2010 "Rond"-reis West en Zuidelijke Staten

Hallo,

ik vraag ook maar om tips.Ben al enkele keren naar USA geweest maar telkens vanuit Detroit begonnen met “trekken”.
Volgend jaar wil ik vanuit Houston beginnen.
Echter heb ik gelezen, dat in de periode dat ik wil gaan, eind Mei 2010, het orkaanseizoen begint.
Hoe kan ik dit het beste mijden?
Ik heb de bestemming VINITA in Oklahoma.
Ik reis, tot nu toe, alleen met een te huren auto.
Ik dacht zelf aan Houston,New Mexico, Arizona, Utah, Colorado, Kansas, Oklahoma, Texas.
Ik wil ongeveer 4 weken de tijd hiervoor nemen.
Overigens heb ik als, uit de hand gelopen, hobby fotografie.
Elke tip/advies t.a.v de geplande reis en fotografie(spullen) is van harte welkom.
Alvast bedankt.
Frank

Je gaat niet naar de zuidelijke staten maar naar de westelijke en de midwest. Mei is geen hurricane seizoen, dat begint pas in augustus.
Mei is een prima tijd om de rondreis te maken en je kan het zo lang en kort maken als je wil bv Houston-San Antonio-El Paso-Las Cruces-Tucson-Grand Canyon-Zion-Bryce-Capitol Reef-Canyonlands-Arches-Mesa Verde-Santa Fe-Amarillo-OKC and Tulsa en dan terug naar Tx. Dit is geen trip voor 4 weken imo maar langer. Wat moet je in Vinita, had ik nog nooit van gehoord. Als je de NP’s wil bezoeken zou je er beter aan doen bv in Phoenix te beginnen.
Yeehaw

Sorry Yeehaw, ik wil je niet beledigen maar daar heb jij niets mee te maken wat ik in Vinita moet.Persoonlijke aangelegenheid.
Ik probeer 4 weken vakantie te pakken, dus zal het in 4 weken moeten…
Bedankt voor je reaktie…

Als je “bestemming VINITA” in je post schreeuwt kan je op een reisforum verwachten dat er gevraagd wordt wat daar te beleven is. Ik wens je een prettige reis toe.
Yeehaw

Beste man, ik schreeuw geen “Vinita”.Jij zegt dat je Vinita niet kent en je niet zou weten wat ik er moet gaan doen omdat JIJ het niet kent.
Ik denk dat er in USA wel meer dingen zijn die jij niet kent.Dat wil niet zeggen dat anderen daar dan niet naar toe moeten gaan.

In 2006 heb ik in 2 weken tijd 11 staten “doorkruist” en dik 4000 mijl gereden.Dus dat reisje wat ik nu voor ogen heb moet ook wel te doen zijn in 4 weken tijd.

Mvg Frank

By the w…
Ik denk dat ik bijna mijn rondje klaar heb…
Ga landen in Houston, daar pik ik mijn auto op.Vandaar ga ik een hoteletje pakken.Dag erna naar NASA.Dag erna op pad.
Ik dacht aan Houston-Corpus Christi-Laredo-Eagle Pass-Del Rio-Presidio-Ciudad Juarez-Tucson-Phoenix-Las Vegas( via Yuma, Blythe, Needles,Hoover Dam )-Cedar City-Grand Junction-Aspen-Denver-Junction City-Wichita-Tulsa-Vinita( lekkere wijn en Route 66 ).Daar een paar daagjes blijven en vandaar uit weer langzaam naar Houston afzakken.

Ik noem er bewust geen Dallas bij omdat daar iedereen naar toe gaat.
Las Vegas staat er wel bij maar dat is alleen vanwege de mooie neonverlichtingen die goed op de fotos staan.Waarschijnlijk rij ik er alleen maar door en zal er niet overnachten…

Bovendien ben ik niet zo’n museummens en zoek de massa niet op.
Is het ergens stervensdruk, dan rij ik door naar een plekje waar het lekker rustig is…

No hurry…no worry…

By the Mr Yeehaw…dit vond ik ergens geschreven.
Het zal wel niet waar zijn…

“De Verenigde Staten kennen twee tornadoseizoenen. De eerste valt in de maanden april en mei; het tweede, kleinere, seizoen in november”.

