23 Dagen West Amerika

Hey!

Vanaf 13 juni tot en met 5 juli ga ik samen met een vriend rondrijden in West Amerika. We komen aan en vertrekken weer uit Vegas, met als waardige afsluiter: een dagje NYC (ondanks een nacht overslaan ivm de vlucht blijft het een mooie afsluiter!). De planning die we ongeveer in gedachte hebben is de volgende:

- 13/6 ’s Avonds aankomt in Las Vegas
[FONT=Verdana]- 14/6 ’s Morgens ontbijten bij de Man vs. Food aanrader Hash house A-Go-Go [/FONT]Auto ophalen en via Death Valley de dag eindigen in Bishop / Mammoth Lake

- 15/6 Yosemite NP
- 16/6 Yosem**ite NP en in de middag een bezoek brengen aan familie in Oakhurst

- 17/6 San Francisco
- 18/6 San Francisco (Alcatraz tickets staan al op papier)

*- 19/6 Stukje rijden op de Big Sur om dan richting Sequoia NP / Kings Canyon NP te rijden (is Monterey de moeite om een stuk door te rijden via Highway 1?) *

- 20/6 Los Angeles
- 21/6 Los Angeles (Universal Studio’s, iemand een idee welke filmsets je kunt bezoek tijdens de VIP Experience, want via Google kom ik niet verder dan Psycho, War of the Worlds, Back to the Future waardoor ik het niet echt een must vind)

- 22/6 San Diego (Wild Park)
- 23/6 San Diego (Zoo)

- 24/6 Tijuana (aanrader?)

- 25/6 Via Blythe naar Flagstaff

- 26/6 Grand Canyon NP
- 27/6 Grand Canyon NP

- 28/6 Monument Valley

- 29/6 Mesa Verde NP (is dit niet té ver rijden?) of Arches NP (anders dit een dag later)

- 30/6 Bryce Canyon NP

- 1/7 Zion NP
- 2/7 Zion NP

- 3/7 Las Vegas
- 4/7 Las Vegas
- 5/7 Las Vegas

Is er misschien nog iets wat we moeten zien en nu zouden missen, waar we een dag van de laatste 3 dagen Vegas mee kunnen inruilen? Hebben jullie nog aanmerkingen op het bovenstaande reisschema? Ik hoor graag van jullie!

P.S. nu ik het hier zo als voorbeeld zie staan ziet het een stuk onoverzichtelijker uit als toen ik het in word had geschreven… excuses :chin:

Arches inderdaad in een aparte dag doen, ik zou dan een dagje van Las Vegas aan het einde afsnoepen.

Monterey… Tsja… Het is gewoon een leuk dorpje, groepje zeeleeuwen in het wild (in de haven), even wat bakken op het strand, wellicht een duik in de oceaan (de Pacific is koud!) Aan de andere kant: wellicht niet waard om heel moeilijk voor te doen. Als je een stukje kustroute kan rijden, zeker doen! Erg mooi (mogelijk dolfijnen spotten).

Wellicht Tijuana overslaan, want het is uit de route en de grenscontrole schijnt lang te duren. Volgens mij zal Yeehaw hier nog wel wat over kunnen vertellen.

Universal Studios:
De VIP experience is dat je inderdaad even op een set kan kijken. Geen idee hoe lang en onder welke omstandigheden. Ik zou me er niet te veel van voorstellen. Via http://www.universalpictures.com/ (werkt niet lekker in FireFox heb ik gemerkt) kun je onder ‘Future Releases’ zien waaraan ze nog werken. Wellicht dat je één van die sets krijgt te zien.

