2 weken fototrip Vietnam

Hallo,

Samen met een collegafotograaf vertrek ik 31 januari 2015 naar Ho Chi Minstad voor een twee weken durende fototrip door met name Zuid en Midden Vietnam.
De tickets hebben we al, het reisschema is nog vrij.
Met behulp van de diverse tips en opmerkingen op het forum hier, hebben we het volgende schema in elkaar gezet:

31-01 10:40 vertrek uit Amsterdam
01-02 07:00 aankomst HCM
- Paleis van de hereniging / Notre Dame kathedraal
- Ben Thanh markt
- museum van de Vietnamese geschiedenis
- Pagode van de Jadekeizer
- Cholon (Chinatown)
02-02 zie 01-02

03-02 - Tay Ninh (100km) Grote Cao Dai-tempel + Nui Ba Den natuurreservaat OF Mekong Delta

04-02 - Mekong Delta eind vd dag doorreizen naar Mui Ne (200km)

05-02 - Mui Ne Cham torens
- Phan Thiet, vissersboten rivier, Tran Hung Dao-brug, Duc Thang-tempel, Van Thuy Thu-tempel (walvissen)
- natuurreservaat Ta Cu, liggende boedha

06-02 doorreizen naar Da Lat, Nah Trang (250km)

07-02 Da Lat, Nah Trang, Markt, historisch dorp XQ, Lam Dong museum, tijgerwaterval, olifantswaterval, Lang Biang; Cham Torens van Po Nagar,mkathedraal, Markt, Long Son Pagode, Provinciaal museum

08-02 doorreizen naar Da Nang (746km, vliegen?)

09-02 Hoi An (hier paar dagen overnachten als uitvalsbasis)

10-02 My Son (deze dag eventueel inruilen voor extra dag Da Nang?)

11-02 Hue musea en tomben

12-02 doorreizen naar Hanoi (vliegen)

13-02 Halong Bay

14-02 tam Coc, Hoa Lu

15-02 23:25 vertrek vanuit Hanoi
16-02 11:05 aankomst Amsterdam

Omdat we beiden nog nooit in Vietnam zijn geweest hebben we nog een aantal vragen, ik hoop dat jullie ons van adviezen kunnen voorzien.
Is bovenstaand schema logisch en haalbaar? Ontbreken er belangrijke “must-sees/do’s” in?
Zijn er zaken die jullie zouden skippen?
Wat is de beste manier van reizen tussen de diverse plaatsen? Met name de wat langere afstanden? We willen graag zo efficient mogelijk met onze tijd omgaan…
Alvast hartelijk dank!!!

Hallo S,
Wat willen jullie veel zien in deze korte tijd.
Het praktisch niet uitvoerbaar denk ik.

Je moet je bedenken dat je maar gemiddeld met 40 a 50 km /uur kan reizen.
Dus naar de Cao Dai tempel kost je dus al bijna een gehele dag.

Ook 4-2 is heel moeilijk, van Saigon naar Nui Nee is ook een uur 4 a 5.
Geld helemaal voor 6-2; alleen het rijden en lunchen is al zo een uur of 8 minimaal.

Maar misschien hier een idee?

1-2
Alles fotograferen in Saigon.
2-2
Naar de Cao Dai en in de late middag nog wat Saigon.
3-2
Naar Mekong Delta ( wordt dan Cai Be ), overnachten misschien Saigon anders late bus naar Phan Thiet.
4-2
Aankomst Phan Thiet in de late ochtend en dan hotel in de stad zelf en niet aan het strand omdat bijna allles wat je wilt fotograferen in de stad zelf ligt.
5-2
In de late ochtend naar Dalat, dus na nog wat laatste foto’s im Phan Thiet, en dan in Dalat stad fotograferen., overnachten Dalat.
6-2
Vroeg op en naar Nha Trang en op die rit via de watevallen naar Nha Trang; niet naar Lam Biang geen niet de moeite waard ).
7-2
Nha Trang,
8-2
vroeg vliiegen op Danang en door naar Hoi An.
9-2
Via My Son naar Hue
10-2
Hue
11-2
Vliegen naar Hanoi
12-2
Halong Bai dagtrip?
13-2
Tam Coc, Hoa Lu, Mai Chau
14-2
Tam Coc, Hoa Lu, Mai Chau
15-2
Naar Haoi, laatste foto’s en naar vliegveld.

