2 weken rondtrekken door Noorwegen

Nog maar een paar weken te gaan en dan gaan we met een tent rondtrekken door Noorwegen.
Alleen nu probeer ik een route te maken en loop toch wel tegen veel dingen aan.
We hebben de boot van Hirthals naar Larvik. We komen rond half 5 aan in Larvik. Vanaf dan hebben we eigenlijk nog geen plannen. We weten wel ongeveer wat we willen. Vanuit Larvik willen we naar Bergen rijden. Hierna Voss en/of Flam bezoeken en dan omhoog. Het liefst willen we via Gaupne naar de Atlantic Road rijden en vanuit hier weer afzakken naar Larvik.
Dingen die we graag willen doen zijn:

• bungeejumpen en/of parachutespringen
  • raften
  • een fjord safari
  • gletsjertocht in Gaupne
  • klim van de Preikestolen (maar waarschijnlijk komt een andere berg beter uit qua route)

Nu ik met de kaart voor me neus zit loop ik toch een beetje vast. Vooral het begin. We willen dus van Larvik naar Bergen (of via iets), maar wat is dan het handigste (zodat we geen mooie dingen missen).

Tips zijn van harte welkom!!

Als ik het goed begrijp, dan heb je niet de onbewingbare behoefte om Oslo en omgeving aan te doen.
Dan is de grote vraag: heb je de ferry al geboekt?
Zo niet, dan zou ik je aanraden zowel heen als terug de ferry van Hirtshals naar Stavanger te nemen.
Heen kun je dan vanaf Stavanger via een heel mooie kustroute naar Bergen rijden, vandaar af je voorgenomen route rijden (vergeet de Trollstigen ook niet, die vond ik persoonlijk mooier dan de Atlanterhavsveien (Atlantic Road). Terug zou je dan de weg door de Hardangervidda kunnen nemen en via Preikestolen weer terug naar Stavanger rijden.

1 like

De ferry is inderdaad al geboekt. We hebben voor deze ferry gekozen omdat hij de goedkoopste was.
De route die we nu hebben is:
Larvik
Dalen
Roldal
Voss
Fjaerland
Geiranger
Sogndal
Flam
Gol
Larvik

Dit is vooral gebaseerd op info vanuit de trotter. Is dit een handige route? Of zijn er leukere plaatsen om aan te doen?

Hoi Desiree,

Ik ga proberen er morgenavond bij je op terug te komen. Ben net thuis van een hectisch dagje en morgen wordt de dag er niet beter op.

Even geduld dus nog.

Sorry, duurde wat langer dan gepland.

Je route… Nogmaals, jammer dat je niet bij Stavanger begint, dan had ook direct Preikestolen mee kunnen pakken, maar er zijn nog veel meer plekken in Noorwegen waar je fantastische wandelingen kunt maken, varierend van dagtochten tot meerdaagse trektochten met overnachtingen in berghutten.
Voor wat tips voor wandelingen en mooie autoroutes zie de website http://www.reistipsnoorwegen.nl/

Je huidige route en eventuele tips, waar houden jullie van? Ga je naar Noorwegen voor de goedkope alcohol? Dan ben je verkeerd geïnformeerd, die vind je er niet :). Wat wil je zien, doen? Natuur, cultuur, sport…
Dat maakt het wat makkelijker om meerdere tips te geven. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waarom je Dalen en Gol in je reisschema hebt opgenomen? Gewoon omdat het plaatsen zijn die op de route liggen? Volgens mij is hier namelijk niet heel veel te beleven.
Vanaf Røldal naar het noorden is een mooi stukje om te rijden, vooral het dorpje Odda vind ik mooi liggen aan het water. Deze route is echter in mei op zijn mooist, als de fruitbomen in de Hardangervidda vol in bloei staan.

Het valt me ook op dat jullie Bergen over slaan? Is op zich een mooi stadje.
Je rijdt naar Geiranger en je hebt plannen om dezelfde weg terug te nemen? Is het dan niet leuk om de auto op de ferry van Geiranger naar Hellesylt te zetten en dan vanuit Hellesylt de weg weer naar het zuiden te nemen? Dat is leuk voor de afwisseling.

Tipje rond Stryn: ik vond het bezoek aan de gletsjer daar (Briksdalsbreen uit mijn hoofd) erg leuk. Met een bootje naar de ijsmassa toe, daar uitstappen en een wandeling (uiteraard onder begeleiding) maken over de gletsjer.
Sogndal vond ik voornamelijk relaxed. Ik weet nog dat we daar lekker op een steigertje aan het water in een heerlijk avondzonnetje zaten bij te komen van een lange autorit :slight_smile:
In Flam ga je met het treintje omhoog denk ik?

Tja, het is een lange route die vele mooie plekken aandoet, maar bij sommige van de door jou genoemde steden vraag ik me af wat je daar denkt aan te treffen.