Met de studio tour, krijg je ook een hoop te zien: met een straattreintje rijd je over het studioterrein. De meeste studio’s zijn grote gebouwen, waar aan de buitenkant niets aan te zien valt. Ook hebben ze een heleboel sets buiten, zoals voor iedere bouwstijl en tijd een wijk (New York, middeleeuws, Europees, doorsnee American suburb, etc.) regelmatig weetjes als “we kennen natuurlijk allemaal deze set van de film…” tussendoor ook een aantal attracties met demo’s waar je doorheen rijdt, zoals Jurassic Park, The Mummy, King Kong, etc… Ook de woonwijk met het neergestorte vliegtuig uit War Of The Worlds is intact gelaten. Begin met deze tour zodra je binnenkomt, je kunt praktisch meteen instappen (later op de dag wachtrijen waar je gek van wordt).

1 like

Misschien een dagje extra San Franciscoof Yosemite inbouwen. Beiden zijn allebei echt de moeite waard om wat langer in te verblijven. Zeker San Francisco verdient nog wel een dag extra. Las Vegasis erg cool, maar naar 2 dagen heb je er ook wel genoeg van gezien om een goede indruk te krijgen.

Veel plezier!!

1 like

Je bent heel wat van plan Marlon maar je onderschat de afstanden. Het is bv nauwelijks te doen om van SF naar Big Sur te gaan en dan naar Sequoia-Kings Canyon. In Yosemite kan je ook grote bomen zien, zeker als je naar Oakhurst gaat.
En vast dit: Houd rekening met wegwerkzaamheden in Zion:

Misschien is dit een idee:
6/13: Aankomst Vegas
6/14: Het wordt een hele rit als je via DV naar Bishop wil en dan eerst nog de auto ophalen etc. Je zal weinig tijd voor het prachtige DV hebben helaas.
6/15: Van Bishop naar Yosemite via Tioga Pass. Houd er rekening mee dat er een kans bestaat dat Tioga Pass nog dicht is half juni. Zwaar sneeuwjaar. Indien gesloten kan je het best in Lone Pine gaan logeren en dan de volgende dag naar Sequoia NP via de zuidelijke sierras (via Bakersfield)en dan naar Yosemite.
6/16: Yosemite en naar familie…
6/17: Oakhurst naar San Francisco. Dat is al gauw 4 uur rijden dus je tijd voor SF zal beperkt zijn.
6/18: SF
6/19: San Francisco naar Cambria via Monterey Big Sur etc. Vergeet Sequoia NP. je zal al een dag nodig hebben tussen SF en Cambria met alle stops.
6/20: Cambria-Los Angeles.
6/21: Universal. Zijn we 20 jaar geleden geweest. het eerste en laatste amusement park dat we ooit in de USA hebben bezocht. Was wel imposant hoor maar hoe het nu is weet ik echt niet.
San Diego: Tja, je zal keuzes moeten maken. Of SD overslaan en langer in de NP’s blijven of nog een stad bezoeken. SD is prachtig, daar niet van maar ook een beetje “aangeharkt” Voor Tijuana: vergeet dat maar met die drugwars en helemaal nooit met de huurauto gaan. Mexico is prachtig maar niet in de grenssteden. Verhuurbedrijven staan inmiddels zelden meer toe om Mexico binnen te rijden en als ze het wel toestaan betaal je een hoge extra verzekering en niet alleen voor het dagje Mex maar voor de gehele huurperiode. Niet doen.
6/25: SD naar GC. Je komt dan helemaal niet in Flagstaff maar gaat naar south rim via Williams en via Blythe is ook al een omweg. Het snelste is via I15 en I40 via Barstow en Kingman. Met deze rit ben je al 9 uur onderweg.
6/26,27: 3 nachten Grand Canyon is erg veel. Vaak heb je al aan een nacht genoeg, maximaal 2.
6/28: South rim naar Monument Valley Tribal Park is 3.5 uur rijden Langer met de stops.
6/29: Mesa verde NP. Dit mooie park is helemaal de andere kant op. Naar Mesa Verde van MV is het al 3 uur rijden en voor het park heb je al snel een halve dag nodig. Ik wil je nergens vandaan houden maar ik zou serieus overwegen om Mesa verde en de omgeving van Moab voor een andere reis te bewaren In Moab is zo veel te zien en te doen dat je hier al snel 2 volle dagen voor nodig hebt. Plus de reis er naar toe.
Niet getreurd, er is nog genoeg moois te zien:
6/29: Monumet Valley-Page (Antelope Canyon. Horseshoe bend etc etc.)
6/30: Page-Bryce
7/1: Bryce-Zion
7/2: Zion
naar Las Vegas.
Ik zou dus: Langer nemen tussen Las Vegas, Yosemite en in SF. Ook langer nemen tussen San Diego en GC. Mesa verde en Arches etc. overslaan.
Zorg dat je reserveringen hebt voor de NP’s Zal waarschijnlijk al te laat zijn voor Yosemite en GC.
Yeehaw