Bron: Weer en Klimaat van Amerika

Het gebruik van hoofdletters behalve in afkortingen, wordt op menig forum als schreeuwen beschouwd. En je had het over orkanen (hurricanes) en niet tornado’s. Ik ken alle wegen en plaatsen die je noemt, maar je zoekt het maar uit.
Yeehaw

Dank je.Erg aardig van je…:dag:

Yeehaw…je hebt 100% gelijk.Mijn excuses…orkanen komen volgens mij ook niet boven land voor…En die path waar ik langs moet heet:“Tornado Alley”.

Maar goed…misverstandje.
Mijn bestemming VINITA is bewust gekozen omdat ik er in 2006 een Nederlander heb leren kennen die een motel runt.Hij heeft een kamer aangeboden voor een paar nachten.Vinita ligt aan de Route 66 en heeft een goede wijnstreek.
Nou heb ik dus een verdere vraag…
Op mijn “traject” zijn verschillende bezienswaardigheden.Kan iemand mij vertellen waarom ik deze zou moeten zien en dus zeker niet zou moeten missen/overslaan?
Wat is er zo bijzonder aan?
Een berg is een berg…heb je er 1 gezien dan…
Bovendien hou ik niet van massatoerisme.Ergens waar veel mensen zijn, ga ik niet naar toe…Dan kom ik later wel terug…
Ik heb, hoop ik, 4 weken de tijd om bovenstaand reisje te doen en dus zal het in die tijd moeten.
Iemand anders nog tips, op- of aanmerkingen?

Vriendelijk bedankt.

Ok, bygones be bygones…
Je landt in Houston en wil dan naar Johnson Space Center. Zeker doen! En vergeet de tour niet, die brengt je naar “we have a problem Houston” en een vrijwilliger vertelt wat er allemaal in die controle kamer te doen was. Je ziet ook een enorme raket en de Spaceshuttle enen gazon waar de slachtoffers begraven zijn. Ze hebben allemaal een gedenkteken. Indrukwekkend. Zorg dat je een hotel vindt langs I45 ten ZO van Houston. Ik kan je er wel een aanraden: Best Western Nasa in Webster. Bij de receptie kan je kortingbonnen krijgen voor het Spacecenter en aan de overkant van de weg is een voortreffelijuke Italiaan. Ga vroeg naar het Spacecenter en neem meteen de toer. Die zijn nl erg populair. Je wordt rondgereden in open karretjes.
Dan wil je: CC-Laredo-Eagle Pass-Del Rio-Big Bend-Presidio. Niet in een dag, dat is te ver maar belangrijker is dat Laredo-Eagle Pass en Del Rio niet erg aantrekkelijk zijn en de route ook niet. je kan meer of meer langs de kust van Houston naar CC rijden en daar SS Lexington bekijken maar verder is er niet veel. De route is trouwens niet slecht en gaat door Wetlands voor een gedeelte. Bij CC is Port Aransas, een beetje ouderwetse badplaats. Wij hebben daar 2x een week gezeten voor het vstrandleven maar daar kom je niet voor denk ik.
Ik zou van Houston naar San Antonio reizen en daar een nacht verblijven SA is de mooiste stad van Tx naar mijn mening. Alamo, Riverwalk.
Van SA kan je via I10 maar dat is een saaie route behalve het eerste gedeelte door Hill Country. Wel snel met max80mph vanaf Junction (pas op voor bonnen hier).
Als je geen interstate wil rijden neem dan Us 90 via Uvalde naar del Rio. In Langtry is het Judge Roy Bean center. Onbekend maar mijn mousepad is daar vandaan. Het leven van Roy wordt ook beschreven in het uitstekende (en historisch juiste) Lucky Luck stripalbum De Rechter. Us90 is een aardige route naar Marathon en dan naar Big Bend. Een van de minst bezochte NP in de USA maar echt prachtig. De rit van Big Bend naar Presidio langs Rio Grande (Rio Bravo in Mexico) is een van de mooiste in Tx. Voorbij Lajitas is een oude movieset links van de weg langs de rivier. Na Presidio is een soort ghosttown: “Shafter”
Ik stop er even mee voor die PC alles weg vaagt…
Yeehaw

