Ik wil volgend jaar als ik afstudeert ben op vakantie naar zuid Afrika. Ik heb alleen geen reismaatje dus zat ik te denken aan een groepsreis. Het liefst zou ik wel met mensen van mijn leeftijd willen gaan tussen de 20-30. Nu heb ik helemaal geen ervaring met groepsreizen. Ik zou het liefst +/- 3 weken gaan. Nu heb ik enkele vragen:
Is het leuk om in je eentje aan te sluiten bij een groepsreis of kan je dan beter een singlereis boeken? En heeft iemand tips/ervaring waar ik deze kan boeken?
Aan wat voor budget moet ik denken bij zo’n reis?
In augustus is het winter in zuid afrika. Toch wil ik graag in augustus gaan omdat ik dan klaar ben met school en ik mezelf deze reis als cadeau wil geven. Is het aan te raden om in augustus naar zuid afrika te gaan ondanks de winter?
je kan makkelijk alleen reizen met de Baz bus. en logeren in hostels. daar kom je altijd wel iemand tegen. en in Augustus is het overdag altijd heerlijk weer als je in het Noorden blijft. zo ongeveer 20 graden plus. als de zon weg is trui jas aan. maar het weer is hier ook van slag.
Het vinden van een groepsreis met alleen jonge mensen zal nog niet
zo een twee drie niet meevallen!
En nog een paar dingen waarom ik niet nog een snel een groepsreis zou
doen zijn, punt 1, je bent zo gebonden!
En als je financiële middelen ook maar een klein beetje op orde zijn
denk ik dat een single reis of bus zoals Annemieke ook al aangeeft
zoveel meer voldoening geeft, als het al meer kost dan een
groepsreis!
Wel zou ik zeker overwegen om die tijd van het jaar meer in
het noordelijke deel te blijven vanwege de temperatuur,
maar ook omdat 3 weken relatief erg kort is in zo’n inmens land!
Wat betreft de kosten is natuurlijk voor iemand anders altijd moeilijk
aan te geven, vervoer en eten en drinken zijn voor onze
begrippen in ieder geval niet duur, en een overnachting bij
een backpackers is ook goed te betalen!
Nadeel als je alleen reist en je moet naar een hotel of B&B
je verhoudingsgewijs vaak wel wat meer kwijt zal zijn!
Voor het totaalplaatje is het misschien toch wel raadzaam
om eens naar de prijzen te kijken van een groepsreis,
als indicatie!
Waar in Zuid-Afrika wil je precies heen? Afhankelijk waar kan ik je nog wel leuke of goede tips geven.
Persoonlijk geef de voorkeur om in de periode november t/m februari om in Zuid-Afrika te verblijven, maar augustus is ook prima.
Als je een beetje van avontuur houdt zou ik alleen je vliegticket boeken, auto huren (is niet heel duur daar (voor 400 euro per maand heb je een goede) en gaan.
Omgeving Kaapstad voor een 20jarige Rentacheapie (heb je een auto voor 3000ZAR per maand) en zo heb je er meer in de Western Cape.
Bij Woodford zal je (nieuwe auto) voor 30 dagen iets kunnen huren voor 5000ZAR (omgerekend naar euros kom je dan uit op 400), ik weet alleen niet of er bij deze verhuurmaatschappij nog een leeftijdstoeslag zit. Verzekeren vooraf verzekeren via een verzekering in Nederland, niet in SA, dat is extra duur.
Wellicht kun jij zelf wat goedkope verhuurmaatschappijen geven Peter, volgens mij verblijf jij daar ook vaker.
En niet te licht denken over een eventuele kilometer naheffing,
je rijdt daar in een maand zomaar 3-4 duizend km bij elkaar!
Len87
Ik struin gewoon elke keer het net af naar de goedkoopste aanbieders,
eigenlijk zijn dat altijd onderverhuurders!
Dan kijk ik vervolgens naar de vrije kilometers en de all-in verzekering
inclusief glas en banden!
Dan valt het merendeel al af!
