2 weken Nieuw-Zeeland...tips?

hey iedereen,

na al enkele uurtjes doorgebracht te hebben op deze site en enorm veel informatie gevonden te hebben geraak ik er niet echt uit :slight_smile: alle verschillende meningen maken me helemaal zot :slight_smile:

maar om in kort wat achterliggende info te geven: van 27 Oktober tem 13 November 2009 ga ik met mijn vriendin naar Nieuw-zeeland (droomvakantie/werk land van mij,dus whoehoee :slight_smile: ).

De eerste dag (of eerste 2 dagen) zijn we van plan om in Auckland city te overnachten (kwestie van evt. jetlag enzo). Vervolgens zouden we graag een auto huren en onze eigen weg gaan.

Nu heb ik al gelezen dat twee weken niet lang is voor nieuw-zeeland, maar vriendin kon niet langer omwille van werk dus gaan we er het beste van proberen te maken.

Het ‘auto rijden’ zouden we graag in de aard van ‘off-road’ willen doen, dus niet 10 dagen lang op asfalt tegen 90 cruisen. Het mag wat avontuurlijker en natuurlijk heel mooie bezienswaardigheden (zowel natuur als cultuur als ontspanning enz…) tegen komen. (lees: niet enkel en alleen toeristische trekpleisters :slight_smile: ).

Kunnen jullie mij tips geven om het noorder-eiland te bezichtigen op ± 2 weken?

en qua overnachtingen zouden we graag bij de plaatselijke bevolking gaan (of iets dergelijks maar geen dure hotels!). Als er mensen zijn met ervaring en/of in nieuw-zeeland wonen/mensen kennen die evt. een koppeltje onderdak willen schenken/aanbieden (al dan niet tegen betaling :slight_smile: ).

en een bijkomend vraagje, van de vriendin :slight_smile: : weet er iemand waar je op het noorder-eiland iets met dolfijnen kan doen? Vriendin is nl. verzot op dolfijnen :slight_smile: en ze heeft ‘ergens’ (vraag me niet waar) gelezen dat je in nieuw-zeeland tussen dolfijnen kunt zwemmen?

Alvast bedankt en we kijken er super hard naar uit!!!

grtjs,

Bij Paihia en in de far north kun je overal met dolfijnen zwemmen, en het is tamelijk in de buurt van Auckland. Als je maar speels bent, komen ze vanzelf naar je toe. 2 weken is echt niet kort, maar de tip is dat je gewoon geen auto moet huren. Wat kost dat 15 euro per dag? Terwijl het niet moeilijk is om een retourtje naar het zuidereiland te gaan zoeken voor 60 euro en je er daarmee in 2 uur bent. Maar nogmaals 2 weken is niet kort als je het slim doet en het maximale eruit haalt. de meeste toeristische attracties zijn namelijk pefect georginseerd en prima in 1 dag te doen.

Hey Brett,

alvast bedankt voor de snelle info! :slight_smile:

dat zal ze graag horen en goede tip van het ‘speels’ zijn :slight_smile:

En wat als je meer van de geasfalteerde wegen wenst af te gaan? :slight_smile: klinkt misschien onnozel maar lijkt me wel fijn om eens puur de natuur in te trekken met de auto.

als je nog idee’tjes en tips voor de reis hebt, shoot shoot shoot :slight_smile:

thxn!

Hoi dj vibri. Hier is je tip, en zwemmen met dolfijnen is er nog maar een deel van :thumbsup:

Off the road gaan…dat kan daar niet echt (alleen op de 90 mile beach, maar daar is verder niks te belevn dan dat je op het strand rijdt, zonde van je bezoek naar NZ). Er zijn genoeg slechte wegen waar het ook hobbelen is, no worries…
In Paihia kan je idd met dolfijnen zwemmen, alleen is dat afh van het weer, de dolfijnen, etc etc. In het merendeel van de gevallen zie je ze alleen, maar wordt er niet gezwommen. Wat verder de moeite waard is, is Coromandel (cathedral cave > met mooi weer), Roturua, Tongariro National park. Wat ook supergaaf is op het Noordereiland is een surfles nemen.
Ik weet niet fo je tijd hebt voor het zuidereiland: Queenstown is de plek waar je van alles kan doen: raften, bungeejump etc etc. Mooi is het Abel tasman park, Milord Sound etc. (maar die liggen allemaal erg ver uit elkaar voor 2 weken)

Ik weet niet hoe iemand kan zeggen dat 2 weken niet kort is voor NZ, maar dat is het dus wel. Zeker voor de tijd die je moet vliegen om er te komen. Die jetlag zal best meevallen denk ik, als je maar meteen in het ritme komt en niet op bed gaat liggen want dan ben je klaar.