Gaan weer door…
We zaten in Shafter…Door naar Marfa met zijn beroemde “lights” Alleen 's avonds natuurlijk. Een kort bezoek aan het historisch Paysano hotel, dan naar Van Horn (niets daar maar wel zo’n 16 hotels) en naar El Paso. Grote stad met zo’n 800.000 inwoners en 80% Latin Americans. Als je langs de rivier rijdt zie je al die hekwerken en barbed wire om te voorkomen dat mensen uit Mexico de USA binnenkomen. Dat lijkt vreemd want eerder heb je al gezien dat Rio Grande niet moeilijk te crossen is. Er zijn echter geen wegen eerder en er zijn regelmatig controles door de politie (zal je wel merken, altijd beleefd blijven, je bent niet in Europa…).
Dan wil je naar Cuidad Juarez. NIET doen en zeker niet met een huurauto (alleen toegestaan als je een toeslag voor je gehele reis betaalt, niet alleen voor een bezoek aan Mexico). Drug related bende oorlogen zijn aan de orde van de dag langs de gehele Mexicaanse grens. Neem het risico niet.
Na El Paso naar Las Cruces en misschien naar Whtite Sands NM. Geen zand maar gips en heel speciaal. Zou je niet mogen missen. Dan Az in. Ik zou naar Bisbee rijden nu. Een erg leuke mijnstadje. Dan naar Tombstone (Ok Corral, beetje cheezy, maar Boothill Graveyard en speciaal Bird Cage theater zijn erg leuk. Na Tombstone misschien Kartchner Caverns maar zeker in Tucson naar Sonora Arizona Desert museum (geen museum), Mission San Xavier del Bac en naar Saguaro NP. Er zijn West en Oost. West ligt het dichtst bij Sonora Arizona en is wat ruwer. Die Saguaros zijn ook wat spectaculairder alhoewel ze het daar bij het VIC in oost niet mee eens zijn…
Dan wil je naar Las Vegas via Yuma, Blythe en Needles…Naar Yuma kan beter rechtstreeks vanaf Tucson en onderweg is Organ Pipe Cactus NM, schitterend, dat zeker maar met Yuma, Blythe en Needles noem je echt de minst interessante plaatsen op die je je maar kan bedenken en ook de route is niets bizonders. Zonde van de tijd imo. Rijd liever van Tucson naar Phoenix en dan naar Sedona (toeristisch maar wel spectaculair), dan naar Grand Canyon south rim (mag je echt niet missen) en dan naar Vegas via Hoover Dam. Op weg zou je tussen Seligman en Kingman nog over de oude route R66 kunnen rijden maar inmiddels is dat een gladde 65mph asphaltweg geworden. Een van de mooiste stukjes R66 is van Kingman naar Oatman via Sitgreaves pass (IR10). Dan naar Las Vegas. Neemt wel een hele dag met die omweg via Oatman erbij.
Ga zo verder.