Vaak kom je bij een andere aanbieder uit, maar daar aangekomen toch
weer bij de grote jongens!
Moet gezegd dat je in Joburg of Kaapstad wel iets meer keuze mogelijkheid
hebt dan bij voorbeeld bij Kruger Mpumalanga Int. Airport in Nelspruit
Print altijd de papieren uit en neem mee om aan te tonen dat je alle verzekeringen al
hebt geboekt!
Controleer altijd samen met de verhuurder secuur de auto op beschadigingen
en teken deze op en/of maak foto’s, scheelt soms een hoop gezeur
Ook volledig aftanken voor terugkeer en laten aantekenen dat de auto
echt vol zit, anders krijg je geheid een naheffen dat ze er nog een liter
of 10-15 hebben moeten bijvullen!
Peter, rentacheapie is geen kleine in de Western Cape en was meer een voorbeeld ter indicatie:
dat je daar als 18 jarige voor een eenmalige extra betaling van 299 ZAR kan rijden;
km’s zijn onbeperkt;
verzekering kan zowel bij de verhuurder maar beter is om dit soort zaken in Nederland vooraf te regelen;
(Ik moet wel opmerken dat ze bij rentacheapie wel met gps tracken of je te hard rijdt).
Persoonlijk huur ik mijn auto altijd bij Woodford (een aanbieder die vooral in Namibië, Mozambique, Botswana en Zuid-Afrika auto’s verhuurt) en daar geven ze je bij het inleveren van de auto al gelijk een bewijs dat alles in orde is (volle tank en mits geen deuken of mega krassen, kleine krasjes kijken ze niet naar). Overigens die kilometerheffing kun je van tevoren doorrekenen, Woodford rekent 1,9 ZAR per kilometer teveel. Lijkt me bij 1000km teveel in een maand dus te overzien, ook voor een budgetreiziger.
gebruik sunnycars in nederland. die hebben alle verzekeringen en goede voorwaarde. eigenlijk wel de beste voor ZA ook onbeperkte km,s. niet onbelangrijk hier in ZA
Maar bij een overschrijding van 1000-1500 km x 1.9 ZAR per km
maakt toch al snel weer tussen de 100 en 200 euro extra, dus daar gaat
je 400€ verhaal al mank, afgezien van de extra heffing die jonge
chauffeurs betalen, deze is 299 ZAR per DAG extra en NIET voor de hele verhuurperiode!!!
(mogelijk tussen 20 en 23 of soms zelfs 25 jaar!)
Bij de meeste verhuurbedrijven moet een bestuurder ook minimaal
een jaar in het bezit zijn van een rijbewijs!
De heffing voor chauffeurs onder 20 jaar is trouwens 357 ZAR per DAG extra
per bestuurder!!!
Als oudere bestuurder betaal ik liever hier wat extra zodat ik daar niet naar de kilometers
hoef te kijken, en je hebt geen verrassingen achteraf!
Misschien ook nog even het vermelden waard dat een internationaal
rijbewijs verplicht is wanneer je in zuid Afrika gaat rijden (ANWB)
Eigenlijk is een internationaal rijbewijs niet nodig in Zuid-Afrika (daar heeft men ons vorige reis herhaaldelijk op gewezen) maar de meeste autoverhuurmaatschappijen verlangen er eentje. Als je dus met zo’n huurwagen rondrijdt is het wèl verplicht.
Los van alle discussies over een goede autoverhuurder, zou ik het niet aanraden om als 20-jarige in je uppie door Zuid-Afrika te gaan toeren.
Kijk dan naar alternatieven zoals de genoemde Baz bus of denk aan groepsreizen van bijv. Fox.
Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience
Ik ben van mening dat je voor die paar tientjes niet kunt
riskeren om geen internationaal rijbewijs bij je te hebben!
Ook al hebben ook wij het onze nog nooit ergens op de wereld
hoeven laten zien of nodig gehad!
Maar je zal een ongeluk krijgen en ze eisen het dan sta je daar!