Was even vrij om Mai Chau erbij te plaatsen, maar wil je dat niet, dan heb je een dag over en deze kan jedan overal plaatsten natuurlijk.

Laat het even hierbij.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor je reactie! We hebben het programma inderdaad behoorlijk volgestopt. Bewust, omdat we zoveel mogelijk willen zien.
De afstanden en reizen kunnen we niet goed inschatten zoals je terecht opmerkte, we zijn dan ook erg blij met jouw suggesties en aanpassingen.
We gaan het verder uitwerken. Als we een nieuwe versie hebben zal ik hem weer plaatsen, we hebben nog genoeg vragen :slight_smile:
Groetjes en veel plezier daar!

Silco

Inderdaad, een erg volle trip. Less is more. Eigenlijk heb je minstens 3 weken nodig.
Wat je met name onderschat denk ik, is de reistijd tussen de plaatsen, zodat er ter plekke weinig tijd overblijft.
Nha Trang naar Da Nang en Hue naar Hanoi kun je inderdaad het beste vliegen. Of de nachttrein van Hue naar Hanoi. Promoprijzen voor vliegtickets zul je zo laat denk ik niet meer kunnen scoren.
HCMC kun je in 2 dagen aardig wat van zien.
Cao Dai heeft geloof ik een ‘dienst’ om 12 uur, al sta je dan wel op de balustrade met toeristen die 's ochtends de tunnels hebben bezocht.
Ik weet niet of ik naar natuurreservaten zou gaan, heb je fotografie-ervaring in de natuur? Het water- en straatleven (en markten) in Vietnam vind ik namelijk over het algemeen boeiender.
Mekong Delta is zeker de moeite waard, op het water of per fiets de smalle paden en neemt dus meer tijd.
Da Nang is geen fotogenieke plaats, met uitzondering van studentes in witte ao dai en mensen op motobikes die wachten bij verkeerslichten, maar die zie je ook in andere steden (bijvoorbeeld Hue).
Hoi An alleen al is een plek waar je makkelijk een paar dagen kunt verblijven.
My Son kun je als halve dagtrip doen vanuit Hoi An (45 minuten rijden), ter plekke te beslissen.
Hue biedt mogelijkheden, maar dan zou ik wat fotografie betreft wel de citadel en Thien Mu pagode kiezen.
Hanoi verdient meer tijd. Ronddwalen in het Old Quarter, de literatuurtempel is ook fotogeniek en let op de vele bruidsreportages die gemaakt worden rond het Hoan Kiem Meer.
Dagtrip Halong Bay is bijzonder, al kan februari nog fris en grijs zijn in het noorden. Februari is de maand met de minste zon.
Ik denk dat je na of tijdens deze trip al de volgende reis kunt boeken… Neem dan ook een paar dagen SaPa en de zaterdagmarkt van Can Cau en zondagmarkt van Bac Ha in de route op.
Johan

Johan, dank voor je reactie!
Naar aanleiding van de opmerkingen en suggesties van jou en Ton hebben we ons schema aangepast.
We waren ons bewust dat we teveel wilden in een te korte tijd dus is het zoeken naar een balans.
We hopen die er nu wat meer in te hebben gebracht.

01 februari t/m 05 februari Ho Chi Min stad en de Mekongdelta.
Naast het stadsleven willen we ook zeker de delta in. Is het dan verstandig om HCM als uit als uitvalsbasis te gebruiken? Of kunnen we beter een overnachting in de Delta maken? En zoja, wat is daar dan een geschikte plaats?