We zijn in Las Vegas! Love it or hate it…en je wil nu naar Cedar City en ik denk via de interstates I15 en I70 naar Grand Junction. Wat je ook van plan ben neem de volgende route en zie maar hoe lang je in de NP’s blijft:
Las Vegas-Valley of Fire SP-Zion-ut9/us89/ut12 naar Bryce met een stop in Red Canyon. Ut12 is een van de mooiste routes in de USA www.scenicbyway12.com en mag je echt niet missen. Ut12 naar Torrey-Capitol Reef NP, ut24 via Hanksville met Goblin Valley SP and Little Wild Horse Canyon-Moab met Arches NP en Canyonlands NP-ut128 (ook prachtig) via Cisco naar I70 en naar GJ (Colorado NM). I70 tussen GJ en Denver over Vail Pass en Eisenhouwertunnel is een van de mooiste interstates. Je kan natuurlijk naar Aspen gaan, maar dat is een wintersport plaats en niet veel bizonders in ““mud season”” en er is zelfs een kans dat Indepence Pass nog gesloten is en dan moet je omrijden op weg naar Denver. Ik zou Aspen overslaan maar dat is alleen mijn mening misschien. Ten oosten van Denver begint de leegheid. Mijn idee zou zijn om eerst van Denver naar Colorado Springs te gaan, Pikes Peak op te rijden (en weer naar beneden natuurlijk, PP is op 14000 ft), Garden of the Gods te zien en dan klassieke us50 via Dodge City naar Witchita etc. Na Vinita kan je via Dallas of Texarkana naar Houston rijden. “East Texas Ramble”
Nou, dat is een hele reis. Wing it, zie waar je terecht komt en ik zou geen reserveringen maken alhoewel het dan moeilijk zal zijn om aan de rim in GC te logeren.
Happy planning
Yeehaw

Heel erg bedankt Yeehaw.Daar heb ik echt wat aan.
De route die ik had beschreven is erg globaal.Reserveringen doe ik nooit.Wanneer ik denk dat ik genoeg heb stop ik en zoek een motel.Volgende dag weer verder.
Verder ben ik vrachtwagenchauffeur, dus ipv van veel natuur zal ik misschien ook regelmatig bij een Truckstop stoppen om te genieten van de mooie US Trucks.
In 2006 heb ik in 2 weken tijd 11 staten doorkruist en veel gezien.Niet via de snelweg maar gewoon relaxed binnendoor.
Vertrokken in Sarnia,(via snelweg langs) Detroit,via Fort Wayne over Marion naar Indianapolis, via Terre Haute naar St Louis-Springfield-Joplin-Vinita.In Oklahoma een rondje Vinita-Bartlesville-Tulsa-Vinita gedaan.Vanuit Vinita naar Fort Smith en via Hugo naar Paris(Texas).Van Paris naar Texarkana-Hot Springs-Little Rock naar West Memphis.Even naar Graceland geweest en naar een Speedway en toen door naar Nashville.Via Bowling Green naar Louisville.Van Louisville naar Indianapolis en door naar Elkhardt-Benton Harbor-Holland-Muskegon-Grand Rapids-Flint-Port Huron.
Daar waar het interessant was ben ik wat langer gebleven, maar Holland Michigan is dat totaal niet.Verder was ik al 2 keer in Michigan geweest.
Komende reis is langer en ik zal dan ook niet bij elk plekje even lang stil ( blijven ) staan.Bovendien als ik krap bij tijd zit, maak ik rechtsomkeer en volg ik een andere ( kortere ) route naar Vinita.
Maar ik denk het wel te halen in 4 weken.Maar ook ik ben maar een mens en kan me natuurlijk vergissen.
Zoals ik al zei…hardstikke bedankt voor je reaktie en waardevolle info.
Mvg Frank

Over trucks gesproken. Je zou eens naar Australia moeten gaan. Daar heb je “Roadtrains” tot 53.5 meter lang met wel 4 aanhangers. Ze rijden allemaal 100 km p/u over tweebaans wegen, zijn voorzien van enorme bullbars en voorruitbescherming en stoppen nergens voor. Ze zijn niet allemaal 53 m lang, maar 35 meter is al imposant genoeg. Wij hebben heel wat keren een praatje gemaakt met de chauffeurs die we tegenkwamen bij de Roadhouses.

In de VS ben ik ook al een paar roadtrains tegengekomen wat dat betreft. UPS rijdt regelmatig met trekker + 3 opleggers.

http://www.jurjenbarel.nl/data/UPStruck.jpg

(Ergens tussen Reno en Twin Falls genomen.)

