Mijn voornaamste suggestie is om eens naar een bibliotheek te gaan en een Lonely Planet South America door te bladeren, of een South America Handbook. Daarin staan alle antwoorden op je vragen. Ze suggereren ook logische routes voor bijvoorbeeld 2 weken, 3 weken, 4 weken, een half jaar etc; of voor cultuurliefhebbers, of juist regenwoud, etc.
Ook op de website van Lonely Planet onder Destinations kun je al een heleboel lezen over elk land: klimaat, kosten, de highlights etc. Dat kan je helpen kiezen.
En op internet stikt het van de reisverslagen / blogs / travel reports / travelogues van mensen die er al gereisd hebben, dus als je een beetje beter idee hebt van welke landen jou het meest trekken, kun je daar eens wat over gaan lezen en foto’s kijken, tips van die mensen lezen, zien welke route zij hebben gekozen.
Zie ook mijn handtekening voor gratis reistips.
In maart is het wel regentijd in bijvoorbeeld Peru en delen van Brazilië (van andere landen weet ik het niet uit mijn hoofd). Dat kan het reizen bemoeilijken. Maar ik heb wel twee keer in maart in Peru gereisd en dat ging op zich prima, alleen in sommige plaatsen wel veel regen, maar het is een groot land dus als je verder reist kan het weer een beetje ander klimaat zijn. Wel ben ik andere auto’s tegengekomen die vastgelopen waren in modderwegen.
Meer dan 1 land zou ik echt niet aanraden in die korte tijd, of je moet je beperken tot een klein stukje Peru en een klein stukje Bolivia. En eigenlijk zou je dan al beter kunnen gaan met een organisatie, als je zoveel wilt zien in korte tijd. Want als je het zelf regelt, lopen de dingen soms anders dan gepland en kan je strakke schema in de war lopen.
In Europa zou je toch ook niet ‘effe Frankrijk en Spanje doen’ in slechts drie weken? En dan heb je in Europa nog supersnelle treinen enzo… dat heb je daar veel minder. De bergen en jungles maken het reizen een stuk tijdrovender en lastiger.
Zelfs voor één land is 3 weken al niet zo heel veel hoor. Het is bijvoorbeeld genoeg om de highlights in zuidelijk Peru te zien, maar dan heb je heel het noorden en de jungle nog niet gehad (alhoewel een jungle tripje naar Tambopata er misschien nog wel bij past).
Voor veel landen geldt dat hun munteenheid niet in Nederland te koop is (bijv. Boliviaans en Peruaans geld), maar bijvoorbeeld Braziliaanse Reais kun je wel hier kopen. Maar veel handiger is om daar te pinnen. En wel voor noodgevallen zelf wat cash (euro’s of dollars) bij je hebben. En eventueel travellers cheques, al worden die telkens minder gebruikt.
Veel inlezen nog dus!
Cécile