2 weken Japan, tips?

Hoi,

Op 8 september vertrek ik voor twee weken naar Japan! Ik heb er erg veel zin in en heb al een Rail Pass (14 dagen) gekocht en ook hotels geboekt voor Tokyo. Voor de rest van de reis heb ik nog niets geboekt. Ik heb nog wat vragen en ik zou graag jullie mening over mijn route krijgen. Alle tips en aangeraden aanpassingen zijn welkom!

Ter info: dit is mijn eerste keer naar Japan. Ik heb wel ervaring in andere Aziatische landen (heb een paar jaar in China gewoond en wat landen in Zuid-oost Azie bezocht). Ik hou van grote steden, natuur, geschiedenis en architectuur.

Ik kom aan op Haneda, en ik wil graag meteen mijn rail pass ophalen. Is het makkelijk te vinden waar ik heen moet? Ik kan het op de website van de luchthaven niet vinden.

Raden jullie aan alvast geld te wisselen? Normaliter doe ik dit niet en pin ik gewoon bij aankomst op het vliegveld.

Ik keek naar het weerbericht en het ziet er niet zo goed uit, veel regen en weercijfer 3 volgens weeronline. Heeft iemand ervaring met Japan in deze periode? Is het zo dat het echt hele dagen regent, of meer af en toe een bui?

Dit is mijn plan:

Dag 1: aankomst Haneda airport om 12:15.
Dag 2-3: Tokyo
Dag 4: Tokyo -> Hakone
Dag 5: Hakone
Dag 6: Hakone -> Kyoto
Dag 7, 8, 9, 10: Kyoto (Nara, Arashiyama, fiets tour)
Dag 11: Kyoto -> Himeji Castle -> Hiroshima
Dag 12: Hiroshima
Dag 13: Hiroshima
Dag 14: Hiroshima -> Miyajima
Dag 15: Miyajima -> Tokyo
Dag 16: Tokyo
Dag 17: Vlucht naar huis

Alvast heel erg bedankt!!

Hier kun je de Railpass voucher omwisselen: http://www.jreast.co.jp/e/customer_support/service_center_haneda.html

Mijn ervaring is dat het in september nog altijd zomers weer is, behalve als er een typhoon op komst is. Voor centraal Japan betekent een typhoon meestal alleen wat regen en wind.

Pinnen kan inderdaad bij aankomst. Maar het kan nooit kwaad om alvast iets op zak te hebben. Het is iets minder gemakkelijk dan pinnen in andere landen, omdat de meeste lokale banken geen Maestro/Cirrus aanbieden. Bij Japan Post en 7-11 winkels kun je wel pinnen en het is niet zo moeilijk om er een in je buurt te vinden: http://www.japan-guide.com/e/e2196.html

Op Haneda zijn sowieso enkele geschikte pin-automaten te vinden, dat zou geen probleem mogen zijn. Mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan kan je altijd nog terugvallen op de wisselkantoortjes.

Ik ben een paar jaar geleden in september naar Kyushu geweest, toen was het daar nog wel echt zomers: temperaturen veelal boven de 30 graden, maar ook wel wat regen. Je zal er een beetje geluk mee moeten hebben.

Wat betreft vervoerd vanaf het vliegveld, waar moet je ergens naartoe? Vanaf Haneda kan je ofwel de Monorail nemen naar Hamamatsucho waar je kan overstappen op de JR-treinen, en met de Keikyu-spoorlijn kan je naar Shinagawa. In de praktijk maakt het meestal niet zo heel erg veel uit en beiden staan ook prima aangegeven, de monorail vind ik persoonlijk vanwege het uitzicht wel leuker.

De route lijkt me verder prima, zeker voor een eerste reis. Wellicht wat weinig tijd in Tokyo, maar des te meer reden om vaker te gaan :biggrin:

Heel erg bedankt voor de info! Inderdaad maar hopen dat het niet teveel zal regenen.

Ik heb nog geen hotels geboekt omdat ik nog flexibiliteit wil hebben. Als ik Tokyo erg leuk vind kan ik zo aan het eind er wat eerder naar terug gaan.

Ik verblijf in Tokyu Stay, Shinjuku Ward. Monorail klinkt inderdaad leuk om meteen wat van de stad te zien.

Ik heb er zin in.