Vliegen naar Da Nang

06 februari t/m 10 februari verblijf in Hoi An als uitvalsbasis voor de omgeving. Is dat handig? Of kunnen we dat beter splitsen in 2 nachten Hoi An en 2 nachten Hue?

Vliegen naar Hanoi

11 februari t/m 15 februari Hanoi en omgeving. Gezien de tijd van het jaar skippen we Halong Bay

In zijn algemeenheid, is het regelen van een gids/vervoer goed te doen? Waar moeten we op letten?
Verblijf ter plaatse; home stays? hotels? We willen graag enig comfort en privacy (geen slaapzalen dus :grin:)
Kan iemand ons iets aanraden? Goeie ervaringen? We horen ze graag.
Zit er veel verschil tussen ter plaatse boeken of vanaf hier via Trivago? Wat is wijsheid?

Dank voor alle input!!!

Groetjes,
Silco

Je wilt een fototrip, dan zou ik zeker zo langzaam mogelijk reizen. Soms moet je een uurtje wachten tot het juiste licht, of dat mensen weg zijn, of juist dat mensen komen. Voor portretten moet je vaak contacten leggen met mensen, en ook dat kost tijd.

Ik zou zeker in de Mekongdelta overnachten. Je bent dan sneller bij bezienswaardigheden als drijvende markten, en je kan profiteren van het gouden uurtje.

Persoonlijk zou ik me in twee weken niet naar noord/midden/zuid Vietnam gaan. Die vliegdagen zijn toch een beetje verloren dagen. Twee nachten Hue en twee nachten Hanoi klinkt lang, maar als je bedenkt dat je soms 6 uur onderweg bent ben je eigenlijk maar een dag ter plekke. Dat is weinig.

Het boeken van hotels/hostels kan meestal goed ter plekke, maar ook via een site als Agoda. Trivago vind ik om persoonlijke redenen minder fijn.

Voor de Mekong Delta ligt 2 nachtjes Can Tho voor de hand.
De tijd voor Hoi An vind ik nog steeds kort, dat is een ideale plek om de reis te breken en wat langer te blijven.
Er is een goede busverbinding van Hoi An naar Hue, kun je bij je hotel regelen. Ongeveer 4 uur, met een pauze op een rustige locatie en nog een korte stop in DaNang.
Ik zou een dagtrip naar Halong Bay als optie open houden. Even de weersvoorspelling in de gaten houden en ter plekke boeken.
In jullie geval zou ik via Agoda boeken. Vergelijk de recenties op Agoda dan met die van Tripadvisor.com (de Engelstalige, niet de NL-talige).
Overigens kun je in Vietnam goede privekamers voor circa $20 krijgen inclusief ontbijt. Het is even zoeken, maar een goede voorbereiding is het halve werk en bespaart je ter plekke veel tijd.
Pas in Hanoi op, daar heb ik de meeste verhalen gehoord van taxi-scams en berovingen.
Het grote nadeel van de vocht in het noorden in die periode vind ik dat handwasjes niet of nauwelijks drogen. Het zuiden daarentegen zal heet zijn.
Groet,
Johan

Hoi Silco,

Mekong Delta.
Ik zou niet naar Can Tho gaa, maar naar Chau Doc.
In Can Tho is er naast de drijvende markt eigenlijk niet meer te zien.

Ga je naar Chau Doc, dan heb je meer mogenlijkheden voor te fotograferen.
Je hebt er een kleine drijvende markt, visfarms, Sam Mountain, Cham dorpje, Kmerdorpje en natuurlijk het Tra Su birdsanctuary.
Natuurlijk ook Mekong rivier waar je dan mooie foto’s kan maken van de zonsondergang en opgang omdat daar de rivier heel breed is;kijk even op internet voor meer informatie over het genoemde.

Wat betreft tijd maakt het niets uit, vroeg vertrekken naar Chau Doc en je komt rond 12 uur aan en de dag erop rond de middag weer naar Saigon.

Midden Viet Nam

Jammer dat My Lay zo ver weg is van Hoi An anders was het zeker het bezoeken en fotograferen waard.
Maar denk dat je met 4 dagen Hoi An en Hue wel voldoende tijd hebt om te fotograferen.
Wel over de " Hai Van Pass " gaan naar Hue.

Noorden
Ik zou, net als Johan al schreef, een dagtrip Halong toch optineel houden.
Tam Coc of Trang Anh zeker niet vergeten.

Hotels en tijdstip

Misschien ten overvloede, maar je reist net in een moeilijke tijd; TET staat voor de deur.
Betekend dat jullie, fotografisch gezien, prachte foto’s kan maken van de voorbereidingen.

Aan de andere kant is dit een duurdere periode en ook vliegen is wat moeilijken vanaf Danang of Hue naar Hanoi; hou daar serieus rekening mee!
Geld dus ook voor hotels in Hanoi.

Gidsen
Die kan je overal inhuren, maar dan beland je al snel in traditionele tours, welke jullie volgens mij niet willen?
Dan krijg je verhalen te horen over keizers, hoeveel vrouwen ie had en kinderen en hun beroepen enz.
Dus heel goed uitleggen wat de bedoeling van een trip gaat en moet worden.

Ideaalste

Ik even niet naar budget.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je bijna alles uit handen geeft en laat regelen.
Dus alle hotels en transfers en op welke je denkt een gids nodig te hebben ook een gids en dan maken zij hetwel duidelijk aan de gidsen ter plekke Wat de bedoeling is.

Op die manier kan je misschien wel 1000 gigabiytes aan foto’s meer schieten.
Ik denk dat de kosten niet veel gaan verschillen dan alles apart te regelen per regio.

Laat het hier even bij, want neem even een duik in het zwembad, is nu 32 graden in Can Tho.

Gr.
Ton.

Ton, ik ben het heel vaak met je eens, maar nu even niet.

Zelf zou ik juist zonder gids reizen met het OV, als je tenminste van het fotograferen van mensen houdt. Je zit dan tussen het volk, hebt de mooite onverwachtste ontmoetingen en kan mooie plaatjes maken.

Wil je meer landschappen dan sluit ik me bij Ton aan: voordeel van een eigen auto is dat je overal kan stoppen.

Ik lees nu pas je bericht Ton :frowning: je advies om niet naar Can Tho te gaan kunnen we helaas niet meer opvolgen, we hebben daar al een hotel en vlucht geboekt. We hebben alle hotels en 2 binnenlandse vluchten geboekt en zijn, dankzij jullie hulpvaardige adviezen tot het volgende reisschema gekomen:

01 februari
07:00 aankomst in Ho Chi Min Stad
Transfer naar hotel is geregeld, middag en avond om op pad te gaan. We zijn bezig via www.withlocals.com om een programma vor 1 en 2 februari te maken. Vragen ons wel af wat we beslist wel moeten zien, en wat we kunnen skippen. Toeristische gidsen noemen bijna allemaal hetzelfde…

02 februari
Dag in Ho Chi Min Stad.

03 februari
Van HCM reizen naar Can Tho, voorkeur is een auto met chauffeur, we kunnen dan desgewenst onderweg stoppen als we iets fotogenieks zien. Is zoiets makkelijk ter plaatse te regelen?
Deel van de middag en avond in Can Tho. Wat is jullie advies? Vooraf een gids regelen of gewoon ter plaatse? (En dan dus goed duidelijk maken wat we wel en niet willen, idd geen doorsnee tour).

04 februari
In de vroege ochtend boottocht over de rivier langs o.a. Drijvende marktjes.
'S middags fietstochtje maken?

05 februari
vliegen vanaf Can Tho om 14:35 op Da Nang.

06 februari
Sightseeing in Da Nang.

07 februari
in de ochtend naar Hoi An.

08 februari
Hoi An

09 februari
Hoi An
Lang Co, Marmerbergen (zit al in de multi-city tour)?
Tempel in My Son?
Cham museum?

10 februari
Hoi An
Fietsen met gids door de rijstvelden
Eind van de middag naar Hue

11 februari
Hue: fietsen, pagode, oude citadel, verboden paarse stad, markt van Dong Ba
Overnachting in Hue

12 februari
Vanuit Hue naar Hanoi. Vlucht om 9:55. Aankomst Hanoi om 11:05.

13 februari
Hanoi.
naar Mai Chau?

14 februari
Hanoi
Als het weer goed is wordt een dagtrip Halong Bay sterk aangeraden, schijnt bijzonder mooi te zijn.
Afhankelijk van het weer deze dag omruilen met 13 februari?

15 februari
Hanoi
Vertrek om 23:25 richting Amsterdam

Jullie zien, een heel ander programma dan we bij versie 1 in gedachten hadden :slight_smile:
Invulling als we in Hoi An / Hue zitten is nog niet rond. Wat zijn daar de must-sees volgens jullie?
Hoe zit het eigenlijk met muggen? Is Deet voldoende? En spray voor in de kamers? Nodig? Zijn er lokaal goeie producten? Weet van Bali dat ze daar vooral Orange gebruiken…

Kan niet wachten om in het vliegtuig te stappen, en net als Ton een verfrissende duik te maken bij 32 graden :slight_smile:

Groeten en dank voor de reacties en suggesties!
Silco

HCMC kun je prima op eigen houtje doen, maar op zich leuk om contact te hebben met locals.
Oorlogmuseum, Cathedraal + postkantoor, Thien Hau Pagoda, Ben Than markt met in de avond eetstalletjes rondom.
Dagtrip naar tunnels (vroeg, anders is het druk) en Cao Dai tempel.

In Can Tho de Cai Rang markt, wanneer dat nog wat is. Zorg dat je rond 6 uur een bootje hebt. Die worden genoeg aangeboden, even onderhandelen over de prijs voor een afgesproken aantal uur. Vraag vooral om aansluitend door de kanaaltjes te varen! De Mekong is nogal breed, maar de kanaaltjes zijn smal handig voor foto’s om voorbijkomende bootjes met fruit vast te leggen en de huisjes op palen langs het water. Ook de paden in die regio zijn mooi per fiets met heel veel fruitbomen en klein workshops.

Da Nang: het Cham museum bij ‘de rotonde’ en onderweg naar Hoi An de Marble Mountains (slaan velen over, maar vond ik leuk, met veel lokale bezoekers!). De afstand naar Hoi An is niet ver.

Wanneer je een plattegrondje hebt van Hoi An en daarnaast nog 1 van de omgeving (GoogleMaps) dan kun je prima zonder gids rondfietsen. Gids vertelt hooguit iets over eten wat ter plekke gemaakt wordt en de nootjes waar de oude dames op kauwen. Aan de noordkant zit de alleraardigste Chuc Than Pagoda. Voor het eten zijn genoeg goede restaurants in het centrum zelf. Ik zou voor de vrijheid kiezen. Maar er zijn fietstours mogelijk, zie halverwege:

Voor de rest is Hoi An ‘het mooiste stadje van Vietnam’ en heeft veel te bieden, veel musea en historische gebouwen, Japanse brug, en 's avonds is het mooi langs en op het water. Dus veel rondwandelen. En de vismarkt is ook een aanrader!

Je hotel kan de bus naar Hue regelen. Ruim 4 uur met een pauze en korte stop in DaNang.
Citadel = Verboden Stad, en Thien Mu Pagoda zijn prima per fiets bereikbaar aan de west/noord oever van de rivier.
Tombes zijn iets lastiger te vinden, maar staan ook wel op GoogleMaps.
Eten kan goed en gezellig in de smalle zijstraatjes van Le Loi. Fietsverhuur is aan Le Loi.
Pas op, het verkeer kan druk zijn, vooral over de brug. Ik heb wel eens uren bij de brug gestaan om overgaand verkeer vast te leggen…
En de markt naast de brug is ook aardig.