Ik zou het noorden (van het noordereiland) laten voor wat het is eerlijk gezegd als je ruig NZ wil zien. Zowieso zit je dan op het verkeerde eiland. De Coromandel is mooi en niet zo ver van Auckland. De Tongariro crossing (hike van 7-8 uur) moet je gezien hebben maar zou ik alleen doen met mooi weer. En verder…tja… als je met dolfijnen wil zwemmen kun je ook naar Whakatane gaan. Dat is dan weer niet zo ver van Coromandel.
En offroad rijden zal niet meevallen denk ik. Dat hebben ze daar zowieso liever niet omdat ze nogal zuinig zijn op hun natuur. En terecht.
Kijk anders eens op m’n weblog. Wie weet staat daar wat leuks voor je tussen.

Cheers

Hoi,

Ik heb tussen honerden dolfijnen gezwommen in Kaikoura, maar dat is het zuidereiland…
Ik ben ook in Paihia geweest, maar vond het daar echt zieig voor de dolfijnen. Ik heb een zeiltocht op een klein bootje gemaakt en daar kwam op een gegeven moment een gigantische katamaran aan die achter 1 (!) dolfijn aan joeg. Weet niet of die beesten daar vrolijk van worden… Heb daar wel veel pinguins zien zwemmen!
Heel veel plezier, 2 weken is wel kort dus geniet!

Wij gaan dus in juli 2 weken………
Natuurlijk is het hoe langer hoe beter, maar soms is het niet anders. En vliegen is niet zo’n drama hoor. Heb voor mijn werk vaak lange vluchten moeten maken voor een vergadering van een paar dagen en dan weer terug. Inderdaad zie z.s.m. in het ritme van het land te komen.

We landen in Christchurch, auto gehuurd bij APEX (kan de auto mee de ferry op en gratis) en vertrekken vanuit Auckland. Trekken met een auto om de heerlijke vrijheid en elke dag te kunnen doen wat je wilt. Stoppen waar het mooi is en niet met een bus mee moeten, bespreken, wachten etc. Dat spaart m.i. veel tijd. Christchurch – Auckland is maar 1100 kilometer. In Nederland kijkt niemand er van op als iemand in één dag naar Spanje rijd en dat is verder!
Het is winter en we willen middendoor het Noorder eiland langs het Tongariro National Park. Lijkt me, ook in de winter, prachtig.

Hotels vind ik overigens niet duur in Nieuw Zeeland. Voor minder dan NZ$ 100,- per nacht (±€ 40,-) heb je doorgaans een motelkamer/studio met badkamer, kookgelegenheid. Als je meer bij lokale mensen onderdak zoekt, dan zijn er de B&B’s, maar die zijn doorgaans niet goedkoper. Wij overnachten ook een aantal nachten bij familie (die we nog nooit ontmoet hebben; ze wonen er al 50 jaar) in Christchurch maar trekken dan door om niet te veel op één plaats te zijn. Motels onderweg zoeken we doorgaans met Goolgle Earth (overal is wel Internet), dan kun je de locatie zien. Zo heb ik ook hotels uitgezocht in Japan.

Succes met je voorbereidingen.

Gejo01, wees je er wel van bewust dat de NZ wegen vooral op het Zuidereiland niet zijn zoals de snelweg in NL/Europa. Je komt dwars door dorpjes en over bergen ed en legt dus geen enorme afstanden af op een dag. In onze ervaring is het bovendien vermoeiend rijden.

Dj-vibri, als je het echte NZ wilt zien is het zeker de moeite waard om vanuit Auckland door te vliegen naar Queenstown, om vanuit daar te toeren naar Milford Sound en langs de westkust en de gletsjes (Fox of Franz Jozef). Je kunt dan in Greymouth de Tranz Alpine Express naar Christchurch nemen (evt nog naar Kaikoura voor de dolfijnen of naar Lake Tekapo en Mount Cook, garantie voor veel mooie foto’s!) en vanaf daar terug vliegen naar Auckland. Zeg dat je daar een dikke week mee bezig bent, dan hebt je eventueel nog tijd voor de Tongariro Crossing op t Noordereiland.

Qua accommodatie kan ik hostels adviseren. Je hebt dan voor ongeveer 60 dollar een kamer. Op bbh.co.nz staan ratings, ga voor de hoogste scoorders. Over het algemeen geldt, hoe kleiner hoe beter en gezelliger.

Dank voor de tips. We rijden op het Zuider eiland alleen van Christchurch omhoog naar Wellington. Dan hebben we 1 week gepland om van Wellington in Auckland te komen. We weten alleen nog niet of we dat het beste middendoor (via Huterville –> Turangi –> Taupo) of de oostelijke (wijn)route (via Dannevirke -> Napier -> Taupo) route kunnen nemen. We weten simpelweg niet wat de mooiste route is. Iemand ervaring?