )

Zou je misschien ook nog het natuurreservaat Cuc Phuong aan kunnen plakken voor 2 dagen.

Dan kom je uit op de 12 dagen, misschien nog ergens een verlenging naar 14 dagen.

Anne-Jitske vermelde reeds dat het fris kan zijn in het noorden ( kan meevallen want was in 2007 in Halong Bay en Tam Coc en Hanoi en was toen gewoon 28 graden overdag, 20 's-avonds ) is misschien doorvliegen naar bijv Dalat een optie.

Dalat kan ook fris zijn in december maar verder in die streek is het heerlijk warm.

Dus dan bijv.
Dalat, Mui Nee ( strand, is altijd lekker na de kou in NL en misschien Dalat ), Saigon en via de Mekong naar Cambodja en dan verder naar Thailand.

Bezoek je noorden in en andere periode.

De optie van Traunuoc kan ook, maar volgens mij kost dit teveel reisdagen of je moet vliegen of alles per nachtbus / trein doen. Hanoi naar Saigon is ruim 2200 km en dat met 60 gemiddeld. Reken daar de stops er bovenop.

Met €50, ga er van uit pp dus €100 voor beiden, is meer dan voldoende.
Wij maken dit met zijn tweeën per dag niet op. En dan gaan we elke avond stappen, uit eten, lunchen, souveniers, soms ook nog tours, taxis, massages enz. Wel is het hotel al van tevoren geboekt.

Is €50 voor beide dan wordt het toch wat krap als je wilt touren, hotels en eten en drinken en excursies.

Tips
Pas wel op voor "Bia Hoi ", dit is goedkoop bier maar is eigenlijk gewoon zelf gebrouwd bier en zonder enkele hygiënische controle. Neem dan 333 ( ba ba ba ), een van de goedkoopste gebottelde bieren in Viet Nam.

gr
Ton

1 like

Hartstikke bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties! Ik ga dit even uitzoeken en voorleggen aan mijn reisgenoot. Ik weet zeker dat we hier wat aan gaan hebben!

Zodra ik meer weet qua route enzo dan laat ik het wel weten.
Nogmaals bedankt!

Graag gedaan! :chin: