2 vragen over Russisch visum

Hoi allemaal,

Ik overweeg om in augustus dit jaar voor het eerst naar Rusland te gaan. Ik wil alles graag zelf regelen, dus niet via een reisorganisatie. Daarom heb ik mezelf al uitvoerig geïnformeerd over allerlei voorbereidingen die ik moet treffen; met name wat betreft het visum. Inmiddels snap ik - voor mijn gevoel - bijna alles wat ik zou moeten weten over het visum. Bijna, want ik heb nog twee vragen waarvan ik het antwoord niet makkelijk op internet kan vinden.

**Vraag 1
**Allereerst, volgens al mijn bronnen kunnen toeristische visa maximaal verstrekt worden voor 30 dagen. VFS global beaamt dit, maar stelt hier nog een eis bovenop:

“als de reis is gepland voor langer dan 15 dagen, bent u verplicht een gedetailleerd programma met een routekaart van uw verblijf in Rusland, gemaakt door een reisorganisatie die verantwoordelijk is voor uw reis, alsmede documenten ter bevestiging van de volledige betaling van de reisdiensten (factuur op uw naam, betalingsbewijs of een verklaring van uw bankrekening als u met een kredietkaart of overschrijving betaald).”
Bron: http://www.vfsglobal.com/Russia/Netherlands/Dutch/faqs.html

Dus nu vroeg ik me af, is dit “gedetailleerde programma met routekaart” hetzelfde als een voucher/uitnodiging? Of zit dit (standaard) bij een voucher/uitnodiging? Zo niet, hoe zou ik hier (gemakkelijk) aan kunnen komen? De voucher/uitnodiging wilde ik eventueel via https://www.vouchervoorrusland.nl aanschaffen.

**Vraag 2
**Als tweede vroeg ik me af, kan ik op het visumaanvraagformulier zonder consequenties zeggen dat ik geen werk heb? Heb namelijk ook zoiets gelezen dat je dan bankafschriften moet bijvoegen waaruit blijkt dat je tenminste €1000/week te besteden hebt. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik heb dit wel gelezen, dat een “gedetailleerd programma” moet worden ingeleverd, maar ik ben dit zelf eerlijk gezegd nooit eerder tegengekomen.
Een voucher/uitnodiging zou in die zin niet gelijk staan aan dat gedetailleerde programma. Een voucher/uitnodiging is puur het bewijs van het hotel dat jij voor x aantal nachten bij hen jouw verblijf hebt.

Nooit van gehoord dat je er een bankafschrift bij zou moeten voegen. Zelf nooit gedaan voor familie (zonder werk) en er nooit iets over gehoord ook. Zonder problemen een visum gekregen.