Ik heb in Frankrijk ook al het één en ander gezien qua roadtrains.
Als het circus zich verplaatst van de ene stad naar de andere bijvoorbeeld…
Ik zal er eens een foto van maken maar die mannen is alles geoorloofd.
Combinaties van een trekker met oplegger met daaraan een aanhanger, daaraan een caravan en daaraan weer een aanhanger zijn geen uitzonderingen.
Een paar dingen waarom ik niet naar Australië ga…
-lange vluchten
-groot land…lange vakantie( 6 weken )
-Links rijden

Bovendien, zoals je zegt, rijden die mannen keihard…snuiven ze af en toe wit poeder om wakker te blijven( gelezen in vakmagazines ) en bewegen een grote stofwolk wat funest is voor mijn camera…

Nee, geef mij maar USA ( of La France )

Beste frna, wat een super reis ga jij maken, ik ga zelf regelmatig naar Amerika, ook naar Oklahoma en zit dan ook in een klein dorp wat waarschijnlijk niet veel mensen kennen…niks mis mee… Wat jammer dat je niet naar Albuquerque gaat, dat vind ik een fijne stad en daar is een hele hoge berg (Sandy peak geloof ik) waar je met een (erg touristische) kabelbaan naar de top kan, maar eenmaal boven is het uitzicht fantastisch en wat een rust!! Ik zie dat je wil reizen via de Hoover dam, nou, succes daarmee… ik heb daar afgelopen zomer 4 uur stil gestaan voor een checkpoint. Geen idee of dat altijd daar is, ik hoorde iemand zeggen dat het wat te maken had met angst voor aanslagen, maar toen ik terug ging was het er ook nog dus houd daar rekening mee, voldoende water in de auto enz… verfrissings doekjes zijn ook een aanrader! Las Vegas vond ik helemaal niks… maar ja, iedereen is anders. Wel een tip: hotel Greek Isles in Vegas. Is in een zijstraat van de strip en super goedkoop en zeer netjes en schoon en goed te parkeren in een private parking er achter. Ben je ook al eens naar het memorial in Oklahoma City geweest? Ook indrukwekkend. In ieder geval een super vakantie toegewenst!!

Hoover Dam kan druk zijn, of helemaal niet. Laatste keer dat wij er waren was ergens in november en geen enkele vertraging. Eind 2010 zal de nieuwe brug open zijn (al een half jaar vertraagd). Sandy Peak, bijna goed :wink: Sandia peak. Inderdaad spectaculair en aan te bevelen maar wel weer een omweg via ABQ. Enkele prima museums in ABQ en Old Town is ook aardig maar verder niet zo veel in de stad zelf. Als je besluit die route te nemen zou ik zeker eerst Santa Fe bezoeken.
Yeehaw

Sandia Peak… dank je wel, mijn geheugen is blijkbaar niet meer zo best… Wij arriveerden in Vegas 3 juli van dit jaar, ook om 4th of July daar te vieren, wat trouwens best tegenviel. Die checkpoint zou te maken kunnen hebben met the 4th of July, maar dat weet ik niet zeker, in ieder geval zou ik er rekening mee houden, en die nieuwe brug dat lijkt me inderdaad nog lang te gaan duren… Old Town in Albuquerque vond ik wel wat hebben, lekker eten (alhoewel ik me afvraag of het mexicaans dat je daar eet echt traditioneel is??) Ik vind namelijk het mexicaans eten hier in een mex. rest. in Ned. lekkerder, veel meer gekruid, daar is het zo flauwtjes… Eten wij hier niet traditioneel of is het daar niet traditioneel en hier wel?? Geen idee… Bedankt voor je reactie! Oh, en frna, mocht je bang zijn dat je in zwaar weer terecht komt, houd je radio aan in de auto want in Amerika geven ze een alarm af via de auto radio als dit nodig is.