1 like

Ik dank jullie alle 3 voor de info. Yeehaw, hetgeen je hebt geschreven is erg nuttig (en hiermee wil ik absoluut niet LovesStedenTrips en JurjenB te kort doen;)). Mesa Verde en Arches zijn inderdaad te ver uit de richting en dan zouden we andere plaatsen te kort doen. De setting die jij hebt beschreven klinkt goed (haalbaar).

Denk dat de keuze om Sequoia te laten vallen toch maar gemaakt moet worden, willen we het ons zelf niet te lastig maken. Over de Horseshoe bend had ik nog niks gelezen, maar nu ik het heb gezien op Wiki is het zeer zeker een bezoek waard.

Ook zijn we van plan om een bezoek te plannen aan het Walnut Canyon NP om toch een soort van Mesa Verde te bezoeken. Als jullie nog tips hebben of bezienswaardigheden die niet mogen worden gemist tijdens deze route hoor ik het graag!

Walnut Canyon NM is een pronkjuweeltje en zeker een bezoek waard maar ligt wel iets uit de richting (vlak ten oosten van Flag). Een ander National Monument in de buurt is Wupatki. Als je zowel Walnut als Wupatki bezoekt kan je ook nog Sunset Crater Volcano NM toevoegen en de mooie uitzichten over Painted Desert tussen Sunset Crater en Wupatki. Als dit allemaal te ver om dan is er ook nog Tusayan Ruins bij Desert View aan de east rim drive en tenslotte heb je nog Navajo NM op weg naar Monument Valley. Walnut en Wupatki zouden mijn voorkeur hebben. Wupatki is gemakkelijk te bezoeken. In Walnut moet je naar beneden alhoewel je met een verrekijker (niet vergeten mee te nemen!) van de rim de ruins ook kan zien.
Yeehaw

Wederom bedankt voor de tips. Sunset Crater Volcano NM en Wupatki zullen zeker worden aangedaan tijdens onze trip in Arizona! Mooi dat we nu wederom plekken te weten zijn gekomen waar we voorheen nog niet van hadden gehoord. Mocht je nog meer aanraders hebben voor Californië verneem ik die ook graag. Misschien nog wat leuke tips voor in LA / San Fransisco, buiten de gangbare plaatsen zoals Alcatraz en China Town.

Monterrey gaan we hoogstwaarschijnlijk ook opnemen in de planning daar ik zojuist nog een blog heb gelezen van mensen die daar zijn geweest en de foto’s mij erg aanspraken.

Nog een dikke 3 weken en het is zo ver; South West America!

Marlon

Death Valley is een van onze favoriete NP’s Het zal er heet zijn maar er is erg veel te zien en te doen. Tussen SF zou ik idd Monterey bezoeken (het plaatselijke aquarium is echt de moeite waard) en ook Point Lobos SR en Big Sur niet overslaan. En dan heb je nog Hearst Castle bij San Simeon.
Ik kan natuurlijk nog een lange lijst geven maar ik ben bang dat je daar allemaal geen tijd voor hebt. Als je " quirky" dingen onderweg wil zien probeer dan eens www.roadsideamerica.com