Hanoi, neem de middelgrote bus voor een paar $ van het vliegveld naar het centrum. Alhoewel met 2 man de taxikosten ook goed te delen zijn (probeer af te dingen tot $12).
Ik hoop dat je een hotel in het old quarter hebt.
Ho Chi Minh Mausoleum is eigenlijk een must (wanneer Oom Ho niet naar Moskou is om bij de plamuren), maar je mag uiteraardgeen foto’s nemen.
Wel foto’s van One-Pillar Pagoda en zijn huisjes mogelijk.
Mochtje slecht weer treffen, dan is het Vrouwenmuseum een aanrader. Hoa Lo Prison (Hanoi Hilton) heeft weinig indruk op me gemaakt.
Ik zou me concetreren op de Literatuurtempel, het Hoan Kiem Meer en door old quarter ronddwalen (kan ik wel dagen doen). Er zit een aardige markt aan de noordkant, maar ook bloemen en groente/fruit/vlees in sommige steegjes.
Heb je nog wel tijd voor Mai Chau?

Wanneer je gevoelig (slachtoffer) bent, dan iets voor de muggen meenemen. Ik heb het zelf in Vietnam nooit nodig gehad.

Succes!
Johan

1 like

Hallo Silco,

Niets aan te doen, Can Tho is ook prima.

Ben benieuwd met welke ideeen de "withlocals"komen; zou je dit willen delen.
Wanneer ik naar hun website kijk voor Saigon en je blijft in de paarse cirkel, dan kan je dat zelf ook; is binnen 1 uur te belopen.
Wil je tips over saigon, laat het even weten, ben er net 15 dagen geweest en zaterdag terug gekomen.

Mekong
Beste is natuurlijk om met een prive auto te gaan, maar zou dan wel gaan voor Engelstalige chauffeur.
Probleem is echter dat deze zeldzaam zijn.
De prijs van een prive transfer naar Can Tho is echt aan de prijs, denk rond de 150 USD.

Wil je een engelstalige chauffeur, laat het me even weten, ik ken er een.
Je moet weten dat alle bureaus in Saigon werken met een poul van chauffeurs en niet met eigen chauffeurs voor prive transfers.

Markt
Ik zou, in tegenstelling met johan, gaan voor een priveboot en geregeld door hotel of bureau.
De privebootjes van particulieren zijn lage bootjes ( heb er 3 weken geleden nog maar 5 zien varen op de Cai Rang markt ( denk dat het langzaam aan illegaal geworden is) en weinig comfort.
Ook een beetje speedboot die je voorbij vaart kan al water in de boot opleveren en dat met waarschijnlijk dure foto-apparatuur niet zo handig.

Je kan al je wensen kenbaar maken en laat deze ook op papier zetten, overweeg een gids.

Danang
Het Cham museum ligt in Danang, dus hoef je op de 9e niet naar toe.

13-2
Mai Chau is niet voor 1 dag te doen, is te kort.
ou dan naar Tran An of Tam Coc gaan.
Varen en de omgeving; is Halong on Land

Muggen
Gewoon smeren en wordt gestoken, malaria is niet aanwezig in jullie gebieden, dan heb je pech.

Maar schema ziet er prima uit en denk dat je vele giga bites gaan volschieten.
Zou je er misschien ook op deze site kunnen plaatsten?

gr.
Ton.

Wederom dank voor jullie reacties. Ik ben zeker geïnteresseerd in de diensten van een engelstalige chauffeur voor de rit naar Can Tho.
Withlocals bood in eerste instantie een basispakket aan, we hebben zelf nog wat suggesties toegevoegd die we ook wel graag wilden doen, en daar lopen we nu een beetje vast. misschien willen we gewoon wel te veel, aan de andere kant, we willen ook wel het maximale eruit halen. En we zitten niet te wachten op een gezellig avondje in een karaokebar met locals (hoe gezellig misschien ook :slight_smile: ).
Alle tips en must-do’s zijn meer dan welkom, dus kom maar op, hoeft niet alleen voor HCMC te zijn :slight_smile: Als het goed is heb je al een aantal van jullie suggesties voorbij zien komen in ons laatste reisplan. we luisteren dus graag :slight_smile:
De uitnodiging om bij terugkomst een aantal foto’s te plaatsen neem ik graag aan, dat komt goed!

