Ik heb vrij last minute besloten om op reis te gaan naar Japan. Ik heb mijn route uitgestippeld en krijg daar graag advies op! Ik heb nu het volgende gepland:
09/07: Fukuoka (aankomst)
10/07: Fukuoka
11/07: Fukuoka - Nagasaki
12/07: Nagasaki
13/07: Nagasaki (dagtrip naar Unzen, heeft iemand hier ervaring mee?)
14/07: Nagasaki - Kumamoto
15/07: Kumamoto (is Kumamoto de moeite waard?)
16/07: Kumamoto - Hiroshima
17/07: Hiroshima (dagtrip naar Miyajima)
18/07: Hiroshima - Okayama (of Kurashiki, ik wil de volgende dag fietsen op de Kibi vlakte)
19/07: Okayama (fietsen op de Kibivlakte)
20/07: Okayama - Koya-san
21/07: Koya-san - Kyoto
22/07: Kyoto
23/07: Kyoto (dagtrip naar Nara)
24/07: Kyoto (Arashiyama)
25/07: Kyoto (dagtrip naar Osaka voor Tenjin Festival?)
26/07: Kyoto
27/07: Kyoto - Takayama
28/07: Takayama
29/07: Takayama - Tokyo
30/07: Tokyo (dagtrip naar Kamakura)
31/07: Tokyo (dagtrip naar Nikko)
01/08: Tokyo
02/08: Tokyo
03/08: Tokyo - Amsterdam
Waar ik nog over twijfel:
Heeft iemand advies over Okayama of Kurshiki? Ik wil vanuit daar graag de route over de Kibivlakte fietsen.
Koya-san: het lijkt op Hyperdia best een lange reis. Is het de moeite waard of zal ik in plaats daarvan naar Osaka gaan of direct naar Kyoto zodat ik bijvoorbeeld een dag eerder naar Takayama kan?
Als ik de treinroutes invul op HyperDia weet ik niet goed hoe ik dan zien of alles met de Japan Rail Pass kan? Hoe zie ik dat? Ik heb in ieder geval een JRP voor 3 weken nodig denk ik?
Ik begrijp dat dit je eerste bezoek aan Japan zal zijn? Of was je al eens eerder geweest?
Maar over het geheel lijkt het me een prima route waarbij je veel van het land te zien krijgt. Kumamoto vond ik zeker de moeite waard, het kasteel is een van de imposantere van Japan, al is en blijft het uiteraard wel een betonnen reconstructie. Ook is er een mooie landschapstuin. Tijdens mijn eerste reis ben ik in Kurashiki geweest van waaruit de groep die fietstocht heeft gedaan, ik ben toen echter niet mee geweest. Het stadje zelf is overigens ook best leuk, maar in een dagje heb je het wel gezien. Voor de andere gevraagde bestemmingen moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven, daar ben ik nog niet geweest.
Wat betreft Hyperdia, groene treinen en shinkansen zijn JR, de paarse treinen zijn private lijnen. Op een enkele uitzondering na kan je dit ook voor de JRP aanhouden. Er zijn echter een paar trajecten (maar volgens mij niet op je route) waar de JR-treinen over andere spoorlijnen gaan, daar moet je dan soms een toeslag voor betalen. Wat betreft de JRP, het zou nog een optie kunnen zijn om voor Kyushu een losse Northern Kyushu Railpass te nemen en dan daarnaast een 14-daagse reguliere JRP. Heel veel zal dat echter niet schelen.
Overigens is er van 1 t/m 15 juli in Fukuoka het Hakata Gion Yamakase Matsuri, het zwaartepunt hiervan ligt echter op de laatste paar dagen vanaf de 10e. Wellicht is het een optie om wat te schuiven in je route zodat je die dagen in Fukuoka kan zijn?
In Kyoto is gedurende vrijwel de hele maand het Gion Matsuri, met op de 17e de grootste optocht, maar op de 24e wanneer je dus in de stad bent is er een kleinere optocht.
Het is inderdaad de eerste keer dat ik naar Japan ga! Dank voor je tips over het festival. Ik ga kijken of ik kan schuiven in de dagen zodat ik op 15 juli in Fukuoka kan zijn. Ik denk dat Kumamoto misschien ook als een dagtrip te doen is vanuit Fukuoka. Ik ga weer een puzzelen!
En vond de rest van je groep de fietstocht wel de moeite waard?
Wij hebben wel de Kibi vlakte gefiets een paar jaar geleden.
De route staat goed aangegeven.
Wij zaten in Okayama en hebben de fietsen gehuurd bij een klein verhuur-bedrijfje in Bizen Ichinomiya en vandaar de vlakte overgefiets naar Sojo.
Daar hebben we de fiets weer ingeleverd en met de trein terug gegaan naar Okayama.
Best een leuke tocht over vlak terrein met veel leuke plekjes.
Het was toen wel erg warm en een felle zon, zodat je wel op moet passen dat je niet verbrand.
Ongeveer tegenover de Kokubunji tempel zit een restaurantje aan de hoofdweg waar je lekker kunt eten.
Veel locals daar die proberen een praatje met je te maken.
Wij vonden het wel de moeite waard.
In Takayama kun je overigens ook lekker fietsen.
Als je daar het openluchtmuseum wilt bezoeken moet je wat meer conditie hebben omdat de weg er naar toe behoorlijk oploopt.
Met de fiets is dat vrij zwaar, dan kun je nog beter lopen, maar dan is het nog een behoorlijk eind.
Het voordeel is dat je op de terugweg vrijwel constant je voeten stil kunt houden op de trappers.
Het gaat dan vanzelf.
De ochtendmarkt en de oude huizen in een deel van Takayama is ook leuk om te bezoeken.
Ik ben naar Unzen geweest met de auto. Je kunt er dolfijnen kijken per boot. De bootjes lieten wel overal smerige olievlekken achter en ze raaasden telkens naar de dolfijnen toe wanneer ze ergens te zien waren. De dolfijnen leken dit niet prettig te vinden. Het is wel al 10 jaar geleden, misschien dat het er nu anders aan toe gaat. Verder een fijne dag gehad, de begraven huizen en Unzen waren zeker de moeite waard.
Ik vond Koyasan werkelijk prachtig. Mystieke sfeer! Je kunt er verschillende mooie ochtend en avond ceremonies bijwonen. Ik vond het zeker de reis waard. Ik ben er 2 volledige dagen gebleven (3 nachten). 1 dag veel tempels en ceremonies, dag 2 een hike (women’s trail) en aansluitend nog wat tempels en een Yoga les. Zeker een aanrader, de begraafplaats is zeer indrukwekkend en mystiek.