Hotels hebben we overal zo centraal mogelijk genomen, zodat we op loopafstand de bedrijvigheid hebben. in HCMC in district 1, in Hanoi in het old quarter en in Hoi An in het oude gedeelte. Transfers van en naar de vliegvelden regelen we via de hotels.
M’n reisgenoot is nog op zoek naar mogelijkheden om klein dorpjes buiten de steden te bezoeken. Zijn die mogelijkheden er? Waar is dat het meest handig? Zelf dacht ik aan Hoi An, of kom je dat soort plaatsjes vanzelf tegen?

Gr,
Silco

Hallo Silco,

Dat je vastgelopen bent met een reisbureau is niet gek, want zij willen alleen de standaard trips verkopen omdat ze afspraken hebben met de restarants ( commissie ) en zo de prijs wat goedkoper kunnen houden.
Jammer dat je hun voorstel niet gedeeld op de site.

Maar nu mijn tips voor Saigon.
Vervoer zou rond de 15 a 20 USD totaal zijn voor taxi’s.

-Bitexco tower voor het mooiste uitzicht over Saigon.
-Omgeving Opera House, zeker even het terras van Continental fotograferen voor contrast met backpackersgebied eventueel.
-Notre Dame en nu, vorige week afgekomen, in ongelooflijk afschuwelijk geel geschilderd postkantoor.
-Reunifacation Palace.
Warmuseum overslaan, staan wat vliegtuigen, tanks ed, rest is foto’s.
-HCM museum; niet naar binnen, maar wil je militaristisch materieel fotograferen als in het Warmuseum; deze kan je gewoon op de gevoelige plaats leggen vanaf de straat.
-Ben Than Market en omgeving en dan zeker de schoenmakers in de “le thanh Ton street”
-Cholon, china town; de winkels, overdekte markt, pagode met schilpadden.
-backpackersbuurt ( rond "De Tham street ) en dan natuurlijk de ikonen daar ( cafés ) Allez Boo en de Crazy Bufallo en dan de kleine steegjes ed.
-straten rond Bitexco tower rond 12 uur; rijke mensen eten dan bij kleine restaurantjes ( dus streetfood door de rijkere inwoners van Saigon ).
-Ban XEO restaurant
-Chinese ambassade, wel wat op afstand want mag niet, maar wel een heel mooi gebouw.
-de haven
-De patio van hotel Continental en bar; dit nav het boek en film van Hemmingway, de Quited American.
-katolieke kerk bij Cholon waar partijleiders zijn vermoord tijdens de oorlog, maar waar nu kinderen gymles krijgen op die plek
enz.

Stop er maar mee, want anders ben je al je dagen alleen al aan Saigon kwijt.

Gids
Stuur me even een PM, dan kan ik je daar verder mee helpen.

Kleine plaatsten buiten de steden
Rond Hoi An heb je diverse dorpjes die gespecialiseerd zijn in of aardewerk, matten enz.
Ook rijstvelden ed.

Nadeel van kleine plaatsten bezoeken rond Saigon en Hanoi is dat het al wat tijd kost om die steden uit te komen.
Dus wil je een dorp/stad in die omgeving bezoeken, dan kost het je al snel 6 uur minimaal.
Zou dit dan doen tijdens de transfer naar de volgende bestemming met een prive transfer.
Dus je komt deze dan vanzelf tegen.

Hanoi
Naast de normale plekken, laat ik de andere unieke plekken graag over aan mensen die er zeer recent nog zijn geweest.

Neem Saigon, mensen die er in 2013 nog zijn geweest kennen Saigon al bijna niet meer terug.
Geld ook voor de plekken in Hoi An, vooral Mui Nee ( is nu echt een en al resort als in Danang ).

Laat het hier even bij, en wacht op je PM.

gr.
Ton.